کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۳۶۷۶
تاریخ خبر:

وقتی ‌دینار ‌از دلار‌ مهم‌تر می‌شود

روزنامه هفت صبح، احمدرضا نجفی | اگر تصمیمتان برای سفر اربعین قطعی شده، همین‌ روزها باید دست به کار شوید. بانک مرکزی در اطلاعیه خود اعلام کرده که هر زائر اربعین می‌تواند ۱۰۰یورو یا معادل آن یعنی ۱۳۰هزار دینار با نرخ بازار ثانویه از بانک‌ها و صرافی‌های مجاز تهیه کند. امسال برای سفر به نجف و کربلا حداکثر ۲۰۰هزار دینار عراق لازم خواهید داشت و بانک مرکزی ۱۰۰یورو معادل ۱۲۵هزار دینار را در قالب ارز اربعین، با نرخ بازار ثانویه به زائران می‌فروشد.

*** ارز اربعین به صورت یورو به زائران تعلق می‌گیرد
سهمیه هر زائر برای دریافت ارز اربعین اعلام شده و آنطور که بانک مرکزی در اطلاعیه خود آورده، هر زائر اربعین می‌تواند تا سقف ۱۰۰یورو ارز برای سفر اربعین به نرخ بازار ثانویه تهیه کند. این ارز برخلاف سال گذشته از داخل کشور قابل خریداری است. در حال حاضر قیمت فروش یورو در بازار ثانویه ۱۲هزار و ۶۰۰تومان است و این یعنی زائران اربعین می‌توانند با بودجه یک‌میلیون و ۲۶۰هزار تومانی، ۱۰۰یورو به‌ عنوان ارز اربعین خریداری کنند. رئیس کل بانک مرکزی درباره مبلغ ارز اربعین می‌گوید، زائران بیش از ۱۰۰یورو نیاز ندارند و تجربه نشان می‌دهد سال گذشته مردم ۱۰درصد ارز را از عراق خریداری کردند.

از طرفی بانک مرکزی این امکان را برای زائران اربعین فراهم کرده که ارز مورد نیاز خود را به جای یورو، به صورت دینار دریافت کنند. قیمت دینار عراق در بازار ثانویه حدود ۹هزار و ۹۶۰تومان است و با این حساب زائران اربعین با مراجعه به بانک‌های منتخب و صرافی‌های مجاز می‌توانند با بودجه یک‌میلیون و ۲۶۰هزار تومانی، به جای ۱۰۰یورو، رقمی معادل ۱۲۵دینار عراق دریافت کنند. توجه داشته باشید که عراقی‌ها هر هزاردینار را به عنوان یک‌دینار در نظر می‌گیرند؛ درست مثل ما که به جای ۱۰هزار تومان، می‌گوییم ۱۰تومان.

*** خرید از بازار آزاد به‌صرفه‌تر است یا ارز دولتی؟
مشاهدات میدانی از بازار ارز نشان می‌دهد، در بازار آزاد دلال‌ها هر هزاردینار را تا ۱۰هزار و ۳۰۰تومان می‌فروشند اما در صرافی‌های مجاز هر هزاردینار بین ۱۰هزار و ۱۰۰ تا ۱۰هزار و ۲۰۰تومان فروخته می‌شود. توجه داشته باشید که این قیمت مربوط به ارز اربعین نیست و قیمت ارز اربعین با همان نرخ سامانه سنا به زائران فروخته می‌شود.

با این حساب بهتر است ۱۰۰یورو یا ۱۲۵هزار دینار را ابتدا از بانک‌ها تهیه کنید و اگر احساس می‌کنید به ارز بیشتری برای سفر احتیاج دارید، سراغ بازار آزاد بروید. توجه داشته باشید که قیمت دینار در بازار آزاد بازه گسترده‌ای دارد. ممکن است در این بازار، دینار با نرخ ۹هزار و ۷۰۰تومان هم پیدا کنید که حتی از نرخ سامانه سنا هم پایین‌تر است، اما عموما گفته می‌شود قیمت دینار در بازار آزاد بالای ۱۰هزار تومان است. در سفر برای اینکه تبدیل قیمت‌ها برایتان راحت‌تر باشد، می‌توانید یک ‌صفر جلوی دینار عراق بگذارید تا معادل آن به پول خودمان به‌دست بیاید. مثلا اگر کرایه ون ۲۰هزار دینار است، به پول ما می‌شود حدود ۲۰۰هزار تومان.

*** ارز اربعین را در شهر خودتان بخرید
برخلاف سال گذشته که دریافت ارز اربعین صرفا در عراق امکان‌پذیر بود، امسال بانک مرکزی از اشتباه سال گذشته درس گرفته و ارز اربعین را داخل کشور در اختیار زائران قرار می‌دهد. اگر خاطرتان باشد سال پیش بانک‌های عراقی با ایران همکاری نکردند و روند توزیع ارز اربعین در کشور عراق به سختی انجام شد و حواشی زیادی داشت.

براساس اطلاعیه بانک مرکزی، امسال زائران اربعین می‌توانند ارز مورد نیاز خود را تا سقف ۱۰۰یورو یا معادل آن از شعب ارزی بانک‌های منتخب یعنی بانک ملی، ملت، تجارت، سپه، صادرات و پارسیان با نرخ بازار ثانویه خریداری کنند. علاوه بر بانک‌ها، صرافی‌های مجاز هم از طرف بانک مرکزی برای خرید ارز اربعین معرفی شده‌اند. با این حساب بهتر است قبل از اینکه راهی سفر شوید، ارز مورد نیازتان را در همان شهر مبدا تهیه کنید.

توجه داشته باشید که برای خرید ارز اربعین نیازی به ثبت ‌نام در سامانه سنا نیست. به طرز شگفت‌آوری همزمان با آغاز عرضه ارز اربعین، آمار جست‌وجوی اینترنتی ثبت ‌نام در سامانه سنا افزایش پیدا کرده، در حالی که سامانه سنا صرفا سامانه‌ای برای اعلام نرخ ارز مبادله شده بین تاجران و صراف‌ها در بازار ثانویه است.

*** چند دینار برای سفر اربعین لازم خواهیم داشت؟
اگر فکر می‌کنید روابط خوب ایران و عراق باعث می‌شود عراقی‌ها پول ما را در ازای خرید کالا و خدمات قبول کنند، اشتباه می‌کنید. کسانی که اربعین سال گذشته و عاشورای امسال به کربلا رفته‌اند، همگی می‌گویند خبری از مبادله پول ایرانی در عراق نیست و حتما باید دینار یا نهایتا دلار و یورو همراهمان داشته باشیم.

از افراد مطلع در مورد میزان خرج‌های دیناری اربعین پرسیدیم؛ این‌که دست کم چند دینار در این سفر نیاز خواهیم داشت؟ پاسخ‌ها متفاوت بود. یکی از کسانی که کاروان زائران را به کربلا می‌برد، به ما می‌گوید اگر با هواپیما بروید خرج ارزی شما کمتر خواهد بود. چرا که هزینه بلیت هواپیمای رفت و برگشت به پول خودمان حساب می‌شود و از دینار مورد نیاز کم می‌کند. نرخ بلیت هواپیما را هم که خیلی وقت است تصویب کرده‌اند. نرخ پرواز‌های رفت و برگشت تهران-نجف برای هر نفر دو‌میلیون و ۲۰۰هزار تومان و پرواز رفت و برگشت مشهد-نجف دو‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان در نظر گرفته شده و توسط ایرلاین‌ها درحال فروش به زائران اربعین است. با این‌حساب برای پرواز تا نجف نیاز به ارز نداریم.

اگر به فکر صرفه‌جویی باشید و سفر زمینی را به هوایی ترجیح دهید، ارز مورد نیاز برای این سفر بیشتر خواهد بود. چرا که از مرز مهران تا شهر‌های زیارتی باید پول تاکسی، ون یا اتوبوس بپردازید. یکی از زائرانی که روز عاشورا به زیارت کربلا رفته بود، می‌گوید اگر بخواهیم از مرز تا کربلا و نجف تاکسی بگیریم، باید رقمی حدود ۱۷ یا ۱۸هزار دینار برای کرایه تاکسی کنار بگذاریم که به پول ما تقریبا می‌شود ۱۷۰ تا ۱۸۰هزار تومان.

البته بعضا می‌گویند کامیون‌های عتبه زائران را از لب مرز تا نجف به صورت رایگان جابه‌جا می‌کنند، اما باید شانس داشته باشید تا جا برای نشستن نصیبتان شود، در غیر این‌صورت کل مسیر را باید سرپا در قسمت بار کامیون سر کنید. در سفر اربعین احتمال خیلی کمی‌ وجود دارد که نیاز به اقامت در هتل یا مسافرخانه داشته باشید. چراکه مردم عراق در ایام اربعین در خانه‌شان رو به زائران باز است. با این‌حال بهتر است برای احتیاط هم که شده، از قبل فکری برای هزینه اقامت در هتل‌های کربلا بکنید. این‌روزها ارزان‌ترین هتل در کربلا دست کم شبی ۲۰دلار هزینه دارد.

برای همین بهتر است ۱۰۰دلار یا ۱۲۰هزار دینار عراق برای خرج هتل و مسافرخانه در کربلا همراهتان باشد. اگر کل هزینه‌ها را باهم جمع کنیم، می‌بینیم در صورتی که می‌خواهید بدون کاروان و به صورت زمینی به سفر اربعین بروید، بهتر است حدود ۲۰۰دینار عراقی معادل حدود دومیلیون تومان ارز همراهتان باشد. توجه داشته باشید که این رقم با احتساب هزینه رفت و برگشت از نجف و کربلا به سمت مرز و هزینه احتمالی اقامت چندروزه در عراق است.

*** بهترین زمان برای خرید ارز اربعین
هرچه زودتر بهتر! تجربه نشان داده قیمت دینار عراق در آستانه ایام اربعین به اوج خود می‌رسد. برای همین بهتر است از همین روز‌ها به فکر تهیه ارز مورد نیازتان برای سفر اربعین باشید. هرچند در این سفر بعید است احتیاج زیادی به ارز پیدا کنید، چراکه موکب‌های اربعین در مسیر نجف به کربلا هوایتان را خواهند داشت. گفتنی است که در حال حاضر هر دینار عراق در بازار حدود ۹هزار و ۷۰۰تومان تا ۱۰هزار و ۳۰۰تومان و در بازار ثانویه ۹هزار و ۹۶۰تومان فروخته می‌شود. هفته پیش، دینار عراق در بازار ثانویه ۹هزار و ۹۰۰تومان بود و در بازار آزاد ۹هزار و ۶۰۰تومان فروخته می‌شد. با توجه به این موضوع، با افزایش تقاضای خرید دینار در آستانه اربعین، قیمت این ارز روز به روز افزایش پیدا خواهد کرد.

کدخبر: ۲۸۳۶۷۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر