کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۴۶۴۶
تاریخ خبر:

وقتی گوگل‌مان کرونایی شد

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | نگاهی به میزان جست‌وجوی کرونا در گوگل فارسی و عبارات مرتبط با آن. شاخص جست‌وجوی کلمه کرونا در بازه زمانی روز ۲۷ بهمن تا امروز، نشان می‌دهد این کلمه در اتفاقی نادر به یکی از پنجمین کلمات پرجست‌وجوی زبان فارسی در گوگل تبدیل شده است. باقی نتایج بررسی این شاخص را در اینجا بخوانید:

* یک: شاخص جست‌وجوی کلمه کرونا در روز ۱۸ فوریه یعنی قبل از انتشار خبر در قم روی عدد سه بوده است که ناچیز بودن جست‌وجوی آن را نشان می‌دهد.

* دو: میزان جست‌وجو در روز ۱۹ فوریه یا ۳۰ بهمن که خبر کرونا در قم تایید شده است به عدد ۳۶ می‌رسد و در روز اول اسفند که پنج شنبه قبل از انتخابات است به عدد ۹۴ می‌رسد. بعد از آن در روز جمعه با کاهش میزان جست‌وجو روبرو هستیم ولی باز هم در روز شنبه و یکشنبه میزان جست‌وجو به اوج می‌رسد به طوری که تاکنون بیشترین میزان سرچ کرونا در ایران، در روز یکشنبه ۴ اسفند ثبت شده است.

* سه: پس از آن به طور نسبی، نمودار جست‌وجو پیرامون کرونا نزولی است مگر در دو روز جمعه ۹ و ۱۶ اسفند و روز دوشنبه ۱۹ اسفند. به طور کلی ظاهرا تعطیلات بیش از هر چیز ایرانی‌ها را به فکر فرو می‌برد و باعث جست‌وجو پیرامون این بیماری می‌شود. با این وجود همانطور که گفتیم شیب نمودار نزولی است و حتی به نقطه‌های اوج ابتدای شیوع بیماری نیز نزدیک نشده است.

* چهار: از نظر استانی، بیشترین میزان جست‌وجو در استان‌های لرستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، زنجان و قم است. میزان بالای جست‌و‌جو در شهر قم کاملا طبیعی است چرا که این شهر، نخستین نمونه ابتلا و مرگ بر اثر کرونا را تجربه کرده است.

همین وضعیت در مورد لرستان نیز به دلیل بالابودن رشد ابتلا در آن وجود دارد اما در مورد چهارمحال و بختیاری و کهگیلویه و بویراحمد و زنجان جالب است بدانید که این استان‌ها کمترین میزان ابتلا را داشتند یا اینکه دیرتر از بقیه استان‌ها به آن مبتلا شدند و این میزان جست‌وجو نشان از هراس عمومی است که مردم از این ویروس ناشناخته داشتند.

(براساس بررسی روز چهارشنبه روزنامه دنیای اقتصاد، از هر ۱۰۰ هزار شهروند قمی، تقریبا ۵۵ نفر به کرونا مبتلا شده است؛ بیش از ۵ برابر میانگین کشوری. وضعیت در استان‌های سمنان، مرکزی و مازندران نیز قرمز است. در این استان‌ها بیش از ۲۵ نفر به ازای ۱۰۰ هزار نفر، درگیر کرونا شده‌اند. این شاخص برای قزوین و گیلان نیز در محدوده ۲۰ نفر بوده است. از آن سو، استان‌های کرمان، سیستان و بلوچستان، بوشهر و کهگیلویه و بویراحمد سفیدترین وضعیت را دارند و کمترین شدت شیوع را در جمعیت داشته‌اند.)

* پنج: کمترین میزان جست‌وجو برای کرونا مربوط به کردستان، سیستان و بلوچستان، آذربایجان غربی، تهران و هرمزگان است. همین چند روز پیش، عکسی از بازار سنندج بیرون آمده بود که دقیقا همین مساله یعنی عدم توجه مردم در این شهر مرکز استان کردستان به کرونا را نشان می‌داد. با این حال میزان بی توجهی به کرونا در تهران نیز جالب توجه است.

البته نباید هم صرفا با استفاده از شاخص جست‌وجوی گوگل رای بر بی توجهی مردم داد چرا که ممکن است مردم اطلاعات و اخبار خود را از روش‌های دیگری مثل صفحات اینستاگرامی و یا کانال‌های تلگرامی و نه لزوما گوگل، کسب کنند.

* شش: از نظر شهری، بیشترین میزان جست‌وجو در خرم آباد، شهرکرد، کرمان، تبریز و قم بوده است و کمترین میزان در یزد، بندرعباس، تهران، کرمانشاه و زاهدان. البته میزان جست‌وجو در شهرها ممکن است با شاخص استانی متفاوت باشد.

* هفت: بیشترین عباراتی که در ارتباط با کرونا جست‌وجو شده عبارت است از: کرونا ویروس، کرونا ایران، علائم کرونا، کرونا در ایران، بیماری کرونا، اخبار کرونا، کرونا چیست، آمار کرونا، درمان کرونا، علائم کرونا، علائم کرونا ویروس، واکسن کرونا، کرونا قم، عکس کرونا، ویروس کرونا ایران، داروی کرونا، مبتلایان به کرونا، وضعیت کرونا، فیلم کرونا، ویروس کرونا در ایران، کرونا در قم، علائم کرونا چیست، آمار کرونا در ایران و سایت کرونا.

* هشت: بیشترین میزان رشد جست‌وجو که می‌تواند نبض تحولات آنی را به ما نشان دهد عبارت بوده است از: کرونا در فارس، کرونا در خوزستان، ویروس کرونا در قم، کرونا در قم، تعداد مبتلایان در ایران، آخرین آمار کرونا در ایران، حریرچی کرونا، کرونا کرونا ما داریم میاییم (یک آهنگ کمدی)، تعداد مبتلایان به کرونا در ایران، آمار امروز کرونا، کرونا در بوشهر، نمودار کرونا، آخرین آمار کرونا در ایران، آمار مبتلایان به کرونا در ایران، آمار کرونا در جهان، کرونا در اراک، مراکز تست کرونا، آخرین وضعیت کرونا در ایران، ماندگاری ویروس کرونا، تست آنلاین کرونا، علائم اولیه کرونا چیست، وضعیت کرونا در قم، تست آنلاین کرونا، وضعیت کرونا در تهران و آخرین خبر کرونا در ایران.

کدخبر: ۳۱۴۶۴۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر