کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۸۶۳۶
تاریخ خبر:

وقتی همه گروه برای ما بازی می‌کنند

روزنامه هفت صبح | پیروزی مقابل امارات‌ تا حدود زیادی قابل پیش‌بینی بود. تیم میزبان برای نباختن به میدان آمده بود اما به هدفش نرسید و سومین برد شاگردان اسکوچیچ رقم خورد. زوایای مختلف این پیروزی را بررسی می‌کنیم.

کمی شبیه بازی با سوریه
آنچه از تیم ملی در بازی مقابل امارات دیدیم، نمایشی کمابیش شبیه بازی اول مقابل سوریه بود. در آن بازی، تیم ملی با کمترین تمرینات تاکتیکی، بدون بازی تدارکاتی، با چند ستاره غایب مثل سردار آزمون، بدون اردوی استاندارد و حتی بدون سرمربی که در آن مقطع درگیر بیماری کرونا شده بود، به مصاف سوریه رفت و با ارائه یک بازی نه‌چندان خوب توانست با گل علیرضا جهانبخش حریفش را شکست دهد.

با وجود همه مشکلات کسب ۳ امتیاز آن بازی که اولین گام تیم ملی در مرحله نهایی انتخابی جام جهانی بود، رضایت‌بخش بود.
پنجشنبه شب هم در مقابل امارات، شاهد یک بازی ایده‌آل از شاگردان اسکوچیچ نبودیم. بعد از نمایش فوق‌العاده مقابل عراق و پیروزی پرگل مقابل این تیم، به نظر می‌رسید بتوانیم امارات را هم راحت پشت سر بگذاریم اما چند مشکل بزرگ داشتیم.

باز هم بدون اردوی استاندارد، بدون بازی تدارکاتی و با لژیونرهایی که دیر به تیم ملحق شدند و البته کارشکنی‌هایی از سوی تیم میزبان به مصاف این تیم رفتیم. نتیجه اینکه کمی ناهماهنگ بودیم، اشتباهات نسبتا زیادی به خصوص در خط هافبک داشتیم و البته سرمربی بزرگ و صاحبنام تیم حریف را هم فراموش نکنیم که به خوبی تیم ما را آنالیز کرده بود.

با همه اینها، باز هم در همان نیمه اول، ایران تیم برتر میدان بود و استحقاق این را داشت که با برتری به رختکن برود اما نیمه اول با تساوی بدون گل تمام شد. کارت زرد بی‌موردی که امید نورافکن گرفت، یک توفیق اجباری بود. در نیمه دوم علی قلی‌زاده به جای او وارد زمین شد و وحید امیری یک خط عقب‌تر رفت تا حملات تیم ملی در دو طرف زمین متوازن شود و البته قلی‌زاده با تکنیک نابش سمت راست خط دفاع امارات را به شدت آزار بدهد.

VAR، نقطه عطف بازی
در حالی که تیم ملی چند موقعیت خوب گلزنی به دست آورده بود و به نظر می‌رسید به زودی گلزنی هم خواهد کرد، یک غافلگیری بزرگ رخ داد. علی مبخوت خطرناک‌ترین بازیکن امارات از کمند شجاع خلیل‌زاده گذشت و در آستانه محوطه جریمه با خطای او متوقف شد و جریمه داور برای شجاع، یک کارت قرمز بود.

این یک شوک بزرگ به تیمی بود که لحظه به لحظه هماهنگ‌تر و خطرناک‌تر می‌شد اما اینجا بود که VAR وارد عمل شد. در حالی که به نظر می‌رسید ممکن است سیستم کمک‌داور ویدئویی کار را برای ایران سخت‌تر و به سود امارات اعلام پنالتی کند اما ناگهان ورق برگشت و مشخص شد کسی که با پاسش، علی مبخوت را روانه دروازه ایران کرده بود، در آفساید قرار داشت! به این ترتیب هم خطای اعلام شده به سود امارات باطل شد و هم شجاع از اخراج نجات پیدا کرد و به زمین برگشت. حالا این امارات بود که شوکه شده بود.

جان تازه به تیم ملی
این اتفاقات عجیب در نهایت به سود ایران شد. شاگردان اسکوچیچ روحیه گرفتند و دقایقی بعد روی هماهنگی همیشگی و دیدنی طارمی و آزمون، این مهدی طارمی بود که دروازه امارات را باز کرد. بعد از این گل، می‌توانستیم چند بار دیگر هم دروازه امارات را باز کنیم اما حتی ضربه پنالتی را هم سردار آزمون از دست داد و در نهایت بازی با همان یک گل به سود تیم ملی ایران به پایان رسید. نکته مهم اینکه یک‌اخطاره‌های تیم ملی هم در این بازی کارت زرد نگرفتند و ایران برای بازی روز سه‌شنبه مقابل کره‌جنوبی محرومی ندارد.

وقتی همه برای ایران بازی می‌کنند و نتیجه می‌گیرند
مثل دو روز اول مسابقات گروه A، سایر نتایج هم کاملا به سود ایران رقم خورد. کره‌جنوبی با گل دقیقه ۸۹ سون هیونگ مین سوریه را ۲ بر یک شکست داد و بازی عراق و لبنان با تساوی بدون گل به پایان رسید. البته اگر کره جنوبی در دقایق پایانی به گل برتری نمی‌رسید و با سوریه مساوی می‌کرد، همه چیز برای ایران ایده‌آل میشد.

اما همین حالا هم شرایط جدول، به شکلی عجیب و غیرمنتظره به سود ایران و کره‌جنوبی است. شاگردان اسکوچیچ با ۹ امتیاز در صدر قرار دارند، کره جنوبی با ۷ امتیاز دوم است، امارات، لبنان و عراق با ۲ امتیاز در رده‌های سوم تا پنجم قرار دارند و سوریه با یک امتیاز قعرنشین است.

در واقع تا پایان هفته سوم نتایج این گروه به شکلی رقم خورده که دو تیم اول و دوم گروه، اختلاف نسبتا زیادی با تیم‌های سوم تا ششم پیدا کرده‌اند و اگر این روند یکی دو هفته دیگر ادامه داشته باشد، ممکن است تکلیف دو تیم اول و دوم این گروه که مستقیم به جام جهانی صعود می‌کنند خیلی زود مشخص شود. به عبارت دیگر به نظر می‌رسد این گروه فقط دو مدعی واقعی برای صعود دارد و سایر تیم‌ها از همین حالا باید برای سوم شدن در گروه و بازی با تیم سوم گروه B بجنگند.

بهترین سناریوی روز چهارم
سه‌شنبه ۲۰ مهر، ایران در ورزشگاه آزادی میزبان کره‌جنوبی است. سوریه با لبنان روبه‌رو می‌شود و امارات به مصاف عراق می‌رود. پیروزی ایران در برابر کره، فاصله دو تیم در جدول را به پنج می‌رساند و سایر نتایج به هر شکلی رقم بخورد، وضعیت جدول برای ایران در بدترین حالت ممکن به همین شکل خواهد بود.

اما اگر پیروزی ایران بر کره با تساوی در دو بازی دیگر همراه شود، جدول به این شکل درخواهد آمد: ایران ۱۲ امتیاز، کره جنوبی ۷ امتیاز، امارات، لبنان و عراق ۳ امتیاز و سوریه ۲ امتیاز. این احتمال اگرچه بیش از حد خوشبینانه است اما با توجه به نتایج سه هفته گذشته و همچنین نزدیکی قدرت تیم‌های سوم تا ششم، بعید نیست در پایان هفته چهارم شاهد چنین جدولی باشیم.

کدخبر: ۴۱۸۶۳۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر