کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۱۳۵۸
تاریخ خبر:

وقتی مجری برنامه خبری از ایمنی بانک شوکه شده بود!

روزنامه هفت صبح، سارا غضنفری| سارقان محتویات ۱۶۸ صندوق امانات بانک ملی شعبه دانشگاه توسط پلیس تهران دستگیر شدند. خبر مثل یک بمب رسانه‌ای صدا کرد، این‌که پلیس توانسته به این سرعت سارقان حرفه‌ای را دستگیر کند، در نوع خودش بی‌نظیر بود. اگرچه سوالاتی هم درباره نحوه دستگیری این افراد وجود داشت. ۱۰ نفر در این سرقت دستگیر شده‌اند و سه نفر هم یک ساعت قبل از این‌که پلیس به آنها دسترسی پیدا کند از کشور خارج شده‌اند.

یک زن به همراه دو فرزندش و شوهرش و برادر شوهرش با مقادیری از طلاهای سرقت شده از کشور فرار کرده‌اند و پلیس می‌گوید با همکاری اینترپل آنها را دستگیر کرده‌اند و به‌زودی به ایران منتقل می‌شوند. ماجرای برادرانی که مغز متفکر این گروه بودند و سابقه سرقت ۶۰۰میلیونی نیز با زدن تونل از بانکی در قائمشهر را داشته‌اند. آنها به شعبه بانک تجارت خیابان فلسطین تهران نیز برای سرقت صندوق اماناتش دستبرد زده اما موفق نمی‌شوند صندوق‌ها را برش دهند.

می‌گویند این برادران در همان قائمشهر شناسایی شده به تهران می‌آیند و توسط ماموران پلیس آگاهی دستگیر شده و با قید وثیقه آزاد می‌شوند و برای سرقت از بانک ملی نقشه می‌کشند. حالا ۱۰ نفر از سارقان روز جمعه در حالی دستگیر می‌شوند که جلوی رسانه‌ها از جرم‌شان می‌گویند. شب جمعه ۲۰ خردادماه، سردار سرتیپ محمد قنبری، رئیس پلیس آگاهی و حسن مونسان عضو هیات مدیره بانک ملی در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری درباره این ماجرا به سوالات مجری برنامه پاسخ می‌دهند و واقعا برخی از پاسخ‌ها هم عجیب بود.

به طور مثال مجری از یکی از پاسخ‌های مونسان متعجب می‌شود. مثلا مونسان تاکید داشت که لایه‌های امنیتی بانک کافی بوده اما مجری برایش عجیب بود پس سارقان چطور این اقدام را انجام داده‌اند چون سردار قبل از این گفته بود این سارقان نخبه و هوشمند نبوده‌اند و افراد ویژه‌ای نبوده‌اند! نکته بعدی این‌که مونسان می‌گوید الحمدلله این بانک به سیستم تشخیص چهره و کدهای امنیتی مجهز بوده است و مجری متعجب می‌گوید:« آقای مونسان، سرقت انجام شده و این الحمدلله که معنی ندارد وقتی از این سیستم امنیتی سرقت شده است!»

در واقع این موضوع برای تاکید بر این بود که اگر پلیس نمی‌توانست سارقان را دستگیر کند تکلیف اموال سرقت شده که در این میان مشخص نبود پس سیستم حفاظتی بانک به شدت مشکل داشته است. از سوی دیگر، سردار قنبری گفت: «بله، قصور امنیتی وجود داشته ، سرقت حرفه‌ای بوده اما ابتدایی‌ترین امکانات ایمنی در ورودی پارکینگ بانک رعایت نشده است، یعنی همین الان به آسانی می‌توانیم از در ورودی وارد شویم و آنجا یک محیط شلوغی است و محیطی است که به سارق پوشش می‌دهد و کسی شک نمی‌کند.

در راهرو یک در چوبی بسیار ساده است و پشت آن دیوارپوش بود که آن را باز کرده و سراغ گاوصندوق رفته‌اند و گاوصندوق هم با هواگاز کوله‌ای بریده شده است که این نشان می‌دهد با توجه به حجم اموالی که نگهداری می‌شد این مسائل ایمنی باید تقویت می‌شد.» حتی در جایی از گفت‌وگو مونسان به قفل کتابی اشاره می‌کند که در فضای مجازی هم کاربران برای این ماجرا داستان‌ها می‌نویسند.

مونسان گفت این شعبه بیش از شصت و چهار، پنج سال سابقه فعالیت دارد، قفل‌های کتابی‌ای که به هر حال مورد تأیید پلیس است استفاده شده و برای در ورودی قفل مضاعف زدند، اما سارقان بازو‌های پشتی در‌ها را بریده‌اند. مجری گفت: آقای مونسان شما دارید راجع به صندوق امانات و بخشی از بانک که صندوق امانات در آن قرار دارد صحبت می‌کنید که نمی‌دانم چه حجمی از مال و اموال مردم در آنجا بوده، شما الان یک سوپرمارکتی هم که بروید این قفل کتابی که اشاره می‌کنید فکر کنم هر کسی بالاخره به مغازه‌اش می‌زند که این اتفاقات نیفتد.

من فکر می‌کنم آنچه باید اتفاق می‌افتاده خیلی فراتر از این باید می‌بوده یعنی آنچه سردار اشاره می‌کنند که در ورودی بانک با در ورودی منزلی خیلی تفاوتی نداشته، این نشان می‌دهد که اصلا خیلی به‌رغم این‌که شما ادعا می‌کنید خیلی امنیت برایتان مهم بوده، ولی اینجا خیلی رعایت نشده، قبول دارید؟

آقای مونسان گفت: قطعا باید سیستم ایمنی بانک‌ها را تقویت کنیم البته باید با پلیس بیشتر در ارتباط باشیم و ارتباطاتمان را با کارشناسانشان تقویت کنیم.در واقع صرف نوشتن این مطالب به این دلیل است که حتی مجری صداوسیما هم از این سرقت و سیستم ایمنی بانک در کل این برنامه متعجب و شگفت‌زده بود و تو خود حدیث مفصل بخوان…

کدخبر: ۴۶۱۳۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر