کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۶۶۱۷
تاریخ خبر:

وقتی طارمی ما را به یاد دایی و کیا انداخت

روزنامه هفت صبح | جمعه شب، مهدی طارمی در شبی فوق‌العاده و تاریخی، در لیگ برتر پرتغال درخشید. او در پیروزی ۵بریک ریوآوه مقابل آوس که مهرداد محمدی را هم در ترکیب خود داشت، سه گل زد و یک پنالتی را هم گرفت. طارمی همه این کارها را فقط در ۷۵ دقیقه انجام داد. او در بازی قبل هم فقط ۱۰ دقیقه بازی ‌ و یک پنالتی برای تیمش گرفته بود.

درخشش فوق‌العاده طارمی که با توصیه کارلوس کی‌روش به فوتبال پرتغال رفته بود، در این بازی نام او را یک شبه در فوتبال پرتغال بر سر زبان‌ها انداخت. این اتفاق اگر چه در تیم معتبر و درجه یکی رخ نداد اما برای ما ایرانی‌ها یادآور شب‌های به یادماندنی بازیکنانی مثل علی دایی، مهدی مهدوی‌کیا، جواد نکونام، علیرضا جهانبخش و … در فوتبال اروپا بود. به همین بهانه، تعدادی از این خاطرات خوش را با هم مرور می‌کنیم.

*** گلزنی دایی به چلسی و میلان در یک هفته
در دومین دوره حضور در هرتابرلین آلمان، علی دایی در فاصله یک هفته دو شب رویایی و باور نکردنی را رقم زد. هرتا در لیگ قهرمانان اروپا با چلسی، آث‌میلان و گالاتاسرای همگروه بود. هرتا در بازی اول در خانه گالاتاسرای به تساوی ۲-۲ رسیده بود. در روز ۲۱ سپتامبر سال ۱۹۹۹، این تیم در دومین بازی خود میزبان چلسی بود. بازی به دقیقه سه نرسیده بود که علی دایی روی یک ضربه سر از میان دو مدافع بزرگ چلسی یعنی فرانک لبوف و مارسل دسایی، گل اول هرتا را به زیبایی وارد دروازه اد دی گوی هلندی کرد!

در دقیقه ۷۰ هم روی اشتباه لبوف، توپ را از او قاپید و در موقعیت تک به تک و از یک زاویه کاملا بسته برای دومین بار دروازه اد دی گوی را باز کرد. تک گل لبوف از نقطه پنالتی در دقیقه ۸۸، فقط شکست چلسی را سبک‌تر کرد. درست یک هفته بعد و در سن سیروی میلان، دایی یک بار دیگر درخشید. او در دقیقه ۶۹ بازی و در یک کورس با گوگلیلمین پیترو، از او عبور کرد و با ضربه‌ای محکم و دیدنی دروازه آبیاتی را گشود اما پنج دقیقه بعد اولیور بیرهوف گل تساوی میلان را زد و مانع شکست خانگی تیمش مقابل هرتا شد. ‌

*** درخشش کیا مقابل چشمان زیدان
حدود یک سال بعد از درخشش دایی در لیگ قهرمانان اروپا، نوبت به مهدوی‌کیا رسید تا چشم‌ها را در این قاره به خود خیره کند. در ۱۳ سپتامبر ۲۰۰۰، هامبورگ در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا میزبان یوونتوس بود. در این بازی ابتدا آنتونی یبواه برای میزبان گل زد اما با درخشش زیدان و اینزاگی، یوونتوس تا دقیقه۵۳با نتیجه‌۳ بر یک از هامبورگ پیش افتاد. ولی قرار بود این بازی تبدیل به یکی از بازی‌های کلاسیک تاریخ لیگ قهرمانان شود. در دقیقه ۶۵ مهدوی‌کیا سانتر دقیق هم‌تیمی‌اش را در با سماجت و در درگیری با ایگور تودور وارد دروازه فن در سار کرد.

هفت دقیقه بعد کیا از تله آفساید مدافعان یووه گریخت اما در آخرین لحظه با خطای پسوتو متوقف شد و داور برای هامبورگ پنالتی گرفت. این پنالتی را هانس یورگ بوت گل کرد تا بازی ۳-۳ مساوی شود. در دقیقه ۸۲ کواچ ارسال دقیق و سرضرب مهدوی‌کیا را به گل چهارم هامبورگ تبدیل کرد اما با پنالتی دقیقه ۸۸ اینزاگی، بازی در نهایت با تساوی ۴-۴ به پایان رسید. مهدوی‌کیا در آخرین بازی مرحله گروهی هامبورگ مقابل دیپورتیوو لاکرونیا هم تک گل تیمش را زد و بازی یک - یک مساوی شد‌ ‌.

*** وقتی نکو روی سر کاناوارو گل زد
‌نکونام گل‌های زیادی برای اوساسونا زد اما بی‌شک یکی از مهم‌ترین گل‌های او به رئال مادرید در سانتیاگو برنابئو در سال ۲۰۰۹ بود.‌ اوساسونا در این بازی شروع خوبی داشت و جسورانه بازی را آغاز کرد. در دقیقه ۱۹ بازی پلاسیل از سمت چپ روی دروازه رئال سانتر کرد و جواد نکونام با پروازی بلند و بالاتر از فابیو کاناورو دروازه رئال و ایکر کاسیاس را باز کرد.

اوساسونا بعد از این گل تا پایان نیمه اول مقاومت کرد اما در نیمه دوم شاگردان خوانده راموس سه بار دروازه اوساسونا را باز کردند تا گل نکونام امتیازی برای این تیم در بر نداشته باشد. نکونام البته یک گل مهم دیگر هم برای اوساسونا زد. دو سال پیش از گل به رئال، اوساسونا در مرحله پلی‌آف یورولیگ با بوردو روبه‌رو شد و بازی رفت دو تیم در اسپانیا بدون گل مساوی شد‌ اما در دقیقه ۱۲۰ بازی برگشت در فرانسه نکونام با ضربه سر به بوردو گل زد و تیمش را راهی مرحله گروهی این مسابقات کرد.

*** دبل هاشمیان مقابل بوروسیا دورتموند
وحید هاشمیان در تیم بوخوم ‌ در یک فصل با زدن ۱۶ گل، سومین گلزن فصل بوندس‌لیگا شد. او در این فصل سه بار دبل کرد که مهم‌ترین آن مقابل بوروسیادورتموند بود. در این بازی که در سال ۲۰۰۳ برگزار شد‌ و در نهایت با یک نتیحه باورنکردنی یعنی ۳برصفر به سود بوخوم به پایان رسید و زننده دو گل از این سه گل وحید هاشمیان بود.

او گل اول را با ضربه سری محکم و شیرجه‌ای وارد دروازه وایدنفلر کرد. شیرجه او به قدری بلند بود که بعد از زدن ضربه و گل شدن توپ، هاشمیان به وایدنفلر برخورد کرد و او را بر زمین انداخت. همین گل‌های دیدنی بود که باعث شد در فوتبال آلمان به او لقب هلی‌کوپتر بدهند. هاشمیان سه سال بعد هم یک بار دیگر دروازه دورتموند را در بوندس‌لیگا باز کرد. در این بازی هاشمیان در دقیقه سه گل اول تیمش را زد و سه دقیقه بعد هم پاس گل دوم بوخوم را به هم‌تیمی‌اش داد و در نهایت این بازی ۲-۲ مساوی شد. ‌

کدخبر: ۲۷۶۶۱۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر