کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۹۵۴۲
تاریخ خبر:

وقتی شوخی‌شوخی سربه‌سر شبکه سه می‌گذارد

روزنامه هفت‌صبح، گروه تلویزیون | روز گذشته از اولین تیزر مجموعه‌ عروسکی «شوخی‌شوخی» به کارگردانی محمد لقمانیان و اجرای عبدالله روا رونمایی شد. با توجه به محتویات این تیزر شاد و خوش‌آب‌ و رنگ و پرهیجان می‌توانیم امیدوار باشیم با اثری کاملا متفاوت در شبکه سه روبه‌رو خواهیم بود؛

اثری که غیر از عبدالله روا، سایر اعضای آن کاراکترهای عروسکی هستند؛ عروسک‌هایی با ظاهر جذاب که هنوز نمی‌توانیم درباره‌ موفقیت یا عدم موفقیتشان در شخصیت‌پردازی و کارکردشان در این مجموعه قضاوتی داشته باشیم. از روی همین تیزر به چند نکته جالب درباره‌ این مجموعه رسیده‌ایم.

*** مورد اول| شوخی با تلنت‌ها
روز گذشته با محمد لقمانیان، کارگردان مجموعه تماس گرفتیم، اما موفق نشدیم با او صحبت کنیم. آنطور که از حال‌وهوای این تیزر برمی‌آید، با مجموعه‌ای آیتمی روبه‌رو هستیم، اما نه آیتم‌هایی پراکنده. گویا همه‌ آنها داخل قاب برنامه‌ای که مجری آن عبدالله رواست کنار هم قرار می‌گیرند. محور اصلی، مخلوطی از تاک‌شو و تلنت‌شو است.

اگر دقت کرده باشید، صحنه‌ پر از تماشاچی است و در جلوی سن، چهار میز برای داورها قرار دارد که روی آنها چهار عروسک به عنوان داور نشسته‌اند و ضربدرهایی قرمز جلویشان است. گروه‌های موسیقی و ورزشی و نمایشی متشکل از عروسک‌هایی با لباس‌ها و مدل‌موهای جالب روی سن قرار می‌گیرند و برنامه اجرا می‌کنند.

از طرف دیگر برنامه به تاک‌شوهای جدید تلویزیونی هم شبیه است. روا را می‌بینیم که سر میزی روی سن نشسته و مهمان برنامه که یک کاراکتر عروسکی است کنار او روی کاناپه لم داده است. آیتم‌های نمایشی دیگری هم وجود دارند که گویا اواسط این تاک‌شو و تلنت‌شو پخش می‌شوند.

*** مورد دوم| انتقاد به وضع موجود
اسم این مجموعه‌ عروسکی «شوخی‌شوخی» انتخاب شده و از روی شعر دسته‌جمعی داخل تیزر هم متوجه می‌شویم منظورشان از انتخاب این اسم چیست. آنها می‌خوانند: «شوخی‌شوخی همه‌چیزو جدی می‌گیم، خودمون می‌دونیم از چی بگیم.» پس با اثری انتقادی روبه‌رو هستیم.

درباره موضوع این انتقادها هم می‌توانیم به زیرنویسی که روی کاغذ نوشته شده و توسط دوتا از عروسک‌ها از زیر برنامه رد می‌شود استناد کنیم: «مسکن ارزان‌قیمت، گران شد.» به نظر می‌رسد نقدها همه‌چیز را، از جمله مشکلات اقتصادی و اجتماعی و … را شامل می‌شود. هنوز نمی‌توانیم پیش‌بینی کنیم یک اثر عروسکی انتقادی، تا چه میزان می‌تواند جذاب از آب دربیاید و جدی گرفته شود.

*** مورد سوم| نمایش ساز و گروه موسیقی
یکی از نکات قابل‌توجه در این تیزر، حضور انواع و اقسام گروه موسیقی روی سن و نواختن انواع ساز توسط آنهاست؛ اجراهایی که به دلیل خط قرمزهای تلویزیون هیچ‌وقت در تلنت‌شوها و تاک‌شوهای تلویزیونی شاهدش نبوده‌ایم.

حالا در این تیزر عروسک‌هایی را می‌بینیم که با موهای بلند و عینک‌های عجیب و بامزه روی سن ایستاده‌اند و انواع سازهای عروسکی را می‌نوازند. هنوز نمی‌دانیم میزان اجرای این گروه موسیقی در طول برنامه چقدر است، اما اگر مشابه برنامه «همرفیق»، هر چندوقت یک‌بار اجرا کنند، با برنامه‌ای شاد و پرهیجان روبه‌رو خواهیم بود.

*** مورد چهارم| انتخاب عبدالله روا
روا تا پیش از اجرای برنامه‌ «ویدئوچک»، برنامه‌های مختلفی را اجرا کرده بود، اما به عنوان مجری موفقی شناخته نمی‌شد تا اینکه اجرای طنز «ویدئوچک» او را در موقعیت جدیدی قرار داد و باعث شد اجرایش کاملا به چشم بیاید. حالا این مجری با تجربه‌ای که در «ویدئوچک» از او سراغ داریم می‌تواند انتخاب خوبی برای فضای فانتزی کار با عروسک‌ها باشد. البته تا برنامه شروع نشود و شاهد اجرای او نباشیم، نمی‌توانیم به طور قطع به موفقیت او در همراهی با عروسک‌ها حکم دهیم.

*** مورد پنجم| تجربه‌های عروسکی پیشین
این اواخر بارها شاهد تجربه‌های مختلفی از حضور کاراکترهای عروسکی در برنامه‌های مخصوص بزرگسالان بوده‌ایم. یکی از معدود تجربه‌های موفق، حضور جناب‌خان در «خندوانه» بود؛ عروسکی که به یکی از مهمترین دلایل موفقیت خندوانه تبدیل شد. بااین‌حال اما تجربه‌های بعدی استفاده از عروسک برای برنامه‌های بزرگسالان چندان موفقیت‌آمیز نبودند.

چهار برادر عروسکی که در غیاب جناب‌خان در خندوانه حاضر شدند شکست خوردند و تجربه «شکرستان» عروسکی یا ساخت برنامه عروسکی «سرحال» با اجرای بهرام عظیمی هم توفیقی به دست نیاورد. هنوز نمی‌دانیم قرار است با چه برنامه‌ای روبه‌رو باشیم و آیا محمد لقمانیان توانسته است در ساخت کاراکترهای عروسکی و موقعیت‌هایی که قرار است در آن قرار بگیرند، موفق ظاهر شود یا خیر.

کدخبر: ۳۶۹۵۴۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر