کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۴۷۰۰
تاریخ خبر:

وقتی سمند از پژو عقب می‌افتد!

روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر | داستان توقف تولید پژو ۴۰۵ در ایران‌خودرو داستان عجیبی است. بهار پارسال اعلام شد که ایران‌خودرو بر اساس استانداردهای ۸۵‌گانه به زودی تولید این سدان پیر فرانسوی را متوقف خواهد کرد و حتی ایران‌خودرو خراسان در آخرین روزهای خرداد ماه مراسم تولید آخرین دستگاه از ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس را هم برگزار کرد.

طبق اخباری که در آن دوره منتشر شد، گفته شد ‌ تولید نسخه دیگر ۴۰۵ با نام اس‌ال‌ایکس نیز تنها با تیراژ ۲۰۰ دستگاه، به تعداد قطعات باقی‌مانده، ادامه خواهد یافت و به این ترتیب داستان ۴۰۵ در ایران بعد از نزدیک به ۳۰ سال به پایان خود می‌رسد‌ اما وضعیت فعلی بازار نشان می‌دهد که ۴۰۵ به این زودی قصد وداع با بازار را ندارد و چه بسا نوروز ۱۴۰۱ را هم با این یار همیشگی جشن بگیریم!

در حال حاضر پژو ۴۰۵ به سه شکل در بازار خودروی ایران به حیات خود ادامه می‌دهد. اول تولید آن به همان شکل اولیه است. ایران‌خودرو تولید پژو ۴۰۵ جی‌ال‌ایکس تاکسی را متوقف نکرده و این خودرو به صورت دوگانه‌سوز با قیمت کارخانه ۱۴۵ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان قابل خریداری است. نکته جالب آن است که ایران‌خودرو علت اصلی توقف تولید ۴۰۵ را پیشرانه ۱٫۸ لیتری پراستهلاک و قدیمی آن اعلام کرده بود‌ اما موتور این تاکسی‌ها همان پیشرانه است.

شکل دومی که ۴۰۵ از طریق آن به حیات خود ادامه می‌دهد، از طریق سمند LX سال است که آن خودرو هم از پیشرانه ۱٫۸ لیتری ۴۰۵ نیرو می‌گیرد و در نهایت باید به ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس اشاره کنیم که بدنه ۴۰۵ را با پیشرانه ۱٫۶ لیتری TU5 ترکیب کرده است. این خودرو بیشترین افزایش قیمت را در بازار خودرو در هفته گذشته داشت و قیمتش به ۳۱۵ میلیون تومان رسید. در حال حاضر این خودرو ارزان‌ترین پژوی صفر بازار با پیشرانه TU5 است که باعث اقبال خریداران به آن به‌‌رغم ظاهر قدیمی شده است. اگر بخواهید پژو پارس LX بخرید، به ۳۵۰ میلیون تومان وجه نقد نیاز دارید و خرید پژو ۲۰۶ صندوق‌دار هم حدود ۳۴۰ میلیون تومان برایتان آب می‌خورد.

بهار پارسال که تولید پژو ۴۰۵ به ایستگاه پایانی خود رسید، پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که قیمت ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس به زودی افت شدیدی را تجربه خواهد کرد اما الان و با گذشت یک سال و نیم از آن زمان، ایران‌خودرو با عرضه قطره‌چکانی این خودرو به بازار و عدم توانایی در عرضه‌‌ جایگزینی هم‌قیمت برای پژو ۴۰۵، باعث شده تا پژو ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس با نوسانات قیمتی شدیدی در بازار معامله شود.

به نظر می‌رسد ‌ خودروی ملی ایران خودرو با پیشرانه TU5 یعنی رانا نتوانسته همچون ۴۰۵ اس‌ال‌ایکس توجه خریداران را به سمت خود جلب کند. شاید به همین خاطر بود که ایران‌خودرو در سال ۱۴۰۰ تنها تولید رانا را در نسخه‌های پلاس و پلاس پانوراما ادامه داده و تنها مدل ۹۹ نسخه معمولی آن در بازار پیدا می‌شود.

کدخبر: ۴۳۴۷۰۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر