کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۵۸۰
تاریخ خبر:

وقتی ترامپ اقتصاد و مبارزه با‌کرونا را باهم می‌‌بازد

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | فارغ از دموکرات یا جمهوری‌خواه بودن رئیس‌جمهور و دولت مستقر در آمریکا، رشد اقتصادی همیشه عامل مهمی برای سکان‌داران کاخ سفید بوده است. آن‌ها همیشه سعی کرده‌اند که رشد و رونق اقتصادی یکی از پارامترهای قابل دفاع، سنجش و راستی‌آزمایی دولت‌هایشان باشد و همیشه معتقد بودند که این عامل می‌تواند به تنهایی موجب بقای آن‌ها و پیروزی‌ در انتخابات‌ها شود و البته همیشه زمانی که نتیجه‌ای عکس انتظار آن‌ها در انتخابات‌ها به وقوع می‌پیوندد از بروز چنین نتیجه‌ای به رغم دستاوردهای اقتصادی‌شان شگفت‌زده می‌شوند.

تحقیقات انجام شده روی مسئله رشد اقتصادی در قاره‌های آمریکای شمالی و جنوبی نشان می‌دهد هرچند کشورهایی مانند آمریکا بر مبنای پارامترهایی مانند رشد و تولید ناخالص ملی به دستاوردهایی بسیار حیرت‌آور و شگفت‌انگیز رسیده‌اند اما مسائل مهمی مانند عدالت اقتصادی و توزیع عادلانه ثروت را که عدم وجودش موجب دامن زدن به اختلاف طبقاتی بیشتر خواهد شد در نظر نگرفته‌اند.

از این رو بر اساس همین پژوهش پاناما سالم‌ترین، عادلانه‌ترین و پویاترین اقتصاد در دو قاره آمریکاست و آمریکا به رغم اینکه اقتصاد اول دنیاست به دلیل توزیع ناعادلانه ثروت و فساد افسارگسیخته اقتصادی وضعیت مناسبی در میان کشورهای دنیا ندارد.

سه هفته‌ پیش مایک پنس، معاون دونالد ترامپ در وال‌استریت ژورنال مطلبی با عنوان «کرونا موج دوم ندارد» نوشت که بن‌مایه این مطلب ترسیم اتفاقات ماه‌های آینده تا زمان انتخابات و وضعیت دولت بود. پنس سعی کرده بود در این مطلب دو عامل مهم رشد اقتصادی و کرونا و البته افت و خیزهای این دو عامل مهم را پیش‌بینی کند.

برای مثال پنس پیش‌بینی کرده بود که امروز تعداد موارد ابتلا روزانه به کرونا به عدد ۲۰هزار رسیده باشد که این پیش‌بینی نه تنها به وقوع نپیوست بلکه امروز آمریکا با رشد موارد ابتلا، به طور روزانه چیزی حدود ۶۰ هزار مبتلا و چیزی حدود ۱۵ برابر سرانه ابتلا در اتحادیه اروپا، بیمار مبتلا به کرونا دارد.

پنس در ادامه و پس از این‌که مدعی شده است که موج دوم کرونایی در کار نخواهد بود از منظر اقتصادی نیز وعده‌هایی داده است که دولت با بازگشایی تمام عیار اقتصاد و بازگرداندن افراد بیکار شده به مشاغل خود، آنچنان رونق اقتصادی درست کند که مردم نیازی به دریافت کمک‌های مالی دولت نداشته باشند.

البته بررسی‌ها نشان می‌دهد ترامپ و دولتش با بازگشایی پر سر و صدا و شتاب‌زده اقتصاد دستاورد چندانی نداشته‌اند و به رغم این همه جنجال هنوز نرخ بیکاری در آمریکا دورقمی است، رکود در اقتصاد بیداد می‌کند و شرکت‌های بزرگ در حال تعدیل نیرو و شرکت‌های کوچک در حال تعطیلی کامل هستند. قمار اقتصادی ترامپ سراسر باخت بود و تنها یک نتیجه در بر داشته و آن بحران افسار گسیخته‌تر کرونا در این کشور بوده است.

امروز ۶۳ درصد از مردم آمریکا مهار کرونا را مهم‌تر از بازگشایی و رونق اقتصادی و اشتغال می‌دانند. می‌توان گفت برنده تصمیم‌های عجیب ترامپ و توهمات بیمارگونه پنس و شرایطی که آن‌ها برای مردم ساخته‌اند، بایدن و سندرز هستند که اولی بخت بسیار بالایی برای ریاست جمهوری دارد و دومی به شهادت دونالد ترامپ و تیم رسانه‌ای او، برنامه‌اش را به دولت بایدن تحمیل کرده‌ است.

کدخبر: ۳۴۰۵۸۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر