کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۴۷۹
تاریخ خبر:

وضعیت پرسپولیس مقابل‌ صدرنشین بحران‌زده گروه

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | پس از یک باخت و یک تساوی در دو بازی ابتدایی مرحله گروهی مقابل الدحیل قطر و الشارجه امارات، پرسپولیس از امشب به این رقابت‌ها برمی‌گردد و در دو بازی متوالی باید به مصاف تیم التعاون عربستان برود. تیمی که در حال حاضر صدرنشین غیرمنتظره این گروه است اما به نظر می‌رسد این روزها شرایطی کاملا متفاوت و بحرانی دارد و این از خوش‌شانسی شاگردان یحیی گل‌محمدی است که در چنین مقطعی باید مقابل تیم عربستانی قرار بگیرند. درباره وضعیت التعاون در ادامه خواهیم گفت و فعلا باید ببینیم پرسپولیس با چه ترکیبی به مصاف حریف خواهد رفت.

*** رادو یا لک؟
حامد لک تازه یک هفته است که به تمرینات پرسپولیس اضافه شده ‌ و شاید این مدت، برای هماهنگی با مدافعان تیم کافی نباشد اما با توجه به نمایش‌های ضعیف و ناامیدکننده بوژیدار رادوشوویچ در هفته‌های پایانی لیگ برتر و بازی نیمه نهایی جام حذفی مقابل استقلال، به احتمال زیاد امشب لک در ترکیب اصلی پرسپولیس قرار خواهد گرفت تا اولین تجربه او با پیراهن این تیم در لیگ قهرمانان آسیا باشد. ظاهرا رادو باید در فصل آینده هم مثل سال‌های گذشته به نیمکت‌نشینی در پرسپولیس و حضور گاه‌گاه در ترکیب این تیم اکتفا کند.

*** خط دفاع؛ تازه اما مطمئن
ترکیب خط دفاعی پرسپولیس را می‌شود تقریبا بدون هیچ شکی حدس زد مگر اینکه یحیی گل‌محمدی دوباره هوس سورپرایز کردن هواداران به سرش بزند. شجاع خلیل‌زاده و محمدحسین کنعانی‌زادگان دو مدافع میانی پرسپولیس خواهند بود، در غیاب مهدی شیری که به این بازی نرسید، سیامک نعمتی در پست دفاع راست بازی خواهد کرد و در دفاع چپ هم سعید آقایی اولین حضورش در ترکیب پرسپولیس را تجربه خواهد کرد .

اما نگرانی از ناهماهنگی او با سایر مدافعان ممکن است یحیی را مجبور کند تا وحید امیری را دوباره در پست مدافع چپ به کار بگیرد. حتی ممکن است ریسکش در دربی را هم تکرار کند و شجاع را به عنوان دفاع چپ به میدان بفرستد و سیدجلال را به جای او در دفاع میانی قرار دهد. البته هر دوی این احتمالات واقعا ضعیف هستند اما یحیی هم غیرقابل پیش‌بینی است و از او بعید نیست یکی از این دو احتمال را به پیش‌بینی اولیه ترجیح بدهد.

*** خط هافبک؛ گزینه‌های متعدد
درباره ترکیب خط هافبک پرسپولیس گمانه‌زنی‌های متعددی وجود دارد. تنها فردی که حضورش در این خط در ترکیب پرسپولیس قطعی است، احمد نورالهی است اما اینکه چه کسانی در کنار او قرار خواهند گرفت خیلی قابل پیش‌بینی نیست. کمال کامیابی‌نیا با وجود بهبود مصدومیت هنوز آماده بازی نیست و به احتمال زیاد امشب بازی نخواهد کرد به همین دلیل بهترین گزینه برای جانشینی او میلاد سرلک است که البته قرار گرفتن او در ترکیب پرسپولیس کمی با ریسک همراه خواهد بود چرا که او تازه چند روز است که در تمرینات تیم حاضر شده اما یحیی چاره‌ای جز بازی دادن به او ندارد.

بشار رسن هم فقط دو، سه روز است که به تمرینات تیمی اضافه شده و از نظر بدنی کمی عقب است اما با توجه به تاثیرگذاری او، کنار گذاشتنش از ترکیب به بهانه نداشتن آمادگی کامل، زیاد عاقلانه نیست. در نهایت امید عالیشاه آخرین و چهارمین هافبک پرسپولیس در بازی امشب خواهد بود. او هرچند در طول فصل انتظارات کالدرون و یحیی را برآورده نکرد اما تجربه حضورش در بازی‌های آسیایی کمک بزرگی به این تیم خواهد کرد.

در خط حمله هم عیسی آل‌کثیر برای اولین بار در ترکیب قرار خواهد گرفت و در کنار او وحید امیری بازی خواهد کرد. یک احتمال نه‌چندان ضعیف دیگر هم وجود دارد. اینکه یحیی احسان پهلوان را به امید عالیشاه ترجیح دهد یا حتی وحید امیری را در گوش چپ به کار بگیرد و از مهدی عبدی در کنار عیسی آل‌کثیر در خط حمله استفاده کند که البته این احتمال آخر زیاد جدی به نظر نمی‌رسد.

*** استراتژی یحیی هم مهم است
قبل از شروع بازی‌های مرحله گروهی، التعاون عربستان ضعیف‌ترین تیم این گروه قلمداد می‌شد اما فعلا که این تیم با دو برد غیرمنتظره و احتمالا اتفاقی، صدرنشین گروهش است. در چنین شرایطی پرسپولیس که تنها با یک امتیاز در رده سوم گروه قرار دارد، چاره‌ای جز پیروزی در دو بازی متوالی مقابل التعاون ندارد. چرا که در این گروه، الدحیل همچنان شانس اول صعود است و الشارجه هم به صعود از گروه امیدوار است.

با مروری به وضعیت تیم‌های این گروه، باید گفت همین دو بازی متوالی مقابل التعاون، ساده‌ترین و البته کلیدی‌ترین بازی‌های باقی‌مانده شاگردان یحیی در مرحله گروهی است. اگر پرسپولیس بتواند از این دو بازی مقابل نماینده عربستان ۶ امتیاز بیگیرد، وضعیتش در جدول کاملا زیر و رو خواهد شد و با روحیه‌ای بهتر به سراغ دو بازی آخر خود مقابل الدحیل و الشارجه خواهد رفت. در واقع به نظر می‌رسد یحیی باید با ترکیب و البته نمایشی هجومی تیم عربستانی را به عقب براند و با حملات حساب‌ شده این تیم را در هر دو بازی شکست دهد.

*** چرا به بردن التعاون خوشبین هستیم؟
به صدرنشینی این تیم در جدول گروه نگاه نکنید. مرور بازی‌های قبلی تیم عربستانی مقابل الدحیل و الشارجه نشان می‌دهد که آنها در هر دو بازی با چاشنی خوش‌شانسی به پیروزی رسیده‌اند. ضمن اینکه این روزها به شدت از دوران اوج خود فاصله گرفته‌اند. التعاون همین چند روز پیش می‌توانست به لیگ دسته دوم فوتبال عربستان سقوط کند. آنها در بازی آخر خود مقابل تیم الفیحا قرار گرفتند. هر دو تیم ۳۲ امتیازی بودند و تیم بازنده قطعا به دسته پایین‌تر سقوط می‌کرد.

اما الفیحا در دقیقه ۶۲ بازی ستاره برزیلی خود یعنی نتو را اخراج شده دید و در نهایت التعاون با گل دقیقه ۹۲ السهلاوی به پیروزی رسید و با ۳۵ امتیاز از سقوط به دسته پایین‌تر نجات پیدا کرد. برای اطلاع از وضعیت وخیم التعاون این را هم بدانید که این تیم در ۱۱ بازی آخر خود در لیگ عربستان ۹ باخت و ۲ پیروزی به دست آورد. نقطه ضعف بزرگ این تیم خط حمله‌اش است که در لیگ ۱۶ تیمی عربستان فقط توانست ۳۳ گل در ۳۰ بازی بزند و دومین خط حمله ضعیف این فصل لیگ را به خودش اختصاص دهد.

*** آزمون دشوار محرم
امشب سپاهان هم در سومین بازی مرحله گروهی خود به مصاف تیم النصر عربستان می‌رود. تیم عربستانی یک تیم کاملا آماده و پرستاره است . هدایت این تیم برعهده روی ویتوریا است که تا همین سال گذشته سرمربی تیم بنفیکای پرتغال بود و حالا سپاهان در شرایطی باید به مصاف این تیم برود که به تازگی محرم نویدکیا را بدون هیچ تجربه‌ای در سرمربیگری، روی نیمکت خود نشانده است.

البته سپاهان هم تیم کم‌مهره و کم‌تجربه‌ای نیست و شاید مهره‌های تاثیرگذار و مهم این تیم مثل پیام نیازمند، جورجی گولسیانی، مهدی کیانی، کی‌روش استنلی، محمدرضا حسینی، دانیال اسماعیلی‌فر، امید نورافکن و البته محمد محبی بتوانند نویدکیا را در اولین آزمون سربلند کنند.

کدخبر: ۳۴۹۴۷۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر