کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۴۳۱۴
تاریخ خبر:

وضعیت مبهم بیت‌کوین در بازارهای جهانی

روزنامه هفت صبح | سرمایه‌گذاران آمریکایی به سختی می‌توانند بازاری پیدا کنند که در سال ۲۰۱۹ عملکرد بهتری از بیت‌کوین داشته باشد؛ ۱۷درصد رشد از ۳۱دسامبر سال گذشته تا به‌ حال! آن‌هم در شرایطی که از آن زمان شاخص بورس آمریکا به طور متوسط ۲۱درصد افت کرده است و اوراق بهادار ۱۰ساله خزانه‌داری آمریکا تنها ۱.۶درصد سود دارد که نزدیک به رکورد پایین‌ترین حد است.

در چنین شرایطی قیمت بیت‌کوین، سه‌ماهه سوم سال را با قیمتی در حدود هشت‌هزار و ۳۰۸دلار به پایان رساند که ۱۱۴درصد رشد به صورت سالانه محسوب می‌شود. سرمایه‌گذارانی که در آخرین روز ۲۰۱۸ خرید کرده بودند، سود دوبرابری کسب کردند. با کند شدن روند رشد اقتصاد جهان و معامله میلیاردها میلیارد‌ دلار اوراق بهادار دولتی از اروپا تا ژاپن با سوددهی منفی، افزایش قیمت بیت‌کوین در سال جاری می‌تواند موج جدیدی از سرمایه‌گذاران را به خود جذب کند.

سرمایه‌گذارانی که قبلاً حتی حاضر نبودند به بازار بیت‌کوین نگاه کنند.تحلیل‌گران شرکت خدمات مالی و بانکداری گلدمن‌ساکز آمریکا، سهام فناوری اطلاعات را کارآمدترین بخش در سال جاری می‌دانند و میزان سوددهی آن را ۳۱درصد اعلام کرده‌اند. به‌نظر آنها عملکرد این حوزه از سایر گروه‌های و سرمایه‌گذاری روی اوراق بهادار و طلا هم بهتر است.

با این‌حال در این گزارش مقایسه‌ای به بیت‌کوین اشاره نشده و نامی ‌از آن به‌چشم نمی‌خورد. احتمالا چون شرکت‌های بزرگ وال‌استریت هنوز هم ارز‌های دیجیتال را به‌عنوان تجارت قبول ندارند. میل خودشان است چون از ابتدای سال جاری میلادی قیمت بیت‌کوین تقریبا چهاربرابر بهترین سهام فناوری رشد کرده است.

قیمت این ارز دیجیتال درحال حاضر بیش از ۱۰برابر قیمت آن در آغاز سال ۲۰۱۷ است. یکی از پربحث‌ترین مسائل در مورد بیت‌کوین این است که این ارز مجازی برخلاف سهام و اوراق بهادار که قیمت‌شان بستگی به تصمیمات بانک مرکزی و دولت دارد، مستقل از نهادهای دولتی عمل می‌کند، در عوض سیاست‌های ثابتی بر آن حاکم است که ریشه در شبکه زیربنایی آن دارد. بنابراین تغییر آن بسیار سخت است.
بیت‌کوین کم‌کم به یک طلای دیجیتال تبدیل می‌شود که در حقیقت شکل جدیدی از طلاست. اگرچه قیمت بیت‌کوین در ماه‌های اخیر کمی‌ کاهش پیدا کرده و از اوج قیمت ۱۲هزار و ۹۰۰دلار در ژوئن ۲۰۱۹ پایین آمد. دلیل این اتفاق را می‌توان کاهش اشتیاق در این صنعت به‌خاطر دورنمای کوتاه‌مدت ورود یک موج پول سازمانی به بازار دانست.

مالک بازار سهام نیویورک‌ ماه گذشته یک معامله بیت‌کوین انجام داد که قرار بود نیازهای سرمایه‌گذاران سازمانی را تامین کند. مقدار این قرارداد جدید فقط پنج‌میلیون دلار بود. که اگر آن را با ۲۶.۵میلیارد دلار اوراق بهادار شرکتی که هر روز در بازار آمریکا در سه‌ماهه سوم سال جاری دست‌ به‌ دست می‌شود، مقایسه کنید متوجه می‌شوید چرا شرکت‌ها هنوز بیت‌کوین را چندان جدی نمی‌گیرند.

کدخبر: ۲۸۴۳۱۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر