کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۲۹۵۸
تاریخ خبر:

وزارت بهداشت و وزارت کار در برابر استارتاپ‌ها

روزنامه هفت صبح | هفته گذشته هفته پرخبری برای استارتاپ‌هایی بود که می‌خواستند به کم شدن کرونا کمک کنند. هفته‌ای که از یک طرف تامین اجتماعی و بازرس‌های وزارت کار سراغ کسب‌وکارهای آنلاین دورکار رفتند و یقه آنها را گرفتند که چرا محل کارشان را ترک کرده‌اند و از سوی دیگر وزارت بهداشت یقه کسب‌وکارها و استارتاپ‌های آنلاینی که امکان آزمایش کرونا در محل را راه انداخته بودند ‌ گرفت و تهدید کرد که حتی با تبلیغ مشاوره و آزمایش کرونا هم در این پلتفرم‌ها به شدت برخورد خواهد کرد.

*** دورکاری برای بازرسان وزارت کار معنی ندارد!
همه‌چیز از توئیت حمیدرضا اعتدال‌مهر، مدیرعامل یک مجموعه آی‌تی‌محور شروع شد که اعلام کرد، بازرسان وزارت کار به دلیل دورکاری تهدید کرده‌اند کد کارگاهی این شرکت را باطل خواهند کرد. این توئیت موجی از واکنش‌ها را در میان کسب‌و‌کارهای آنلاین در پی داشت که گویا درگیر موارد مشابهی شده بودند.

اعتدال‌مهر در گفت‌وگو با هفت‌صبح درباره ماجرای پیش آمده می‌گوید: «با توجه به وضعیت کرونا و از طرفی به این دلیل که تلفن‌های شرکت وویپ هستند و امکان دورکاری را راحت می‌کنند شرکت ما از روز ۵ اسفند دورکاری را شروع کرد. در دفتر را قفل کردیم و رفتیم ولی بیمه‌ها را رد می‌کردیم. شیوه کارمان هم اینگونه بود که نیروها را از طریق نرم‌افزارهای دورکاری پایش می‌کردیم و … اما حالا بازرسان وزارت کار و تامین اجتماعی به ما اعلام کرده‌اند که مراجعه کرده و چون دفتر ما تعطیل بوده، به همین دلیل کد کارگاهی ما را باطل خواهند کرد.»

اعتدال‌مهر درباره سرنوشت پیگیری‌های شرکت برای رفع این تهدید هم توضیح می‌دهد: «قرار شد که یک روز دیگر بیایند برای بازرسی‌ اما مشکل این است که اعلام می‌کنند بازرسی حتما باید سرزده باشد و برای این منظور ما مجبور خواهیم بود دوباره شرکت را باز کنیم و دورکاری را برداریم و نیروها را به‌رغم میل باطنی‌مان مجبور کنیم بیایند سر کار! فعلا با تعهد، لیست بیمه یک ماه را از ما قبول کرده‌اند اما گفته‌اند مجدد سرزده بازرسی خواهند کرد و اگر شرکت باز نشود بیمه آن ماه تعلیق خواهد شد.»

اعتدال‌مهر می‌گوید وزارت کار و تامین اجتماعی درک درستی از دورکاری و شرایط فعلی کسب و کارها از جمله کسب و کارهای آنلاین ندارند و گلایه می‌کند: «بسیاری از وعده‌هایی که در ایام کرونا برای حمایت از کسب‌وکارها، توسط وزارت کار و بقیه ارگان‌های زیرمجموعه آن از جمله تامین اجتماعی داده شد نه‌تنها واقعیت نداشته بلکه حالا شاهد این هستیم که حتی دورکاری شرکت‌ها را هم برنمی‌تابند.»

او با مقایسه رویکرد شرکت‌های فناوری دنیا با مقوله دورکاری و درک دولتی‌ها از این مقوله در ایران می‌گوید: «وقتی با این آدم‌ها از این صحبت می‌کنید که شرکتی مانند توئیتر قرار شده برای همیشه کارکنانش را دورکار کند جز با استهزا و خنده پاسخی به شما نمی‌دهند. چرا باید در روزهایی که کرونا هم در خیابان‌ها و هم در اماکن سربسته بی‌داد می‌کند نیروها و شرکت‌هایی که امکان دورکاری دارند مجبور شوند بیایند سر کار تا بیمه‌شان قطع نشود!»

*** وزارت بهداشت و ترویج رفتن به مراکز درمانی
اما ماجرای تامین اجتماعی و دورکاری کسب‌وکارهای آنلاین اولین رویارویی سازمان‌ها و نهادهای دولتی و عمومی با منافع استارتاپ‌ها در هفته گذشته نبود. ماجرای تعجب‌برانگیز ممنوعیت استارتاپ‌ها و کسب‌وکارهای آنلاین برای تبلیغ و انجام تست کرونا در منزل که با واکنش تند اتحادیه کسب وکارهای مجازی هم روبه‌رو شد، دومین رویارویی با آنلاین‌ها را رقم زد.

اداره آمار و فناوری اطلاعات وزارت بهداشت در نامه‌ای تهدیدآمیز به استارتاپ‌هایی چون اسنپ، آپ و آزمایش آنلاین و… انجام تبلیغ تست کرونا در منزل توسط این کسب‌وکارهای آنلاین که بخش مشاوره پزشکی یا آزمایش در منزل دارند را نوعی ایجاد تقاضای کاذب یا القایی عنوان و تاکید کرد در صورت تداوم این تبلیغات با این کسب‌وکارها برخورد خواهد شد.

اگرچه به نظر می‌رسد کسب و کارهایی چون اسنپ که پیامک‌های تبلیغاتی آنها در بحث مشاوره پزشکی کماکان با قدرت ادامه دارد توجه چندانی به این هشدار نکرده‌اند اما سخنگوی اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی با انتقاد تند از رویکرد وزارت بهداشت در قبال این کسب‌وکارها در توئیتر نوشت وزارت بهداشت اصرار دارد مردم را در روزهای کرونایی به مراکز درمانی که آلوده هستند هدایت کند.

او با تعجب از اینکه این وزارتخانه بدون ارائه راهکار صرفا استارتاپ‌هایی که خدمات آزمایش آنلاین را ارائه می‌دهند ‌ تهدید می‌کند خواستار بازنگری در این رویه شد. اگرچه بعید به نظر می‌رسد وزارت بهداشت از این نامه عقب‌نشینی کند. چرا که ممنوعیت‌ها، شکایت‌ها و هشدارهای این وزارتخانه و زیرمجموعه‌های آن مانند دانشگاه‌های علوم پزشکی در قبال استارتاپ‌ها سابقه درازی دارد و حتی کار تا زندانی شدن بنیانگذاران برخی از این کسب‌وکارها هم کشیده.

به نظر می‌رسد وزارت بهداشت کماکان علاقه‌ای به نقش‌آفرینی کسب‌وکارهای آنلاین در حوزه سلامت ندارد و گاه با بهانه خطرات ورود کسب و کارها به حوزه‌ای که به «سلامت مردم» مرتبط است و گاه با بهانه مبارزه با ایجاد تقاضای القایی تلاش دارد استارتاپ‌ها را از فضای سلامت دور نگه دارد.

کدخبر: ۳۴۲۹۵۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر