کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۰۱۱۲
تاریخ خبر:

ورود ‌ایران به باشگاه شش تایی‌های کاهش جمعیت

روزنامه هفت صبح | بنا برمطالعه‌ای که به تازگی در نشریه پزشکی لنست منتشر شده، سقوط نرخ زاد و ولد به این معناست که تقریبا تمام کشورهای دنیا تا پایان قرن حاضر با کاهش جمعیت روبه‌رو خواهند شد. پدیده‌ای که این نشریه نسبت به تاثیرات «حیرت‌آور» آن بر جوامع هشدار داده است. این مطلب به شش کشوری که با شدیدترین میزان کاهش جمعیتی رو‌به‌رو هستند می‌پردازد .

*** ژاپن: پژوهشگرانی که این مطالعه را انجام داده‌اند، پیش‌بینی می‌کنند جمعیت ژاپن که در سال ۲۰۱۷ به بیشترین میزان خود یعنی ۱۲۸ میلیون نفر رسید، تا پایان قرن به کمتر از ۵۳ میلیون نفر تنزل می‌یابد و این یعنی جمعیت این کشور کمتر از نصف خواهد شد. ژاپن در حال حاضر پیرترین جمعیت دنیا و بیشترین تعداد افراد بالای ۱۰۰ سال را دارد. موضوعی که به نیروی کار این کشور لطمه زده و انتظار می‌رود این مشکل بدتر هم بشود. در ژاپن هر زن در طول عمر خود به طور متوسط تنها ۱.۴ فرزند به دنیا می‌آورد.برای حفظ جمعیت حال حاضر جهان، کشورها به نرخ باروری ۲.۱ نیاز دارند.

*** ایتالیا: مطالعه نشریه لنست پیش‌بینی می‌کند کاهش جمعیت ایتالیا هم بیش از نصف باشد و از ۶۱ میلیون نفر در سال ۲۰۱۷ به ۲۸ میلیون در پایان قرن برسد.جمعیت ایتالیا هم مثل ژاپن رو به پیری است و بنابر داده‌های بانک جهانی در سال ۲۰۱۹ بیش از ۲۳ درصد از مردم این کشور بالای ۶۵ سال بوده‌اند.

در سال ۲۰۱۵، دولت ایتالیا به منظور بالا بردن نرخ زاد و ولد در این کشور، برنامه‌ای به اجرا درآورد که طبق آن به زوج‌ها به ازای به دنیا آوردن هر فرزند ۷۲۵ پوند پول پرداخت می‌شد.با این حال، ایتالیا همچنان از جمله کشور‌هایی است که پایین‌ترین نرخ زاد و ولد در اتحادیه اروپا را دارند.این کشور علاوه بر این نرخ مهاجرت بالایی هم دارد. طبق آمار رسمی در سال ۲۰۱۸، نزدیک به ۱۵۷ هزار ایتالیایی، کشور را ترک کرده‌اند.

بسیاری از شهرهای ایتالیا در تلاش برای افزایش جمعیت و بهبود وضعیت اقتصادی خود، به طور جداگانه طرح‌هایی را به اجرا در آورده‌اند. از جمله فروش خانه به قیمت تنها یک یورو و پرداخت پول به افرادی که بپذیرند در جوامع کم‌جمعیت زندگی کنند و کسب و کاری راه بیندازند.
در اسپانیا هم شهرهایی که با کاهش جمعیت روبه‌رو هستند - و پیش‌بینی می‌شود جمعیت‌شان به نصف برسد- طرح‌های مشابه به اجرا درآورده‌اند.

*** چین: چین در سال ۱۹۷۰ سیاست تک فرزندی جنجالی خود را با هدف کند کردن رشد جمعیت به بهترین شکل به اجرا گذاشت، آن هم در حالی‌که بسیاری نگران تاثیر این رویکرد بر طرح‌های مربوط به رشد اقتصادی کشور بودند‌ اما امروز، پر جمعیت‌ترین کشور دنیا به طور قابل ملاحظه‌ای با کاهش نرخ تولد روبه‌روست. مطالعه نشریه لنست پیش‌بینی می‌کند جمعیت چین طی چهار سال آینده به بیشترین میزان خود یعنی ۱.۴ میلیارد می‌رسد و تا سال ۲۱۰۰ با کاهشی نزدیک به نصف به ۷۳۲ میلیون تنزل خواهد یافت. داده‌های رسمی نشان می‌دهند نرخ تولد در این کشور در سال ۲۰۱۹ به کمترین میزان خود در ۷۰ سال رسیده است.

*** ایران: انتظار می‌رود ایران در پایان قرن حاضر شاهد کاهش جمعیت‌ چشمگیری باشد. ایران بعد از انقلاب اسلامی ۱۳۵۷ با رشد بی‌سابقه جمعیت روبه‌رو شد اما بعد از آن سیاست‌های کنترل جمعیت تاثیرگذاری در این کشور به اجرا درآمد. ماه گذشته وزیر بهداشت این کشور در رابطه با کاهش نرخ سالانه رشد جمعیت به زیر یک درصد هشدار داد و گفت اگر هیچ اقدامی در این باره صورت نگیرد، ایران در ۳۰ سال آینده به یکی از پیرترین کشورهای جهان تبدیل خواهد شد.

*** برزیل: طبق تازه‌ترین تخمین‌ها، نرخ زاد و ولد در این کشور از ۶.۳ فرزند به ازای هر زن در ۱۹۶۰ به ۱.۷ در سال‌های اخیر رسیده است.مطالعه نشریه لنست پیش‌بینی می‌کند ‌ جمعیت برزیل از ۲۱۱ میلیون نفر در ۲۰۱۷ به کمتر از ۱۶۴ میلیون در ۲۱۰۰ تنزل خواهد یافت.

*** هند: مطالعه جدید نشریه لنست همچنین پیش‌بینی می‌کند هند تا سال ۲۱۰۰ جای چین را به عنوان پرجمعیت‌ترین کشور دنیا بگیرد. این در حالی است که به گفته پژوهشگران انتظار می‌رود جمعیت این کشور از ۱.۳ میلیارد نفر در سال ۲۰۱۷ به کمتر از ۱.۱ میلیارد در پایان قرن برسد. نرخ تولد در این کشور هم از ۵.۹۱ در ۱۹۶۰ به ۲.۲۴ در حال حاضر رسیده است. در حالی که سایر کشورها برای افزایش نرخ زاد و ولد تلاش می‌کنند، نارندرا مودی، نخست‌وزیر هند از مردم خواسته خانواده‌های کوچک‌تری داشته باشند.

کدخبر: ۳۴۰۱۱۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر