کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۷۱۷۵
تاریخ خبر:

ورود پنج خودرو‌ روسی و چینی به بازار ایران

روزنامه هفت صبح | ‌غرب دیگر نمی‌تواند نیازهای صنعت خودرو ایران را تامین کند به همین دلیل مجموعه مقامات متنفذ در حوزه خودروسازی تمایل دارند روی ایده نگاه به شرق و توجه به داشته‌های صنعتی چین و روسیه به عنوان هم‌پیمانان شرقی ایران تمرکز کنند. از این منظر فهم هجوم اخباری ضد و نقیض پیرامون تولید محصولات جدید ساده به نظر می‌رسد.

تلقی مقامات وزارت صمت و نیز اقتصاددانان دولت این است وقتی در شرایط تحریم امکان راه‌اندازی خطوط تولید محصولات مدرن داخلی فراهم نیست و شرکت‌های خارجی به ویژه اروپایی تمایلی برای حضور در ایران ندارند، باید سراغ چین و روسیه رفت. دو کشوری که خودروسازان کوچک و بزرگی دارند و کیفیت تولیدات‌شان در محدوده صنعت خودرو ایران است. اینجا نگاهی انداخته‌ایم به پنج نام جدید که گفته می‌شود به زودی در ایران تولید می‌شوند.

*** واز یار سروش دیزل شد
خودروساز کوچک اما قدیمی روسیه یعنی uaz قرار است بعد از یک وقفه طولانی واقعا در ایران به تولید برسد. اول گفتند نسخه استیشن تولید می‌شود اما حالا همه حرف‌ها حول محور مونتاژ پیکا پ واز است. این خودرو که به تجهیزاتی نظیر گرمکن صندلی جلو، قفل دیفرانسیل، گرمکن فرمان و دو کیسه هوا مجهز است، احتمالا بهایی بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان در ایران خواهد داشت.

بررسی‌های هفت‌صبح نشان می‌دهد واز پاتریوت خودرو به روزی نیست و در بازارهای مختلف با دو پیشرانه دیزل و بنزینی عرضه می‌شود که پرمصرف اما کم‌کشش‌اند. پیشرانه بنزینی واز ۱۵۰ اسب بخار قدرت دارد در حالی که موتور دیزلی این خودرو با ۲,۲ لیتر حجم دقیقا ۱۴۳ اسب بخار قدرت تولید می‌کند. در کاتالوگ رسمی منتشر شده از سوی سروش دیزل، جعبه‌دنده دستی پنج سرعته برای نسخه شاسی‌بلند و پیکاپ معرفی شده است.

*** زامیاد با فودی می‌آید
یک شاسی‌بلند آفرودر اما بسیار ارزان با ظاهری نازل و نه‌چندان کیفی که می‌تواند جانشین خوبی برای خودروهای آفرودر بازار باشد به شرط اینکه انتظار معقولی از آن داشته باشید. این خودرو که فعلا تیوان نام دارد، از چین آمده و محصول شرکت ناشناخته‌ای به نام گوانگ‌دونگ فودی است. این خودرو با پیشرانه دو لیتری توربو که اخیرا در چین طراحی شده، به بازار ایران خواهد آمد که حدود ۲۱۵ اسب قدرت دارد. عددی که با توجه به وزن دو تنی لندفورت چندان شتاب حیرت‌انگیزی را عاید خریداران نمی‌کند. درباره قیمت این خودرو رقمی در دست نیست ولی برخی از اعداد عجیب ۶۵۰ تا ۷۵۰ میلیون تومانی خبر می‌دهند!

*** ‌آغاز عاشقانه دانگ‌فنگ و بهمن
خودروساز دولتی چین گویا بعد از ایران‌خودرو، شرکت فردا و پارس‌خودرو سومین شریکش در ایران را یافته است. بهمن جدیدترین شرکتی است که مجوز مونتاژ یکی از محصولات تازه دانگ‌فنگ را گرفته است. این کراس‌کوپه کوچک و شهری که طرح ظاهری جذابی دارد، ix5 نام دارد و از موتوری ۱۴۷ اسبی بهره می‌برد. این خودرو که احتمالا بین ۵۵۰ تا ۶۵۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت، در ایران با تریم متوسط عرضه خواهد شد که شش کیسه هوا‌، سانروف، تهویه مطبوع اتومات، کروز کنترل، رادار نقطه کور، رینگ و لاستیک ۱۸ اینچی و صفحه نمایش لمسی از جمله امکاناتی است که دارد. طرح ظاهری خوب و کابین به روز بزرگ‌ترین امتیازات این چینی خوش‌پوش خواهند بود.

*** بازگشت لیفان به ارگ بم
همین دو هفته پیش خبر تعطیلی قریب‌الوقوع شرکت چینی لیفان به دلیل افت شدید فروش به گوش رسید ولی در ایران اعتنایی از سوی خودروسازان به این موضوع نشد. حالا هم خبر تولید قریب‌الوقوع شاسی‌بلند ایکس۷۰ لیفان جدی‌تر شده است. خودرویی که گویا سال گذشته خودروسازی بم در قالب قطعات منفصله بخش زیادی از مقدمات تولید آن را فراهم کرده است. این کراس‌اوور پنج نفره که رقیب ام‌وی‌ام ایکس۵۵ است، قطعا در همان محدوده قیمتی وارد بازار خواهد شد در حالی که طرح ظاهری متعادلی به نسبت گذشتگانش دارد!

*** سودای برقی کارمانیا
بدون افتتاح حتی یک پمپ عمومی شارژ خودروهای برقی در تهران، کارمانیا در تلاش است تا خودرو سودا که سدانی چینی و برقی است را در ایران مونتاژ کند. این محصول که به روایتی ۳۱۰ و به روایتی دیگر ۳۷۵ کیلومتر برد دارد، به یک موتور برقی ۱۰۷ اسبی! مجهز شده و حدود ۴٫۵ متر طول دارد. این چینی قدیمی و دمده که ظاهرا به تازگی به بازار اروپا هم راه یافته حدود ۱٫۴ تن وزن داشته و امکانات چندانی هم در کابینش ندارد. بنابراین در کنار ناشناس بودن قوای فنی، بحث کابین نه‌چندان راحت خودرو و نیز طراحی دم‌دستی بدنه از جمله نکته‌های منفی سدان سودا SA01 است. سدانی که با تولید در ایران اقلا ۴۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان قیمت خواهد داشت!

کدخبر: ۳۴۷۱۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر