کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۶۳۹۵
تاریخ خبر:

ورود میوه‌های ونزوئلایی به ایران در ازای فروش ‌بنزین

روزنامه هفت صبح | روز گذشته سفارت ایران در ونزوئلا اعلام کرد که اولین محموله انبه و آناناس ونزوئلا به کشور ما ارسال شده است. این معامله که در ازای یک‌ونیم‌میلیون بشکه بنزین انجام شده است، اگرچه از سوی این سفارتخانه یک معامله «برد-برد» توصیف شد اما به‌نظر نمی‌رسد که با تقاضای کشور ما برای میوه همخوانی داشته باشد.

از اردیبهشت‌ماه امسال پنج کشتی حامل بنزین به آمریکای جنوبی رسید تا در ازای تحریم‌های آمریکا تقاضای کشور ونزوئلا را تامین کند. این پنج کشتی شامل ۱٫۵میلیون بشکه بنزین می‌شدند که سرانجام تحویل ونزوئلا داده شدند. علاوه بر این به گفته روزنامه واشنگتن‌پست اخیرا یک کشتی باری هم به سواحل این کشور رسیده است.

همه این کشتی‌ها از اقیانوس هند به سمت دریای سرخ و دریای مدیترانه حرکت و از تنگه جبل‌الطارق عبور کردند تا به آب‌های کارائیب برسند. درنهایت هفته دوم خرداد زمانی که آخرین کشتی ایران پهلو گرفت، نوبت ونزوئلا بود که جای بنزین، کالایی صادر کند. پیش از این حجت‌الله سلطانی، سفیر ایران در ونزوئلا هم تلویحا اخباری از مبادله پایاپای با این کشور داده بود.

او در گفت‌وگو با شبکه خبری العالم به معامله پایاپای با صادرات نفت در برابر کالا و مواد غذایی، قهوه و کاکائو اشاره کرده بود. تا اینکه درنهایت روز گذشته سفارت ایران در ونزوئلا اعلام کرد که بعد از قراردادهای تجاری امضاشده با ونزوئلا، ارسال اولین محموله میوه به ایران نهایی و ارسال شده است. درحال حاضر هیچ داده آماری در سایت اتاق بازرگانی تهران از مبادلات ایران و ونزوئلا وجود ندارد.

براساس آمارهایی که قبلا در این سایت به نمایش درآمده است، سال ۱۳۹۲ ارزش صادرات ایران به ونزوئلا برابر با ۱۲۰میلیون دلار بود که یک‌سال بعد با یک‌میلیون دلار کاهش روبه‌رو شد. این درحالی است که در سال ۱۳۸۸ کشور ما ۷۶میلیون دلار به ونزوئلا کالا صادر می‌کرد اما رفته‌رفته روابط این دو کشور سخت‌تر و مبادلات مالی دشوارتر شد.

*** شعبه فروشگاه اتکا در ونزوئلا
پس از دیدار نیکلاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا و حسن روحانی در سال گذشته، قدم‌های بیشتری برای نزدیکی این دو کشور برداشته شد. طوری که به‌نظر می‌آید همکاری‌های ایران و ونزوئلا در ماه‌های اخیر بیشتر شده است؛ اوایل مردادماه سال جاری اولین فروشگاه بزرگ ایرانی با حضور مقام‌های سیاسی و دیپلماتیک این دو کشور در شرق کاراکاس افتتاح شد.

کشتی مواد غذایی که تیرماه به سمت آمریکایی جنوبی حرکت کرد، حامل محصولات ایرانی بود که کمی بعد در قفسه‌های این سوپرمارکت جا گرفت. این سوپرمارکت مگاصیص و مالک آن عیسی رضایی نام دارد. عیسی رضایی، مدیرعامل موسسه اعتباری کوثر، معاون بانک انصار، از مدیران قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا و عضو هیات‌مدیره سازمان اتکاست.

او در مصاحبه با شبکه‌های ونزوئلایی توضیح داده که وجه تسمیه مگاصیص به نام روستایی از توابع دشت آزادگان استان خوزستان برمی‌گردد که در جنگ ایران و عراق آسیب زیادی دیده است. به‌گفته رضایی در مرحله اول راه‌اندازی ۱۰میلیون دلار برای این سوپرمارکت پیشرفته سرمایه‌گذاری شده و از تجهیزات پیشرفته‌ای برای تشخیص بیماری کرونا در افراد برخوردار است.

*** کمک‌های بشردوستانه به ونزوئلا
قدم‌هایی که ایران تا امروز برای ارتباط با ونزوئلا برداشته است تنها به اینجا ختم نمی‌شود. ایران بعد از ارسال پنج‌کشتی، به منظور مبارزه با ویروس کرونا کمک‌های بشردوستانه‌ای هم به ونزوئلا ارسال کرد. کمک‌هایی که حامل تجهیزات مختلف پزشکی و آزمایشگاهی می‌شدند. با این‌حال به‌نظر می‌رسد سوغات آناناس و انبه جزیی از نیازهای اساسی ایرانیان نباشد.

گزارش گمرک ایران در سال ۱۳۹۷ نشان می‌دهد، میزان واردات آناناس به کشور ما مجموعا برابر با هفت‌میلیون تن بوده است که عمدتا از کشورهای مالزی، فیلیپین، هنگ‌کنگ، ویتنام و تایلند تامین می‌شد. در دوسال گذشته نه تنها میزان تقاضای انبه و آناناس در نیازهای جامعه تغییری نکرده است، بلکه باید منتظر ماند و مشاهده کرد که آیا قرار است محموله‌های بعدی ارسالی ونزوئلا هم شامل این میوه‌ها شود یا تغییر خواهد کرد؟ آن‌هم درحالی‌که بنا بر اعلام سایت اتاق بازرگانی، عمده صادرات این کشور شامل سنگ آهن، آلیاژهای آهن و مواد شیمیایی می‌شود.

کدخبر: ۳۴۶۳۹۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر