کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۹۴۲۹
تاریخ خبر:

ورود دوباره دلار به کانال ۲۵ هزار تومان

قیمت دلار در بازار آزاد امروز هشتم تیر ماه وارد کانال ۲۵ هزار تومان شد. این اتفاق به پشتوانه وقایع رخ داده در بازار معاملات فردایی یا پشت‌خطی رخ داد که شب گذشته تا حدود ساعت ۲۴ ادامه پیدا کرد و در جریان آن دلال‌ها قیمت دلار را به‌صورت عمده بین خودشان تا حدود ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان افزایش دادند.

قیمت دلار دیروز دوشنبه هفتم تیرماه در معاملات پشت‌خطی با عدد ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان آغاز شده بود و در کمترین حالت به ۲۴ هزار و ۶۲۰ تومان رسید، اما حدود ساعت ۲۴ یعنی وقتی که بیشتر مردم جلوی تلویزیون مشغول تماشای بازی فرانسه و سوییس در چارچوب رقابت‌های یورو ۲۰۲۰ بودند، دلال‌ها همچنان بین خودشان دلار دست به‌دست می‌کردند. آخرین قیمت اعلام شده در این بازار عدد ۲۴ هزار و ۸۸۰ تومان بود.

وقتی قیمت معاملات پشت‌خطی در شب گذشته به‌چنین عددی رسیده، یعنی امروز بازار آزاد به خودش اجازه می‌دهد کار خود را با افزایش قیمت شروع کند تا دلال‌ها از اختلاف قیمت عمده‌فروشی و تک‌فروشی سود ببرند. اسکناس آمریکایی دیروز در معاملات بازار آزاد با نرخ ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان کار خود را آغاز کرد، تا ظهر به ۲۴ هزار و ۷۵۰ تومان رسید و وقتی عقربه‌های ساعت روی پنج عصر ایستاد، روی پله ۲۴ هزار و ۹۰۰ تومان قرار گرفت. از همان زمان می‌توانستیم پیش‌بینی کنیم امروز دلار در بازار آزاد یکبار دیگر کانال ۲۵ هزار تومان را فتح خواهد کرد، حتی وقتی از ساعت ۱۸ تا ۲۰، قیمت دلار ۱۰۰ تومان افت کرد و به ۲۴ هزار و ۸۰۰ تومان رسید، این پیش‌بینی همچنان به قوت خود باقی بود.

صرافی ملی دیروز در تمام مدتی که دلار در بازار آزاد جست‌وخیر می‌کرد، ناامیدانه تلاش کرد حداقل از افزایش فاصله قیمت دلار دولتی و دلار بازار آزاد جلوگیری کند و مانع منفعت بی‌حساب و کتاب دلالانی شود که با تشکیل صف جلوی صرافی‌های منتخب، سهمیه دو هزار دلاری را با نرخ دولتی خریداری می‌کنند و در بازار آزاد با نرخ بالاتر می‌فروشند.

دیروز دوشنبه هفتم تیر، در صرافی ملی دلار دولتی ۲۴ هزار و ۳۸ تومان قیمت داشت. در همین زمان در بازار آزاد قیمت اسکناس آمریکایی به ۲۴ هزار و ۷۰۰ تومان می‌رسید. پس افزایش قیمت دلار در صرافی ملی ضروری به‌نظر می‌رسید، اما این کار آرام آرام انجام شد؛ به این ترتیب که ابتدا در ساعت ۱۰ و ۴۵ دقیقه قیمت دلار در صرافی ملی به ۲۴ هزار و ۱۴۱ تومان رسید، بعد در ساعت ۱۱ و ۳۳ دقیقه شاهد افزایش قیمت دلار در صرافی ملی تا ۲۴ هزار و ۲۶۵ تومان بودیم و نهایتا تا ساعت ۱۲ و ۳۸ دقیقه ظهر، صرافی ملی قیمت دلار را به ۲۴ هزار و ۴۲۸ تومان افزایش داد تا نسبت به قیمت دلار بازار آزاد در همان زمان حدود ۳۰۰ تومان اختلاف داشته باشد. این ۳۰۰ تومان برای بانک مرکزی عدد مهمی است، چون همانطور که گفتیم یک سری از دلال‌ها هر روز با اجاره کردن کارت ملی افراد، سهمیه دو هزارتایی دلار دولتی را خریداری می‌کنند و با فروش آن به نرخ آزاد، حدود یک میلیون تومان سود بی‌زحمت می‌برند. اگرچه در حال حاضر سود این کار به حداقل رسیده و حدود ۶۰۰ هزار تومان برآورد می‌شود.

سرنوشت دلار امروز سه‌شنبه به موضوعات مختلفی بستگی دارد؛ به احتمال زیاد در نهایت با توجه به رشد نرخ‌ها در معاملات پشت خطی، امروز در بازار آزاد شاهد افزایش ۱۵۰ هزار تومانی قیمت دلار خواهیم بود و در همان معاملات ابتدای صبح دلار آزاد به کانال ۲۵ هزار تومان راه پیدا می‌کند. آخرین بار در فروردین ماه شاهد حضور دلار در این محدوده بودیم و اگرچه تلاش‌های قبلی برای تثبیت قیمت دلار در کانال ۲۵ هزار تومان ناکام مانده بود اما با توجه به حجم اخبار منفی درباره توافق برجام به‌نظر می‌رسد این بار، دلار به راحتی تسلیم نخواهد شد و حداقل برای مدتی دو دستی به کانال ۲۵ هزار تومان می‌چسبد.

کدخبر: ۳۹۹۴۲۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    حالا بایدن بیاد درست میشه?