کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۰۶۲۵
تاریخ خبر:

چگونه فرگوسن اجازه نداد فوتبال به سیرک تبدیل شود

روزنامه هفت صبح | دنیایی شده. مسی از بارسلونا می‌کوبد و می‌رود همبازی سرخیو راموس می‌شود وکریستیانو رونالدو کم مانده بود بشود شاگرد گواردیولا. الان گروهی می‌آیند و روضه می‌خوانند که این ذات فوتبال حرفه‌ای است و اقتضای مسائل اقتصادی و شما سطحی‌اندیشان متوجه این نکات نیستید و قواعد فوتبال حرفه‌ای را نمی‌فهمید و فقط ما می‌فهمیم و این‌جور چیزها طبیعی است!

اما طبیعی نیست.بیزینس فوتبال ملزوماتی دارد که ثبات و قوام آن را طی بیش از یک قرن تثبیت کرده است. هویت باشگاه،‌ رقابت،‌ دربی، ‌طرفداران، ‌پرچم و لباس و دشمنی‌ها و خصومت‌های محلی. اصلا موتور محرکه کسب و کار فوتبال همین رقابت‌ها و تنش‌هاست. همین ارزشگذاری‌ها و خط‌کشی‌هاست که اقتصاد چند هزار میلیارد دلاری فوتبال را پیش می‌راند.

بر هم زدن این خطوط و مخلوط کردن همه چیز و در هم ریختن سبک‌ها و آدم‌ها و نگاه‌ها در میان مدت نفس اقتصاد فوتبال را خواهد گرفت. تبدیل فوتبال به یک سیرک و یا چیزی شبیه کشتی کج و سرمایه‌داران و سرمایه‌گذارانی که به دنبال سودهای زیاد در کوتاه‌مدت هستند و حاضرند برای کمی پول پخش بیشتر و یا فروش پیراهن،‌ رقص میله انجام دهند فاتحه صنعت فوتبال را خواهند خواند.

رفتن رونالدو ‌به منچسترسیتی در صورت وقوع شگفت‌انگیز بود چراکه رونالدو مظهر جریان فوتبال ضد گواردیولا و تیکی تاکا شناخته می‌شد.به‌خصوص در دوران مورینیو. او بزرگ‌ترین دشمن بارسلونا و مکتب کاتالان‌ها بود و حالا قبول کرده که زیردست گواردیولا بازی کند آن هم به خاطر مقداری درآمد بیشتر.

از آن سو رقابت و کینه میان منچستریوناتید و منچستر سیتی هم در صورت وقوع این انتقال زیر سوال می‌رفت. رونالدو هفت فصل در منچستر یونایتد بازی کرد و حالا می‌خواهد به تیم رقیب برود (اشمایکل هم دو دهه قبل این اشتباه را کرده بود) نمی‌فهمم اینطور غلبه پول بر همه اصول و ارزش‌ها که فوتبال به خاطر آنها زیبا شده بود.

اگر همینطور پیش برود شخصا احتمال شرط‌بندی‌ها و ساخت و پاخت‌ها به خاطر جذب تماشاگر بیشتر را هم خواهم داد. فوتبال به زودی به چیزی شبیه کشتی کج بدل می‌شود . اما خب خوشبختانه با دخالت سریع فرگوسن این ماجرا ختم به خیر شد و رونالدو برگشت به منچستر یونایتد!

کدخبر: ۴۱۰۶۲۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر