کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۸۴۶۴
تاریخ خبر:

واکسن چینی کروناواک ۵۰.۴ درصد اثربخشی دارد

پژوهشگرانی که کارآزمایی مرحله نهایی واکسن کرونای شرکت چینی سینوواک را در برزیل انجام می‌دهند، در پاسخ به فشارها بری شفافیت بیشتر گفتند «اثربخشی کلی» این واکسن ۵۰.۴ درصد است. پژوهشگران برزیلی هفته پیش اثربخشی ۷۸ درصدی واکسن کرونای شرکت چینی سینوواک به نام «کروناواک» در پیشگیری از موارد خفیف کووید-۱۹ جشن گرفته و این میزان را به عنوان «اثربخشی بالینی» این واکسن توصیف کرده بودند.

ریکاردو پالاسیوس، مدیر پزشکی پژوهش بالینی مرکز زیست‌پزشکی بوتانان در سائوپائولوی برزیل گفت این عدد جدید شامل عفونت‌هایی «بسیار خفیف» که نیازی به درمان ندارند، هم می‌شود. انتشار تکه‌تکه و پراکنده بررسی‌های جهانی واکسن کروناواک به نگرانی‌ها درباره واکسن‌های کرونای ساخت شرکت‌های چینی افزوده است.پژوهشگران در انستیتوی بوتانان در برزیل سه بار اعلام نتایج کارشان را به تاخیر انداختند و تقصیر این تاخیر به بند حفظ اطلاعات محرمانه در قراردادشان با شرکت چینی سینوواک انداختند.

پژوهشگران ترکیه هم ماه پیش اعلام کردند که کروناواک بر مبنای آنالیز مقدماتی داده‌های کارآزمایی بالینی مرحله نهایی اثربخشی ۹۱.۲۵ درصدی دارد. اندونزی نیز روز دوشنبه بر مبنای داده‌های مقدماتی کارآزمایی کروناواک که در این کشور که اثربخشی ۶۵ درصدی آن را نشان می‌داد، مصرف اضطراری این واکسن را تایید کرد.

دانشمندان برزیلی در توضیح این تفاوت می‌گویند طراحی بررسی کروناواک در این کشور بر کارکنان بهداشتی خط مقدم در جریان شیوع شدید کرونا در برزیل بود و شامل داوطلبان سالمند هم می‌شد، بنابراین مقایسه کردن مستقیم این نتایج با نتایج کارآزمایی این واکسن در کشورهای دیگر یا واکسن‌های دیگر ناممکن است.

کدخبر: ۳۶۸۴۶۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    عوضش واکسن ایرانی صد درصد!