کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۱۶۵۳
تاریخ خبر:

ناگفته‌هایی درباره پرفروش‌ترین پیشرانه‌‌ بازار‌ خودرو

روزنامه هفت‌صبح | چری، جک، دانگ‌فنگ، چانگان، سایک، فاو، ام‌جی، برلیانس، بی‌وای‌دی، گریت‌‌وال و… به تناوب در ساختن محصولات‌شان از پیشرانه‌ای با حجم یکسان بهره برده‌اند؛ موتوری با حجم دقیق ۱۴۹۷ سی‌سی و توربوشارژر که بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ اسب‌بخار نیرو و ۲۱۰ تا ۲۲۰ نیوتن‌متر گشتاور تولید می‌کند.

البته وقتی موتور دو لیتری توربوی ولوو از موتور هشت سیلندر نورث استار جنرال موتورز قوی‌تر است یا موتورهای ۱٫۳ لیتری اکوبوست فورد از نظر قدرت و گشتاور بر موتورهای ۲٫۵ لیتری تویوتا برتری دارند، رفتن به سوی موتورهایی با حجم کمتر اما با بازدهی بالاتر امری عجیب نیست. با این حال، موتورهای ۱٫۵ لیتری توربوی چینی دچار مشکلاتی‌ هستند که شما را به سوی همان موتورهای حجیم گذشته سوق خواهند داد.

*** طراحی و مهندسی ضعیف
در قیاس با نمونه‌های استفاده ‌شده در خودروهای ژاپنی و کره‌ای، موتورهای ۱٫۵ لیتری توربوی چینی مهندسی ضعیفی دارند و به خوبی با ECU خودرو هماهنگ نمی‌شوند. در واقع گفتنی است که عملکرد بهینه آنها کاملاً بستگی به شانس شما دارد! در برخی موارد همچون چری آریزو ۵ توربو این عملکرد ناامیدکننده‌تر از رقبایی همچون دنا پلاس توربوی اتومات است که از موتور ۱٫۷ لیتری توربوی EF7 بهره می‌برد.

*** ارائه بهترین بازدهی در بالاترین دورها
طراحی موتورهای ۱٫۵ لیتری توربوی چینی به‌گونه‌ای است که خروجی مطلوب تنها در دورهای ۴ تا ۶ هزار ارائه می‌شود. جایی که صدای موتور به شدت بالا می‌رود و با توجه به ضعف چینی‌ها در درزگیری و ساخت کابین‌های باکیفیت، باید این صدا را در جاده‌های خارج از شهر تحمل کنید. این ضعف به ویژه در مناطق شمالی و غربی ایران با جاده‌های کوهستانی مشهودتر است. دفعه بعد که خواستید با ام‌وی‌ام ۳۱۵ خود در جاده چالوس سبقت بگیرید، به صدای موتور دقت کنید.

*** عدم هماهنگی با جعبه دنده
خودروهایی که از این موتور استفاده می‌کنند معمولاً به جعبه دنده CVT یا اتوماتیک مجهزند. مزیت این ترکیب مصرف سوخت پایین‌تر است‌ اما باید دور شتاب‌گیری مطلوب و تعویض دنده راحت را خط بکشید. ضرایب دنده در اینگونه از گیربکس‌ها بسیار سبک در نظر گرفته می‌شود که در بسیاری از اوقات شما را مجبور می‌کند ‌ با دنده پنج حرکت کنید؛ زمانی که موتور اصطلاحاً در حالت مرده قرار می‌گیرد و در اثر آن به زودی مستهلک می‌شود.

*** آسیب‌دیدگی‌‌ سوپاپ‌های توربوشارژر
اگر اهل رانندگی اسپورت و رقابتی هستید، باید دور خودروهایی که از اینگونه موتورها استفاده می‌کنند را خط بکشید. در مسیر هوای فشرده ورودی به پیشرانه، سوپاپی قرار دارد که در مواقعی که خودرو به‌صورت نرمال در حال حرکت است، از افزایش فشار هوای ورودی بیش از نیاز موتور جلوگیری می‌کند و باعث کاهش فشار هوا می‌شود‌ اما زمانی که رانندگی اسپورت و رقابتی با خودرو صورت می‌گیرد این سوپاپ با بسته نگه‌ داشتن خود فشار ورودی به منظور افزایش قدرت را بالا خواهد برد. این ایراد در موتورهای توربو با حجم بالاتر از ۱٫۵ لیتر کمتر رخ می‌دهد.

کدخبر: ۳۷۱۶۵۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر