کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۳۸۱۵
تاریخ خبر:

واقعا فکر می‌کنید لژیونر شدید؟

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | سرانجام پس از چند روز تاخیر مهدی ترابی به عنوان بازیکن جدید تیم العربی قطر معارفه شد. قبل از او هم روزبه چشمی به ام‌صلال قطر پیوسته بود. مهرداد محمدی هم قبل از این دو نفر به العربی پیوسته بود و شنیده می‌شود شجاع خلیل‌زاده هم به زودی راهی یکی از تیم‌های قطری خواهد شد که قطعا السد یا الدحیل نیستند.

اما چه اتفاقی افتاده که بهترین بازیکنان و استعدادهای ایران راهی تیم‌های درجه چندم قطر و تیم‌های ناشناخته و گمنام چند لیگ درجه چندم اروپایی می‌شوند؟ آیا هنوز هم می‌توانیم به این لژیونرها افتخار کنیم؟ به وضعیت تیم‌های جدید چند لژیونر ایرانی توجه کنید و عمق فاجعه را دریابید!

*** ام‌صلال، تیم روزبه چشمی
روزبه چشمی در حالی هفته گذشته به ام‌صلال پیوست که قبل از آغاز لیگ قهرمانان آسیا تصویر تمدید قراردادش با استقلال در کنار احمد سعادتمند منتشر شده بود! این تیم قطری اما یکی از معمولی‌ترین تیم‌های لیگ ستارگان است که اتفاقا در حال حاضر و در پایان هفته سوم این فصل، در قعر جدول ایستاده است! ام‌صلال درهفته اول ۲برصفر به الوکره باخته، با الخور به تساوی بدون گل رسیده و با سه گل هم مغلوب الدحیل شده است.

ام‌صلال فصل گذشته هم فقط با یک امتیاز بیشتر از تیم یازدهم جدول توانست از سقوط به دسته پایین‌تر فرار کند. سرمربی این تیم عزیز بن عسکر مراکشی است که اصلا هم شناخته شده نیست. در میان بازیکنان این تیم هم خبری از بازیکنان شناخته ‌شده و بزرگ نیست. عبدالنور بالحسینی از الجزایر و ایمن عبدالنور مراکشی دو بازیکن خارجی این تیم هستند که روزبه چشمی را هم باید به آنها اضافه کرد و سایر بازیکنان ام‌صلال را بازیکنان قطری تشکیل می‌دهند که هیچ کدام هم ملی‌پوش نیستند.

در واقع روزبه چشمی به تیمی پیوسته که قطعا کمکی به پیشرفت فنی او نخواهد کرد و حتی ممکن است باعث پسرفت او هم بشود! این یعنی تنها چیزی که باعث شده چشمی ام‌صلال قعر جدولی در لیگ ستارگان را‌ به استقلالی که شانس گرفتن سهمیه لیگ قهرمانان آسیا را دارد ترجیح بدهد، مبلغ قرارداد چندین برابری این تیم نسبت به استقلال است. گفته می‌شود او با قراردادی ۹۰۰ هزار دلاری به ام‌صلال پیوسته که با یک حساب سرانگشتی، می‌توان به این نتیجه رسید که درآمد او در این تیم نزدیک به ۱۰ برابر درآمدش در استقلال است!

*** العربی، تیم مهرداد محمدی و مهدی ترابی
مهرداد محمدی که به العربی قطر پیوسته، فصل گذشته تک‌ستاره تیم آوس پرتغال بود. تیمی که با اختلاف، ضعیف‌ترین تیم لیگ پرتغال بود و چند هفته قبل از پایان فصل سقوطش به دسته پایین‌تر قطعی شد اما محمدی به تنهایی روی ۷۰ درصد گل‌هایش تاثیر گذاشته بود! مهدی ترابی هم در حالی به این تیم قطری پیوسته بود که با درخشش فوق‌العاده‌اش در پرسپولیس همه منتظر انتقالش به یک تیم اروپایی متوسط بودند.

اما او هم در نهایت سر از تیم العربی قطر درآورد! حالا وضعیت این تیم چگونه است؟ این تیم در فصل جدید لیگ ستارگان قطر، فقط ام‌صلال را پایین‌تر از خود می‌بیند. این تیم هم دقیقا مثل ام‌صلال دو باخت و یک مساوی به دست آورده است! آنها در هفته اول در خانه ۲بریک مغلوب الغرافه شدند، در هفته دوم ۲برصفر به الاهلی باختند و سرانجام در هفته سوم با تساوی ۲-۲ مقابل الخور، اولین امتیاز فصل را دشت کردند!

سرمربی این تیم هیمیر هالگریمسون ایسلندی است که تا سال ۲۰۱۸ سرمربی تیم ملی ایسلند بود. العربی با او در فصل گذشته تیم هفتم جدول لیگ ستارگان شد. این تیم برخلاف ام‌صلال، بازیکنان خارجی خوبی دارد. آرون گونارسون ملی‌پوش ایسلندی، مارک مونسیا مدافع اسپانیایی که سابقه بازی در بارسلونا، استوک سیتی و خیرونا را دارد و حمید هربویی مهاجم تونسی از بازیکنان خارجی خوب این تیم هستند.

با این حال به نظر می‌رسد این تیم توان رقابت با تیم‌هایی مثل السد، الدحیل، الریان و حتی الاهلی و السیلیه را هم ندارد و بعید است بتواند در پایان فصل جایگاهی بالاتر از فصل گذشته پیدا کند. در واقع مهرداد محمدی و مهدی ترابی هم ترجیح داده‌اند به جای پیوستن به تیمی بهتر و لیگی باکیفیت‌تر، قراردادی چرب و نرم‌تر ببندند و در کشور همسایه با خیالی راحت و بدون دردسر، به فوتبال‌شان ادامه دهند!

*** وایله بولد کلاب، تیم سعید عزت‌الهی
سعید عزت‌الهی که در تیم‌های پایه و C و B اتلتیکومادرید بازی کرد و حتی زیر نظر دیه‌گو سیمئونه هم تمرین کرد و در چند تیم لیگ روسیه و ردینگ در چمپیونشیپ انگلیس و یوپن بلژیک بازی کرده است، این روزها در تیم وایله بولدکلاب دانمارک بازی می‌کند. تیمی که بیش از ۳۵ سال است هیچ افتخاری در فوتبال دانمارک به دست نیاورده است!

حتی پیگیرترین علاقه‌مندان به فوتبال هم تا همین چند روز پیش نام این تیم را نشنیده بودند و همین الان هم تلفظ صحیح نام این تیم کار چندان آسانی نیست! وایله بولدکلاب، فصل گذشته قهرمان لیگ دسته دوم دانمارک شد و امسال به سوپرلیگ این کشور راه پیداکرد. تیم جدید عزت‌الهی شروع خوبی در این فصل داشته اما در حد تیمی مثل بروندبی نیست و بعید است تا پایان فصل بتواند حتی همین جایگاه را هم هم حفظ کند.

*** سنت پولتن، تیم رضا اسدی
پدیده یکی دو فصل اخیر لیگ برتر، همواره در فصل نقل و انتقالات در لیست خرید بزرگ‌ترین تیم‌های ایران بود و شنیده می‌شود فصل گذشته با رقمی نجومی و عجیب و غریب به تراکتور پیوسته بود. او امسال هم از همه تیم‌های بزرگ ایران پیشنهادهای چند میلیاردی داشت اما مدیربرنامه‌هایش مدعی بود که او از چند تیم اروپایی پیشنهاد دارد! در حالی که همه منتظر حضور او در یک تیم شناخته شده بودند اما ناگهان مشخص شد که او به تیم سنت پولتن اتریش پیوسته است.

این تیم فصل گذشته در مرحله اول لیگ اتریش تیم آخر جدول بود اما در دور دوم و در رقابت شش تیم پایین جدول بهتر ظاهر ‌ و موفق شد در سوپرلیگ اتریش باقی بماند. سنت پولتن فصل جاری را بهتر شروع کرده اما به هر حال تیمی نیست که در سطح استعدادها و توانایی‌های اسدی باشد و او قطعا می‌توانست به تیم بهتری برود اما مشخص نیست چرا چنین انتخابی را داشته است.

*** زوریا لوهانسک، تیم اللهیار صیادمنش
بازیکنی که دو سال پیش وینفرد شفر قصد داشت او را به بوندس‌لیگا ببرد و مدعی بود که ارزشش بیش از پنج میلیون یورو است، توسط مدیران وقت استقلال به تیم فنرباغچه ترکیه پیوست و به استانبول اسپور قرض داده شد و سرانجام درحالی که در این دو تیم حتی یک گل هم نزد، چند روز پیش به تیم زوریا لوهانسک اوکراین قرض داده شد!

این تیم اگرچه فصل گذشته در رده سوم جدول لیگ اوکراین قرار گرفت و حتی موفق شد به رقابت‌های یورولیگ هم راه پیدا کند اما از نظر کیفیت با شاختار و دیناموکیف قابل مقایسه نیست. البته پیش‌بینی می‌شود با توجه به سن و سال اللهیار، او می‌تواند در این تیم رشد کند و به تیم‌های بهتری بپیوندد اما اگر دو سال پیش تصمیم بهتری درباره او گرفته می‌شد، شاید همین حالا هم صیادمنش در لیگ و تیمی معتبرتر از زوریای اوکراین حضور داشت.

کدخبر: ۳۵۳۸۱۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    مستشار شدن!