کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۴۰۶۸
تاریخ خبر:

واشنگتن در آستانه پایان ضرب‌الاجل ایران چه می‌کند؟

«سی جی تی ان» تلویزیون جهانی چین در گزارشی با اشاره به خبر توقف اجرای اقدامات داوطلبانه ایران تحت برجام نوشت: واشنگتن مایل به بازگشت به برجام است اما در مورد چگونگی احیای برجام با تهران اختلاف نظر دارد، زیرا هر دو طرف خواستار پیشقدم شدن طرف دیگر برای بازگشت به این توافق نامه هستند.

«سی جی تی ان» روز سه شنبه در ادامه این گزارش افزود: دولت بایدن قصد دارد ایالات متحده را به توافق هسته ای ایران که سلف او «دونالد ترامپ» در سال ۲۰۱۸ از آن خارج شد، برگرداند.

این رسانه چینی می افزاید: پس از خروج ترامپ از برجام و اعمال تحریم های مجدد علیه ایران، تهران نیز از برخی تعهدات اختیاری خود عدول کرد و در تازه ترین موضع هم اعلام کرده است اجرای اقدامات داوطلبانه تحت برجام را متوقف خواهد کرد.

تلویزیون جهانی چین در ادامه آورده است: سفیر ایران در آژانس بین المللی انرژی هسته ای روز دوشنبه به مدیر اجرایی این سازمان اطلاع داد که از ۲۳ فوریه، /۵ اسفند ۱۳۹۹/ ایران اجرای پروتکل الحاقی پیمان منع گسترش سلاح های هسته ای (NPT) را متوقف می کند.

گزارش می افزاید: سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه ایران هم یاداوری کرده است اگر دیگران تا ۲۱ فوریه / سوم اسفند ۱۳۹۹/ به تعهدات خود عمل نکنند، دولت ایران موظف است اجرای داوطلبانه پروتکل الحاقی را به حالت تعلیق درآورد. این به معنای پایان دادن به تمام بازرسی های هسته ای بازرسان سازمان ملل نیست، اگر طرف مقابل مسیر خود را تغییر دهد و به تعهدات خود عمل کند، همه این مراحل قابل برگشت است.

سی جی تی ان می گوید: بر اساس قوانینی که سال گذشته میلادی توسط مجلس ایران به تصویب رسید، دولت در ۲۱ فوریه موظف است بازرسی های آژانس انرژی هسته ای را فقط به سایت های هسته ای اعلام شده محدود کند و در صورت ادامه‌ تحریم‌های آمریکا، همکاری با آژانس را کاهش داده و گام‌های بیشتری را در خصوص کاهش تعهداتش ذیل برجام بردارد.

در این گزارش با اشاره به دیدار روز دوشنبه «محمدبن عبدالرحمن» وزیر امور خارجه قطر با همتای ایرانی خود آمده است که شیخ محمد بن عبدالرحمن الثانی گفته است که دوحه در حال رایزنی برای کمک به نجات برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) است.

ایالات متحده از ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷ تاکنون قطعنامه ۲۲۳۱ و توافق هسته‌ای را نقض کرده و برخلاف مصوبات و تعهدات خود، همچنان تحریم‌های غیرقانونی و یکجانبه را علیه مردم ایران حفظ کرده است.

مقامات ایران بارها تاکید کرده‌اند هیچ گاه میز مذاکره را ترک نکرده‌اند و طرفی که از اتاق خارج شده، آمریکا است.

آنها همچنین خاطرنشان کرده‌اند تمام اقدامات مربوط به کاهش تعهدات ایران را بر اساس ماده ۳۶ برجام به دلیل بی عملی طرف اروپایی در جبران خسارات وارده ناشی از یکجانبه‌گرایی آمریکا انجام شده و برگشت‌پذیر است.

رهبر معظم انقلاب اسلامی هم تصریح کردند که «اگر می‌خواهند ایران به تعهدات برجامی برگردد، آمریکا بایستی تحریم‌ها را کلا در عمل لغو کند و ما بعد راستی‌آزمایی کنیم و ببینیم که درست تحریم‌ها لغو شده، آن‌وقت به تعهدات برجامی برمی‌گردیم. این سیاست قطعی جمهوری اسلامی است و مورد اتفاق مسئولان کشور هم هست».

کدخبر: ۳۷۴۰۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر