کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۹۷۲۶
تاریخ خبر:

هیوندای توسان؛ هر روز زیباتر از دیروز

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو | از مدت‌ها قبل فرم طراحی جلوپنجره، نمای کناری، طرح ستون‌ها و حتی آرایش و تزئینات اتاق نسل چهارم توسان توسط هیوندای فاش شده بود‌ اما حالا که عکس‌های رسمی این خودرو منتشر شده، همه چیز فرق کرده. در واقع اگر پیشتر تصور می‌شد ما با محصولی انقلابی روبه‌روییم، حالا می‌بینیم که هیوندای همه چیز را در نهایت ظرافت توسعه داده است.

توسان ۲۰۲۲ بی‌تعارف از همه نسل‌های قبلی خود جذاب‌تر است و در عین حال تلاش می‌کند بهترین تصویر از خود را در این کلاس ارائه کند. اینجا ضمن بررسی سه نسل گذشته این خودرو که همگی در ایران وجود داشته و طرفدارانی دارند، به مهم‌ترین تغییرات نسل چهارم توسان می‌پردازیم.

*** نسل اول
یک خودرو زمخت با طول ۴٫۳۲ متر که در ایران خوش درخشید و فروش خوبی داشت. طرح دو رنگ بدنه، قیمت مناسب و توانایی نسبی در بخش آفرود از توسان اول محصولی ساخت که مورد توجه برخی اقشار جامعه قرار گرفت. موتور ۲۷۰۰سی‌سی و شش سیلندر این خودرو هم یکی از دلایل این موفقیت بود. البته کابین پلاستیکی و امکانات اندک بزرگ‌ترین ضعف‌های نسل اول توسان بودند. ‌ مدل‌های ۲۰۰۸ این خودرو با بهایی بالغ بر ۴۰۰ میلیون تومان خرید و فروش می‌شوند.

*** نسل دوم
هرچقدر در نسل اول بر اسپورتیج محصول کیا چیرگی داشت، در این نسل کاملا زیر سایه اسپورتیج بود. البته توسان در ایران فروش بدی نداشت منتها محبوبیت سرسام‌آور اسپورتیج باعث شد کمتر کسی به توسان و ویژگی‌های خوبی که داشت توجه کند. البته این خودرو کره‌ای به واسطه فرم محافظه‌کارانه بدنه از کارشناسان لقب آمبولانس گرفت! با این همه موتور کم استهلاک، اتاق به نسبت بزرگ‌تر و امکانات بیشتر ویژگی‌های خوبی بودند که توسان ۲۰۱۲ هنوز هم با آنها شناخته می‌شود.

*** نسل سوم
خودرو جذابی است. بدون توجه به تک دیفرانسیل بودن برخی از نسخه‌های وارداتی این خودرو در ایران یا موتور دو لیتری و ۱۵۵ اسبی که دارند، توسان ۲۰۱۶ خودرویی که است که به معنی دقیق کلمه مفهوم کراس‌اوور را یادآوری می‌کند. شیک، پرامکانات و نسبتا راحت با استهلاک کم و امکان فروش سریع. توسان در این نسل دوباره روی دست اسپورتیج بلند شد و فروش خوبی را تجربه کرد و حتی زمزمه تولیدش در ایران هم شنیده شد. موردی که البته هرگز برای این خودرو محقق نشد.

*** نسل جدید
این بزرگ‌ترین توسان ساخته شده توسط هیوندای طی دو دهه اخیر است. قیمت پایه این خودرو با اندکی افزایش روی ۲۴ هزار دلار تنظیم شده که به معنی قیمت ۶۰۰ میلیون تومانی توسان در ایران با احتساب قیمت ۲۵ هزار تومانی برای دلار و بدون توجه به هزینه‌های گمرکی است. نسل جدید آشکارا راه نسل قبلی را رفته و اسپورت، جوان‌پسند و مدرن است. در عین حال با زبان طراحی تازه هیوندای موسوم به jewel like خودرو آب و رنگی لوکس‌تر از همیشه گرفته و خود را از خودروهای اقتصادی این رده جدا کرده است.

این را می‌توان از فرم چراغ‌ها و جلوپنجره، طرح رینگ‌ها یا کروم‌کاری حاشیه پنجره‌ها و ستون c فهمید. در کابین ترکیب یک صفحه نمایش لمسی بزرگ با کنسول، داشبورد، رودری و اتاقی که بسیار کاربردی و جادار طراحی شده شما را مالک محصولی خوشایند می‌کند. حذف دسته دنده، کلیدهای گردان و دکمه‌ها در کنار ادغام دریچه‌های هوا با طرح چرم‌دوزی شده‌ای که از کنسول میانی شروع شده و به رودری‌ها ختم می‌شود، کابین را مین‌یمال و مدرن ساخته. کاری که به نحو احسن اجرا شده و در نگاه اول خوشایند است.

خودرو با دامنه وسیعی از موتورهای بنزینی و هیبریدی تقویت شده به بازار می‌‌آید، ضمن اینکه امکان دارد نسخه برقی این توسان هم به برخی بازارها عرضه شود. گفته شده یک پیشرانه ۲٫۵ لیتری تنفس طبیعی با ۱۹۰ اسب بخار قدرت، یک موتور ۱٫۶ لیتری توربو با ۲۳۰ اسب قدرت و نیز یک موتور هیبریدی در سال نخست در دسترس خریداران خواهد بود. این خودرو که از پلتفرم جدید گروه هیوندای سود می‌برد، با وانت جنجالی سانتاکروز اشتراکات فنی بسیاری دارد. این خودرو ۴٫۵ متری در حالی تا نیمه اول سال آینده به بازار جهانی عرضه خواهد شد که نسخه فول‌آپشن با بهای ۳۵ هزار دلار (۸۷۵ میلیون تومانی) قابل خریداری است.

توضیحات

*

توضیحات

*

کدخبر: ۳۴۹۷۲۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر