کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۹۳۰۴۰
تاریخ خبر:

هیجان ‌مسابقات تیم ملی فوتبال ‌علیه مناظره‌ها

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | مهم‌ترین خبر هفته گذشته، اعلام نام نامزدهای ریاست جمهوری، حواشی آن و البته قرعه‌کشی مناظره‌ها و برنامه‌های آنها است. همان‌قدر که اعلام اسامی نامزدها توام با واکنش بود، قرعه‌کشی و نیز دکور مناظره‌ها واجد بحث و تحلیل است. همان‌طور که می‌دانید به‌زودی مسابقات تیم ملی کشورمان در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی شروع می‌شود. از قضا سه مسابقه با روز مناظره همزمان شده و این پررنگ‌ترین اتفاق فرامتن قرعه‌کشی مناظره‌ها است. در گزارش امروز همچنین نگاهی داریم به دکور مناظره و شکل و شمایل گرافیکی قرعه‌کشی مناظره‌ها و برنامه‌های نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری.

*** مورد اول| مناظره در روز فوتبال
هفته پیش که قرعه‌کشی مناظره‌ها، مستندها و اعلام برنامه‌های نامزدهای ریاست جمهوری برگزار شد، اولین ابهامی که ایجاد شد همزمانی آنها با مسابقات تیم ملی فوتبال است. بر اساس جدول، قرار است روزهای ۱۷ ، ۲۱ و ۲۵ خرداد سه مناظره برگزار شود. پیش از این AFC برنامه مسابقات تیم ملی فوتبال در رقابت‌های مقدماتی جام جهانی را اعلام کرده بود.

یعنی در این سه روز تیم ملی فوتبال کشورمان به ترتیب با تیم ملی بحرین، کامبوج و عراق مسابقه دارد. این اتفاق باعث شد برخی رسانه‌ها نوک انتقادها را به سمت صدا و سیما بگیرند. مثلا کانال تلگرامی نبض صدا و سیما از این تیتر استفاده کرده: برنامه‌ریزی عجیب و غیرحرفه‌ای رسانه ملی برای تبلیغات انتخاباتی! به گفته این رسانه‌، همزمانی مسابقه و مناظره باعث می‌‌شود مناظره‌های انتخاباتی تحت‌الشعاع اخبار و حواشی مسابقات تیم ملی قرار بگیرد.

*** مورد دوم| ساعت بد پخش مستندها
بعد از مناظره‌ها، مستندهایی که نامزدها می‌سازند و تلویزیون با کمترین دخل و تصرف پخش می‌کند، مهم‌ترین ابزار کاندیداها است. این دوره را نمی‌دانیم اما در دوره‌های پیش، مستندها تاثیری مستقیم روی آرای نامزدها داشتند. با این پیشینه، انتقادی که به برنامه‌ریزی تلویزیون می‌شود، ساعت پخش مستندها است.

قرار است این مستندها حوالی ساعت ۲۰ پخش شوند که به عقیده صاحب نظران جزو ساعت پربیننده تلویزیون محسوب نمی‌شود. طبق تجربه، از ساعت ۲۲ به بعد بر میزان مخاطبان تلویزیون اضافه می‌شود و طبعا بهتر آن است که برای مستندها ساعت اوج در نظر گرفته شود.

*** مورد سوم| بدسلیقگی گرافیکی
چه بسا در فرآیند تصمیم‌گیری‌، همه تقصیرها متوجه تلویزیون نباشد. با این حال نمی‌توان در گام اول از ایرادهای تلویزیون گذشت. داریم به مراسم قرعه کشی برنامه‌های نامزدهای ریاست‌جمهوری اشاره می‌کنیم. طبعا در یک برنامه رسمی، توقع اتفاقات عجیب و غریب نمی‌رود اما کمترین انتظار این است که ساختار گرافیکی جدول نمایش برنامه‌ها برازنده باشد.

آنچه دیدیم یک تصویر ثابت از جدول بود که حتی در تلویزیون‌های بزرگ اسامی به‌خوبی دیده نمی‌شد. برگزار کنندگان مراسم باید از پیش تمهیدی برای قرعه‌کشی می‌اندیشند تا بعد از اعلام هر نام، اسامی به شکل گرافیکی در جدول قرار بگیرد. این کاری است که پیش‌تر در تلویزیون انجام شده و در مراسم‌های مهم نیز انجام می‌شود. نتیجه‌ای که در شکل کنونی به‌دست آمد نه تنها زیبا نبود که در قاب تلویزیون جز مشتی رنگ چیز دیگری به چشم نمی‌آمد.

*** مورد چهارم| دکوری که زیبا نیست
درباره دکور مناظره‌ها بیشتر خواهیم نوشت ولی عجالتا آنچه در روز قرعه کشی دیدیم فاقد جذابیت و نوآوری است. دکور باید دارای المان‌های جذاب و رنگ‌های گرم باشد تا بیننده را جذب کند. در شکل کنونی اما رنگ‌های سرد غلبه دارد‌. از آن سو کف سرامیکی دکور بر این سردی افزوده و باعث شده بیننده با تصویری بی روح و بهتر است بگوییم آزاردهنده مواجه باشد.

بدتر از ترکیب رنگ و المان‌های نه چندان چشم نواز‌، گلی است که در میانه استودیو قرار دارد. این گل که قرار است نقشه ایران و رنگ پرچم کشورمان را یادآور شود‌، کج و معوج است! باور کنید چنین طرح‌هایی نه تنها نسبتی با غرور ملی و حس میهن پرستی ندارد که برخورنده است. یک بار دیگر به نقشه ایران که با گل آرایی آماده شده نگاه کنید. انگار از چند جهت به آن فشار وارد آمده! هنوز تا روز مناظره‌ها فرصت هست و می‌توان با تمهیداتی دکور را از شرایط بی‌روحی کنونی خارج کرد تا اندکی چشم نواز شود.

کدخبر: ۳۹۳۰۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر