کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۴۷۳۲
تاریخ خبر:

هیجان‌زدگی آقای مجری درباره سریال بوی باران

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون | «بوی باران» در مقایسه با دو سریال ناموفق «آچمز» و «سلام آقای مدیر» در جذب مخاطب موفق‌تر ظاهر شده. آیا می‌توان صرفا از روی میزان مخاطبان یک سریال، آن را درجه یک دانست؟

ویژه‌برنامه «چشم‌روشنی» در شب و روز عید قربان چند نوبت از شبکه یک روی آنتن رفت و در فواصل مختلف میزبان بازیگران سریال «بوی باران» این شبکه بود. پدرام کریمی، مجری برنامه هنگام گفت‌وگو با این مهمان‌ها مدام به خاطر دیده شدن «بوی باران» تبریک می‌گفت و تاکید می‌کرد که پرمخاطب‌ترین سریال این‌ شب‌های تلویزیون است. در اینکه مخاطبان زیادی سریال «بوی باران» را دنبال می‌کنند شکی نیست اما آیا می‌توان بدون در نظر گرفتن سطح کیفی سایر سریال‌های روی آنتن، اثری را صرفا به خاطر بالاتر بودن میزان مخاطبان، شایسته دانست و به عوامل آن تبریک گفت؟ بیایید مسئله را بررسی کنیم.

*** هیجان‌زدگی آقای مجری
پدرام کریمی، مجری برنامه «چشم‌روشنی»، روز عید، هربار مقابل بازیگران سریال «بوی باران» قرار می‌گرفت به آنها تبریک می‌گفت و با هیجان اعلام می‌کرد که سریالشان، پرمخاطب‌ترین سریال تلویزیون شده است. او دوشنبه شب ابتدای صحبت‌هایش با چند بازیگر این سریال گفت:«تبریک میگم بهتون سریالتون بی‌نظیره و پرمخاطب شده. الان ۴۰درصد بیننده داره و ۷۸درصد رضایتمندی رو کسب کرده آن هم بین این همه سریال که داره از شبکه‌های مختلف الان پخش می‌شه.

جای آفرین داره. دمتون گرم.» دوشنبه صبح، وقتی میزبان مهدی سلوکی و سپیده خداوردی بود در نقطه شروع به آنها گفت:«عامل موفقیت سریال شما چیه؟» و از سلوکی پرسید که آیا می‌داند سریال چقدر رضایتمندی داشته؟ و بعد از اینکه سلوکی پاسخ مثبت داد در تکمیل صحبت‌هایش گفت:«بله سریال با ۷۸درصد میزان رضایتمندی داره و۴۰درصد ببیننده رتبه اول رو داره. جای تبریک داره واقعا.» کریمی یکبار هم زمانی که میزبان مریم کاویانی و شهاب شادابی بود با هیجان از پرمخاطب‌ بودن سریال صحبت به میان آورد و گفت:«همه سریال‌ها یک نقاط قوت و ضعفی هم دارند اما نقاط قوت شما بیشتر بوده که میزان مخاطبانتان انقدر زیاد بوده.»

*** مقایسه با دو سریال دیگر روی آنتن
در حال حاضر سه سریال از شبکه‌های یک، دو و سه پخش می‌شوند. طبیعتا زمانی که درباره پرمخاطب‌ بودن یک سریال در مقایسه با سریال‌های دیگر روی آنتن صحبت به میان می‌آوریم باید عیار دو سریال دیگر را هم بسنجیم. شبکه‌های دو و سه، چه سریال‌هایی پخش می‌کنند؟ شبکه دو درحال حاضر «سلام آقای مدیر» را روی آنتن دارد؛ سریالی به نویسندگی و کارگردانی علیرضا توانا که تجربه چندانی در سریال‌سازی ندارد و غیر از داریوش فرهنگ، بازیگر شاخص دیگری در آن بازی نمی‌کند.

این سریال، بیشتر برای گروه سنی نوجوان ساخته شده و به خاطر نداشتن تلخی بیش از حد، آنطور که باید مورد توجه قرار نگرفته است. «آچمز»، سریال شبکه سه، با اینکه کارگردان باتجربه‌ای مثل مهرداد خوشبخت را بالای سر دارد و بازیگران شناخته‌شده‌ای مثل هومن برق‌نورد، امیرحسین رستمی، سید مهرداد ضیایی، مهران رجبی، سارا خوئینی‌ها، بیتا سحرخیز را کنار هم جمع کرده اما کمدی سطح بالایی نیست و به خاطر سوژه و موقعیت‌های کاملا تکراری، از همان ابتدا بخش مهمی از مخاطبانش را از دست داده است.

حالا در چنین شرایطی «بوی باران» به واسطه فیلمنامه عباس نعمتی و کارگردانی محمود معظمی و بازی رویا نونهالی و رضا کیانیان، به نسبت دو سریال دیگر بیشتر دیده شده است اما آیا می‌توان، پرمخاطب شدن این سریال را به معنای عدم ضعف و قدرت ساختار و محتوای آن تلقی کرد و به عواملش تبریک گفت؟ آیا اگر همزمان با «بوی باران» دو سریال قدرتمند از شبکه دو وسه پخش می‌شدند باز هم گوی سبقت را از آنها می‌ربود؟

*** مقایسه با پایتخت ۵
درحال حاضر شبکه تماشا، «پایتخت ۵» را برای چندمین بار روی آنتن برده است. اگر نگاهی به میزان بازدیدکنندگان این سریال در تلوبیون بیندازید به آمار جالبی می‌رسید. «پایتخت ۵» بعد از چندین و چند بار پخش، در قسمت‌های اخیر یعنی ۹، ۱۰ و ۱۱، به ترتیب ۵۰ هزار، ۶۰ هزار و ۳۴هزار بازدیدکننده داشته. حالا اگر در همین روزهای اخیر به میزان بازدیدکننده‌های «بوی باران» دقت کنید متوجه می‌شوید میزان بازدیدکننده‌های قسمت ۴۶، ۵۷‌هزار نفر، قسمت ۴۷، ۶۵ هزار نفر، قسمت ۴۸، ۶۰ هزار نفر و قسمت ۴۹، ۴۵هزار نفر بوده است. بله! میزان بازدیدکننده‌ها تقریبا یکی است.

البته نباید فراموش کنیم که «بوی باران»به نسبت آچمز و سلام آقای مدیر، مخاطبان بیشتری دارد. سریال «آچمز» سه قسمت آخر به ترتیب، ۳۳هزار، ۳۶هزار و ۲۱هزار بازدیدکننده داشته و میزان بازدیدکنندگان سریال «سلام آقای مدیر» هم در سه قسمت آخر ۴هزار و ۵۰۰، ۴ هزار و ۲۰۰ و ۳ هزار و ۴۰۰ بوده است. بنابراین «بوی باران» نسبت به دو سریال دیگر پرمخاطب است اما دیگر نه با این همه تبریک و هیجان!

کدخبر: ۲۷۴۷۳۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر