کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۷۴۰۲۴
تاریخ خبر:

هیاهوی احمدی، جاودانی و دوستان بر‌سر هیچ!

روزنامه هفت صبح، گروه تلویزیون| وقتی قرار است یک برنامه فوتبالی مورد ارزیابی قرار گیرد و میزان محبوبیت آن مشخص شود، باید یک مسئله مهم را در نظر داشت: آیا برنامه به‌واسطه کیفیت خود مورد توجه است یا به خاطر پخش زنده فوتبال؟ درباره «فوتبال برتر» و «گزارش ورزشی» باید این نکته را هم لحاظ کرد که آن‌ها متولی پخش رقابت‌های مهم هستند. یعنی در شرایط برابر، شبکه سه مسابقات مهم و مهیج‌تر را روانه آنتن می‌کند و مابقی به شبکه ورزش می‌رسد. یک ابزار و امکان دیگر هم وجود دارد که می‌توان بر اساس آن میزان محبوبیت دو برنامه مذکور را محک زد: صفحه اینستاگرام برنامه‌ها.

مورد اول| تبلیغ و تبلیغ
اگر بیننده «گزارش ورزشی» و «فوتبال برتر» باشید، اطلاع دارید که مجریان این دو برنامه از هر فرصتی برای معرفی صفحه مجازی برنامه‌های‌شان استفاده می‌کنند. در گوشه قاب هم مدام نشانی صفحه حک می‌شود. این اتفاق به خودی خود ایرادی ندارد و هر برنامه مجاز است از ابزارهای مختلف برای دیده شدن بهره ببرد. منتها اتفاقی که در «گزارش ورزشی» و «فوتبال برتر» رخ می‌دهد مصداق بارز «زیاده‌روی» است و روان مخاطب را هدف قرار می‌دهد! دقیقا منظور از این همه تبلیغ برای حضور بیننده‌ها در صفحات مجازی چیست؟

مورد دوم| تعداد دنبال‌کننده
بعد از اصرار مدام رضا جاودانی و حسین اسدی (مجریان گزارش ورزشی) و محمدرضا احمدی (مجری فوتبال برتر) این سوال برای‌مان پیش آمد که صفحه اینستاگرام این دو برنامه چقدر فالوئر دارند. شاید برای شما هم جالب باشد که صفحه اینستاگرام «فوتبال برتر» ۱۴ هزار و «گزارش ورزشی» ۲۵۶ هزار دنبال‌کننده دارند. خب اگر کمی با اینستاگرام آشنایی داشته باشید می‌دانید این میزان رقم بالایی نیست و تا گرفتن تیک آبی فاصله‌ای زیاد وجود دارد.

مورد سوم| عدم تناسب
خیلی از برنامه‌های تلویزیون و حتی صفحات رسمی شبکه‌های سیما، فاقد دنبال‌کننده به اندازه مطلوب هستند و در یک قیاس، وضع «گزارش ورزشی» و «فوتبال برتر» خیلی بد نیست. با این حال فراموش نکنیم که این دو برنامه به‌واسطه پخش زنده فوتبال صاحب بیننده‌های زیادی هستند و مجریان مدام برای صفحه اینستاگرام تبلیغ می‌کنند. این دو برنامه از شبکه سه پخش می‌شوند که در شرایط عادی مخاطب بیشتری از شبکه‌های دیگر دارد. با لحاظ این نکات می‌توان پی به شرایط بد صفحات اینستاگرامی «گزارش ورزشی» و «فوتبال برتر» برد. نتیجه این همه تبلیغ مجانی از شبکه مهم سه باید این تعداد باشد؟!

مورد چهارم| خود فوتبال مهم است
این ماجرا یک نکته مهم در خود دارد: برای مخاطبان خود فوتبال مهم است و پخش زنده آن. فرض کنید فقط هواداران استقلال و پرسپولیس صفحه «فوتبال برتر» را دنبال کنند. یا طرفداران رئال و بارسا دنبال‌کننده صفحه «گزارش ورزشی» شوند. نتیجه؟ این دو صفحه تبدیل به پرفالوئرترین صفحات اینستاگرام فارسی زبان می‌شوند. سازندگان این برنامه‌ها اگر کیفیت را بالا ببرند، مخاطبان آن‌ها محدود به علاقه‌مندان پخش زنده نمی‌شود و خود برنامه هم وجاهت می‌یابد. مسیری که «فوتبال برتر» و «گزارش ورزشی» پی می‌گیرند اما با یک برنامه استاندارد فوتبالی فاصله بسیار دارد.

مورد پنجم| ایده بیات
مجریان این دو برنامه، مدام کامنت کاربران را می‌خوانند که هدف‌شان تعامل با مخاطب است. این ایده‌ای قدیمی است که سال‌ها پیش در قالب نامه و بعدها پیامک در تلویزیون اجرایی شد. نمی‌گوییم به نظرات مخاطبان توجه نشود اما واقعا این شیوه چه کمکی به بار فنی «فوتبال برتر» و «گزارش ورزشی» می‌کند؟ یعنی شیوه‌های بهتر برای ایجاد تعامل نیست؟

نظر فلان بیننده درباره فلان تیم و تلاش برای ایجاد فضای دو قطبی هواداری چه جذابیتی دارد؟ شکل کامل این روش در صفحات مجازی میان هواداران برقرار است. پس تلویزیون باید سراغ ایده‌های نو برود که «فوتبال برتر» و «گزارش ورزشی» چنین نکرده‌اند. در این برنامه‌ها ایده‌ها به دم دستی‌ترین شکل ممکن اجرا می‌شود و در فصل جدید هیچ‌کدام دارای خلاقیت نیستند. در عوض تا دل‌تان بخواهد، مجریان اسپانسرها را تبلیغ می‌کنند و حتی برای حامیان مالی برنامه‌ها هم به راهکاری متفاوت نرسیده‌اند. اسپانسر خود حکایتی است مفصل…

کدخبر: ۴۷۴۰۲۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر