کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۱۳۷۵
تاریخ خبر:

هولولنز؛ آینده جنگ را تغییر خواهد داد؟

روزنامه هفت صبح، رامتین لطیفی | بسیاری از علاقه‌مندان و خوره‌های فیلم‌های علمی-تخیلی معتقدند آن‌چه که در این فیلم‌ها به تصویر کشیده می‌شود نویدی از تکنولوژی و فناوری‌های نو در‌ زندگی آینده بشر است. یکی از کارکردهای پنهان و مستتر این‌گونه از فیلم‌های سینمایی این است که دنیای جدید و غریبه‌ای که بیننده تا به حال با آن مواجه نشده و حتی به مخیله‌اش نیز خطور نکرده را مجهز به لباس قصه‌های فیلم و روانه پرده نقره‌ای می‌کند تا از این طریق بتواند بشر را برای حضور مهمان‌های جدید در زندگی پیش روی خود آماده کند.

از شهرها و جهان تصویر شده در «بلید رانر» ریدلی اسکات گرفته تا رابطه احساسی یک مرد با معشوق دیجیتالی خود در فیلم «هِر» اسپایک جونز و نیز از هوش مصنوعی به کار رفته در «۲۰۰۱، یک ادیسه فضایی» استنلی کوبریک گرفته تا امکانات ویژه ساعت، عینک و ماشین افسر سرویس اطلاعاتی انگلستان در سری فیلم‌های جیمز باند، نمونه‌هایی از همین دست هستند.

به علاوه در بسیاری از فیلم‌های سینمایی دو دهه گذشته با فناوری نو و جذابی مواجه بودیم که چشمان شخصیت‌های اصلی فیلم به لنزهایی مرئی و نامرئی مجهز بود و آن‌ها می‌توانستند از طریق این لنزها و با نگاه به هرسو، تمام اطلاعات لازم در مورد موقعیت پیرامون خود را به دست آورند.

در آن زمان تصور حضور این فناوری خارق‌العاده در زندگی و دنیای واقعی بشر بسیار بعید و دور به نظر می‌رسید اما با بسط و گسترش فناوری واقعیت مجازی و واقعیت افزوده و ورود عینک‌های واقعیت مجازی و واقعیت افزوده در بازار، این رویای دور نیز در مسیر محقق شدن قرار گرفت.
واقعیت مجازی یک فناوری نوین است که در آن محیطی مجازی در پیش چشمان کاربر قرار می‌گیرد و کاربر بر اساس حرکت سر و بدن با آن محیط مجازی تعامل برقرار می‌کند.

به عبارت دیگر واقعیت مجازی یک جهان و دنیای دیگری را به صورت مجازی خلق می‌کند که بشر می‌تواند پا در آن بگذارد و مرزهای میان فضای واقعی و مجازی را ناپدید کند. تا‌کنون از این فناوری بیشتر در عرصه بازی‌های رایانه‌ای و کنسول‌های بازی و نیز عرصه معماری و ساختمان بهره گرفته شده است.

واقعیت افزوده یک فناوری محیرالعقول است که امکانات دیجیتال را در دنیا و مکان واقعی برای کاربر فراهم می‌سازد. برای مثال بازی پر سر و صدای پوکومون که مدتی جهان را معتاد به خود کرده بود و تعدادی قربانی نیز روی دستان بشر گذاشت از این فناوری بهره می‌برد و موجودات دیجیتالی را در کوچه‌ها و خیابان‌های شهر قرار می‌داد و ماموریت کاربران جستجو و پیدا کردن این موجودات در سطح شهر و جمع‌آوری آن‌ها بود.

شرکت‌های بسیاری در عرصه تولید عینک‌ها و ملزومات ساخت و نمایش محصولات واقعیت مجازی و واقعیت افزوده فعال هستند و عینک‌های مجهز به این فناوری امروز در بازار موجود است. شاید بتوان گفت بهترین عینک واقعیت مجازی در بازار متعلق به شرکت اچ‌تی‌سی با قیمتی حدود ۹۰۰دلار و بهترین عینک واقعیت افزوده متعلق به مایکروسافت با قیمتی در حدود ۳۵۰۰دلار است.

در همین راستا و در روز جمعه خبری در رسانه‌های آمریکا منتشر شد که کاربرد این فناوری را وارد فاز جدیدی کرد و جهان را یک قدم دیگر به دنیای تصویر شده در فیلم‌های سینمایی نزدیک‌تر کرد. ارتش آمریکا با عقد یک قرارداد ۱۰ساله به ارزش ۲۲میلیارد دلار با شرکت مایکروسافت تعداد ۱۲۰هزار عینک واقعیت افزوده برای سربازان خود سفارش داد.

این قرارداد پس از همکاری دو ساله مایکروسافت با ارتش آمریکا امضا شد که طی این همکاری ابتدا امکانات مورد نظر سربازان شناسایی شد و سپس مقرر شد که این امکانات در عینک‌هایی موسوم به هولولنز تعبیه شود. هنوز اطلاعات زیادی از هولولنزهای ارتش آمریکا در دسترس قرار نگرفته است اما کارشناسان حدس می‌زنند امکاناتی نظیر شمارش تعداد افراد دشمن، اندازه‌گیری فاصله، دسترسی دائم به نقشه‌های مختلف، شناسایی امکانات نظامی دشمن، سیستم استعلام تجهیزات نظامی و لجستیکی و افراد و امکانات متنوع دیگری از طریق این عینک‌ها تنها با نگاه کردن در اختیار ۱۲۰هزار نفر از سربازان ارتش آمریکا قرار بگیرد.

بدون شک رقابت‌های نظامی ابرقدرت‌های جهان سبب می‌شود دیگر کشورهای جهان نیز به نوبت پا در این راه بگذارند و در صنایع و امور نظامی از این تکنولوژی بهره‌مند شوند. همچنین با نگاهی عمیق‌تر به این خبر می‌توان دریافت که بشر در آینده‌ای نه چندان دور ملزم است تکنولوژی و فناوری‌های نوین را پیش چشمان خود قرار دهد و جهان را از پس لنزهایی ببیند که دنیایی از صفر و یک‌ها را در دل خود جای داده‌‌اند.

کدخبر: ۳۸۱۳۷۵
تاریخ خبر:
ارسال نظر