کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۹۴۴
تاریخ خبر:

همه‌چیز درباره آخرین وضعیت بازار دلار و سکه

‌سه‌ هفته گذشته رسما می‌توانستیم کرکره ستون قیمت طلا و ارز را پایین بکشیم و هرروز قیمت‌های قبلی را اعلام کنیم. در همه این مدت ۲۰روزه دلار در محدوده ۲۵هزار و ۷۰۰تومانی گیر افتاده بود. درست مثل دیروز و در چنین شرایطی حتما توقع ندارید از خودمان خبرهای تازه بنویسیم. درعوض سکه مدام در رفت‌وآمد است. گاهی خیز برمی‌دارد و به بالای ۱۲میلیون تومان می‌رود و گاهی هم سربه‌راه می‌شود و تا محدوده ۱۱میلیون و ۷۰۰هزار تومان پایین می‌آید. فکر می‌کنید قرار است این در تا کی روی همین پاشنه بچرخد؟

*** پیش‌بینی قیمت دلار تا پایان هفته
تحلیلگران بازار ارز علت ماندگاری دلار در کانال ۲۵هزارتومانی را به مجموعه‌ای از عوامل کلان سیاسی و اقتصادی پیوند می‌زنند. آنها می‌گویند برخی اتفاقات سیاسی رخ‌داده در منطقه، تغییر رفتار اروپا با ایران و سختگیری‌های جدید امارات نسبت به تجار و صرافان برای نقل‌و‌انتقالات مالی باعث شده قیمت دلار در بازار آزاد از مرز ۲۵هزار تومان پایین‌تر نیاید.

به‌ گزارش اقتصادآنلاین، عملکرد صرافی ملی هم می‌تواند یکی دیگر از دلایل وضعیت فعلی نرخ ارز باشد، چون در گذشته صرافی‌ ملی نرخ خود را متناسب با صرافی‌ها اعلام می‌کرد، اما مدتی است که قیمت‌ دلار و یورو در صرافی بانکی بالاتر از نرخ سایر صرافی‌هاست.

ضمن اینکه طبق مصوبه بانک ‌مرکزی، نرخ خرید و فروش ارز در صرافی‌ها باید با یک درصد اختلاف اعلام شود، درحالی‌که قیمت‌ فروش دلار و یورو در صرافی‌ ملی نسبت به خرید آن بعضا حدود سه‌ درصد بالاتر است. هدف بانک ‌مرکزی از این نوع عملکرد کاهش تعدد نرخ ارز است، درحالی‌که صرافی‌ ملی با قیمت‌های جدیدی که اعلام می‌کند منجر به تشدید چندنرخی‌شدن ارز می‌شود.

از سوی دیگر تقاضای چندانی برای خرید ارز وجود ندارد، پس معاملات با احتیاط بالایی انجام می‌شود و کسی فعلا دلار نمی‌خرد. در چنین شرایطی قیمت دلار بازار آزاد اولین روز از دی‌ماه را در همان محدوده ۲۵هزار و ۷۰۰تومان پشت‌سر گذاشت؛ جایی که تقریبا ۳۰۰تومان بالاتر از قیمت دلار در صرافی ملی است. با توجه به مجموعه عوامل موجود، در روزهای پیش‌رو احتمال کاهش قیمت دلار بیشتر از افزایش آن است. این پیش‌بینی می‌تواند تا پایان هفته اعتبار داشته باشد.

*** پیش‌بینی قیمت سکه تا پایان هفته
دبیر هیأت‌مدیره اتحادیه طلا و جواهر تهران با اشاره به ثبات نسبی بهای اونس جهانی و نرخ ارز و نیز نبود تقاضا، افزایش قیمت‌ طلا و سکه را غیرمحتمل دانست و به مردم توصیه کرد با توجه به ثبات بازار طلا خرید و فروش‌های خود را ‌آغاز کنند. نادر بذرافشان در گفت‌وگو با اقتصادآنلاین می‌گوید با وجود اینکه قیمت‌ها ثبات پیدا کرده، همچنان خرید و فروشی انجام نمی‌شود.

ضمن اینکه اگر تقاضا بیشتر شود، قیمت‌ها افزایش خواهد یافت، درحالی‌که شاهد چنین اتفاقی در بازار طلا نیستیم. مردم فعلا نظاره‌گر هستند که ببینند قیمت‌ها افزایش خواهد یافت یا کاهش، اما بازار حدود دو هفته‌ای است که تکان نخورده و بهای اونس جهانی و نرخ ارز هم تغییرات چشمگیری نداشته‌، لذا توصیه ما این است که با توجه به ثبات قیمت‌ها مردم می‌توانند داد‌و‌ستد‌های خود را آغاز کنند.

بذرافشان درباره وضعیت فعلی بازار طلا در اولین روز از زمستان ۹۹ می‌گوید: با وجود اینکه اونس جهانی با رشد ۲۰دلاری همراه بوده، به دلیل ثبات نرخ ارز، قیمت‌ها در بازار طلا افزایش نیافته، همچنین حباب سکه کاهش پیدا کرده و از یک میلیون تومان هفته گذشته به ۷۰۰هزار تومان سقوط کرده. به‌این‌ترتیب اگر در بازار جهانی و ارز نوسانی نداشته باشیم، با توجه به نبود تقاضا احتمال افزایش قیمت‌ طلا و سکه بسیار پایین است، لذا در این شرایط ثبات، مردم می‌توانند مبادلات خود را به راحتی انجام دهند.

*** خبرهایی که شاید قیمت طلا و ارز را تغییر دهند
اخبار مربوط به واکسن کرونا یا تشدید انتشار ویروس در طول هفته می‌توانند بازارهای جهانی را دستخوش تغییر کنند. این تغییرات قطعا روی قیمت سکه بیشتر تاثیرگذار خواهد بود و چشم دلار همچنان به اخبار سیاسی دوخته می‌شود؛ جایی مثل مجمع تشخیص مصلحت نظام که این هفته باید تصمیم مهمی بگیرد و نظر خود را درباره آغاز بررسی مجدد لوایح مرتبط با FATF اعلام کند.

در این مورد هیچ پیش‌بینی‌ای وجود ندارد. تقریبا اطمینان داریم تا زمان استقرار دولت جدید آمریکا در پایان دی‌‌ماه ایران تمایلی به برداشتن قدم‌های تازه نخواهد داشت. اگر بایدن و دولتش تصمیم بگیرند تغییری در رفتارها و سیاست‌های خود ایجاد کنند، اتفاق بزرگی در بازار طلا و ارز رخ خواهد داد.

کدخبر: ۳۶۴۹۴۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر