کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۸۷۰۶۷
تاریخ خبر:

همه چیز درباره ‌صعود مقتدرانه پرسپولیس

روزنامه هفت صبح | پنج پیروزی و یک باخت. این خلاصه کارنامه ‌ فوق‌العاده پرسپولیس در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیاست. شاگردان یحیی با ۱۵ امتیاز به کار خود در مرحله گروهی پایان دادند و به امتیازی رسیدند که هیچ تیم دیگری در غرب آسیا به آن نرسید. البته اگر منصفانه قضاوت کنیم، گروه پرسپولیس از گروه سایر نمایندگان ایران در آسیا آسان‌تر بود اما گرفتن ۱۵ امتیاز از شش بازی هم کار آسانی نبود که شاگردان یحیی موفق به انجام آن شدند. در این گزارش عملکرد پرسپولیس را در مرحله گروهی لیگ قهرمانان آسیا بررسی می‌کنیم.

*** دومین رکورد امتیازی تاریخ لیگ قهرمانان آسیا
پرسپولیس ایران که با عنوان بهترین تیم رقابت‌های منطقه غرب و صدرنشین گروه پنجم به مرحله یک‌هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافته، دومین عملکرد موفق تاریخ باشگاه‌های ایرانی در این مرحله را پس از پاس ۲۰۰۵ به ثبت رسانده است. پرسپولیس به همراه استقلال دو نماینده فوتبال ایران در اولین دوره لیگ قهرمانان آسیا در سال ۲۰۰۲ بودند که توفیقی در این رقابت‌ها به دست نیاوردند.

اما سرخ‌پوشان از سال ۲۰۰۹ تا امروز مجموعا هفت بار موفق شدند از مرحله گروهی رقابت‌های لیگ قهرمانان به دور بعدی بازی‌ها صعود کنند که از این نظر هم موفق‌ترین باشگاه ایرانی محسوب می‌شوند. در این بین و از زمانی که مسابقات به صورت رفت و برگشت در مرحله گروهی و با انجام شش بازی در هر دور دنبال می‌شود، پرسپولیس ۲۰۲۱ با کسب ۱۵ امتیاز و پنج پیروزی رکورد دومین عملکرد برتر در این مرحله بین تیم‌های ایرانی را به نام خودش ثبت کرده و البته بهترین عملکرد تاریخ خودش را داشته است.

پرسپولیس در سال ۲۰۰۷ از گروه سه تیمی (با انصراف شارجه) و با کسب ۷ امتیاز به مرحله دوم رقابت‌های آسیایی راه یافت، در سال ۲۰۱۲ برای دومین بار با ۱۱ امتیاز حضور در مرحله یک‌هشتم نهایی را تجربه کرد. در سال ۲۰۱۵ و در سومین صعود با چهار پیروزی و ۱۲ امتیاز راهی مرحله بعدی شد.

در سال ۲۰۱۷ با ۹ امتیاز در مکان دوم جدول گروه قرار گرفت و صعود کرد. سرخ‌پوشان تنها تیم ایرانی هستند که سه بار به نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیا راه یافته‌اند و دو بار در بازی فینال این مسابقات حضور داشتند. باید دید هفتمین صعود از مرحله گروهی می‌تواند تیم گل‌محمدی را به چهارمین حضور در نیمه‌نهایی، سومین فینال و حتی شاید اولین قهرمانی تیم‌های ایرانی در لیگ قهرمانان آسیا برساند؟

*** شروع با مدافع؛ پایان با مهاجم
پرسپولیس در شش بازی خود در این رقابت‌ها توانست ۱۴ گل به تیم‌های الوحده امارات، الریان قطر و گوای هند بزند. در بین رقیبان پرسپولیس، الوحده امارات تنها یک گل از پرسپولیس دریافت کرد که در بازی اول این گروه با گلزنی سیدجلال حسینی رقم خورد. نماینده امارات در دور برگشت با همین نتیجه از سد سرخ‌ها گذشت تا تنها شکست این تیم را رقم بزند.

همچنین پرسپولیس که استارت گلزنی‌اش را با سیدجلال زده بود، با جشنواره گلی که در بازی با الریان قطر به راه انداخت کارش را پایان داد. این دیدار در حالی با نتیجه ۴ بر ۲ به سود پرسپولیس به پایان رسید که آخرین گل سرخپوشان ایران در مرحله گروهی را عیسی آل‌کثیر به ثمر رساند.

*** صعود مهندس پرسپولیس به صدر آسیا
مهدی ترابی در ادامه بازی‌های خوبش در ترکیب پرسپولیس، با پاس گلی که به کنعانی‌زادگان داد، موفق شد با عبور از محمد البرایک هافبک الهلال عربستان در صدر بهترین پاسورهای لیگ قهرمانان آسیا قرار بگیرد. مهدی ترابی در بازگشت به پرسپولیس، فرم بسیار خوبی داشته است.

دو گل در مقابل گوا و پنج پاس گل مقابل الوحده، الریان، گوا در مرحله گروهی مسابقات آسیایی نشانگر عملکرد موفق ترابی در بازگشت به ترکیب قرمزها است. هافبک تکنیکی قرمزها که در نقل و انتقالات زمستانی بار دیگر به عضویت شاگردان یحیی گل‌محمدی درآمده، یکی از کلیدی‌ترین بازیکنان این تیم در مرحله گروهی بود.

*** عالیشاه، یحیی را قانع کرد؟
امید عالیشاه هافبک باتجربه پرسپولیس مقابل الریان شب بسیار خوبی را سپری کرد و در ترکیب پرسپولیس موثر ظاهر شد و با دادن پاس گل، مثل بازی رفت با الریان نامش را به عنوان گلساز ثبت کرد. عالیشاه که طی چند فصل گذشته به خوبی توانسته در نقش گلساز ظاهر شود، بعد از اینکه در جدال قبلی برابر الوحده امارات کار را از روی نیمکت استارت زد، این بار با تصمیم یحیی گل‌محمدی از ابتدا و در ترکیب فیکس برای این تیم به میدان رفت و توانست در دقیقه ۲۷ بازی پاس گل اول قرمزها را به شهریار مغانلو مهاجم بلند قامت این تیم بدهد تا مغانلو چهارمین گل خود را در این مسابقات به ثمر برساند.

عالیشاه که در لیگ برتر ایران هم حضوری تاثیرگذار در ترکیب پرسپولیس داشت و با دادن پاس گل یکی از مهره‌های موثر این تیم است، در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا هم روند خوب خود را ادامه داد. در هفته‌های گذشته شنیده می‌شد ممکن است عالیشاه با عدم تمایل یحیی به تمدید با او، از پرسپولیس جدا شود اما عملکرد خوب شماره ۲ پرسپولیس احتمالا باعث خواهد شد تا گل‌محمدی در تصمیمش درباره او تجدید نظر کند.

*** مشکل بزرگ، خط دفاعی که دیگر محکم نیست
چیزی که پرسپولیس را در فصل گذشته تا فینال لیگ قهرمانان آسیا پیش برد، نمایش فوق‌العاده این تیم در خط دفاع و دروازه بود. حامد لک به همراه مدافعان پرسپولیس، عالی عمل کردند و فصل گذشته دروازه پرسپولیس فقط و فقط چهار بار از روی نقطه پنالتی باز شد و این تیم حتی در فینال هم در جریان بازی گل نخورد اما در مرحله گروهی فصل جاری، خبری از آن خط دفاع آهنین و نفوذناپذیر نیست.

پرسپولیس در شش بازی خود پنج گل دریافت کرده که این گل‌ها شباهت‌هایی به هم داشته‌اند و مشخص است که مشکلاتی در فاز دفاعی این تیم وجود دارد. دو گل گوا و الریان در دور رفت با ارسال‌های ایستگاهی و ضربات سر روی تیر اول وارد دروازه پرسپولیس شد، در بازی مقابل الوحده، ماتاژ مهاجم اسلوونیایی این تیم، چند پرسپولیسی را به راحت‌ترین شکل ممکن جا گذاشت و از زاویه‌ای بسته دروازه این تیم را باز کرد و دو گل الریان در بازی برگشت هم روی غفلت از یوهان بولی و دو ریباند از سوی این بازیکن به ثمر رسید که نشان می‌دهد یحیی باید روی خط دفاع تیمش بیشتر از قبل کار کند.

کدخبر: ۳۸۷۰۶۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • Mansourov

    ? ? ?