کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۲۹۴۹
تاریخ خبر:

همه چیز درباره شایعه مهاجرت کیمیا

روزنامه هفت صبح |‌ روایت است که وقتی با سه پیروزی در المپیک ریو توانست مدال برنز بگیرد مسئولان و مدیران و شهرداران جایزه بارانش کردند. دختر ۱۸ ساله کرجی با ۱۸۴ سانتی متر قد‌،‌ مثل قهرمان ملی در ایران مورد استقبال واقع شد. چرا که اولین مدال ورزش بانوان را از المپیک کسب کرده بود و همین‌طور جوانترین ورزشکار ایرانی که توانسته بود به مدال المپیک برسد.

صدها سکه به او جایزه داده شد‌،‌ خانه‌ای مسکونی در کرج‌، ‌اتومبیل صفر کیلومتر‌. حتی کمیته المپیک تصویب کرد که برنز او را همچون طلای بخش مردان پاداش بدهند. کیمیا به دیدار مقامات سیاسی و کشوری رفت و همه جا به شکلی درخور از او تقدیر شد‌. به برنامه‌های پرتماشاگر تلویزیونی رفت و همه جا نه فقط به عنوان یک قهرمان که به عنوان یک الگو مورد ستایش قرار گرفت.

حتی سازمان ملل و وزارت امورخارجه آمریکا هم مدال او را تبریک گفتند. او سال بعد در مسابقات قهرمانی جهان باز هم پرقدرت ظاهر شد و تا فینال پیش رفت. اما از تابستان سال ۲۰۱۷ تا همین زمستان ۲۰۲۰ در بیش از دو سال و نیم او عموما با مصدومیت‌های خطرناکی دست به گریبان بوده است که کارش را به اتاق عمل و جراحی نیز کشاند و البته آنجا باز هم طعم حمایت رسانه‌ای و حضور پررنگ مسئولان را در کنار خود احساس کرد.

در این اوقات دوری از مسابقات قهرمانی با حامد معدنچی یکی از والیبالیست‌های سابق ازدواج کرد و حالا دو نفری در برنامه‌های تلویزیونی ظاهر می‌شدند. یک برنز قهرمانی آسیا در خرداد ۹۷ از معدود نمایش‌های ورزشی کیمیا در سال‌های اخیر بوده و حالا شایعه و شاید خبر مهاجرت او. چرا او باید ایران را ترک کند؟ به خاطر مسئله حجاب‌؟‌ مسائل مالی‌؟ درخواست همسر‌؟ آرامش‌؟ و یا کاهش شانس حضور دوباره‌اش در تیم ملی و ظهور قهرمان‌های تازه نفس؟ ‌این مقدمات را داشته باشید و اصل گزارش را بخوانید‌:‌

یکی از عجیب‌ترین اخبار ورزشی ایران در یکی دو روز اخیر، شایعه مهاجرت کیمیا علیزاده به هلند و تصمیم احتمالی او برای تغییر تابعیت ایرانی به هلندی بود. همه چیز از انتشار یک عکس آغاز شد. عکسی بی‌حجاب از او در کنار تکواندوکاران زن و مرد تیم ملی هلند که می‌توانست نشان‌دهنده تصمیم عجیب او باشد.

اخبار اولیه حاکی از این بود که او قصد دارد در المپیک ۲۰۲۰ توکیو با پرچم یک کشور دیگر و احتمالا هلند به میدان برود. این خبر بازخوردهای زیادی در فضای مجازی داشت. عده‌ای از ادامه سیل مهاجرت و تغییر تابعیت ورزشکاران ایرانی و البته بی‌تدبیری مدیران ورزشی کشور نوشتند و عده‌ای هم از این بانوی ورزشکار انتقاد کرده بودند که بعد از ستاره شدن به کشورش پشت کرده است‌ اما واقعیت ماجرا چیست؟

علیزاده در آخرین حضور رسمی خود همراه تیم ملی تکواندو کشورمان، یازدهم شهریور سال جاری در دومین دوره مسابقات هنرهای رزمی، تیم میکس تکواندو کشورمان را در چین همراهی و با این تیم ضمن قهرمانی موفق به کسب سهمیه المپیک ۲۰۲۰ توکیو در بخش میکس تیمی شد. با توجه به این موضوع حتی در صورت تغییر تابعیت، کیمیا علیزاده امکان حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را نخواهد داشت.

صحبت‌هایی نیز مطرح شده ‌ که برای تغییر تابعیت، دو سال دوری از آخرین حضور یک تکواندوکار در مسابقات انفرادی ملاک است که حتی در این شرایط نیز به نظر نمی‌رسد که کیمیا علیزاده امکان حضور در المپیک توکیو را داشته باشد. علیزاده خرداد ماه سال ۹۷ در بیست‌وسومین دوره مسابقات قهرمانی آسیا در هوشی‌مینه ویتنام به میدان رفت که در این مسابقات موفق به کسب مدال برنز شد.

اما کیمیا یک مشکل دیگر هم برای حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو دارد. او در آخرین رنکینگ فدراسیون جهانی تکواندو، در وزن منهای ۶۷ کیلو در رده شصت و سوم جهان قرار دارد و این در حالی است که یلدا ولی‌نژاد دیگر تکواندوکار کشورمان در همین وزن، رده هجدهم جهان را به خود اختصاص داده است! به عبارت دیگر کیمیا این روزها حتی شانس زیادی برای حضور در ترکیب تیم ملی ایران را هم ندارد! ماجرای دیگر به مصدومیت شدید ‌ او مربوط می‌شود. مصدومیتی که از حدود سه سال پیش گریبان او را گرفته و باعث شده تا بسیاری از تورنمنت‌های داخلی و بین‌المللی را از دست بدهد و در رنکینگ جهانی سقوط کند.

*** او واقعا قصد مهاجرت دارد؟
انصراف از حضور در رقابت‌های انتخابی، انتشار تصویر بدون حجاب علیزاده و طولانی شدن زمان خروجش از ایران، مواردی است که مهاجرت علیزاده را تأیید می‌کند اما اتفاقی که بسیاری به آن توجه نکردند و معتقدند این ملی‌پوش تکواندو قصد مهاجرت ندارد، این است که به اعتقاد آنها علیزاده به علت شرکت نکردن در رقابت‌های گرندپری و جهانی که به‌وسیله آنها می‌تواند سهمیه حضور در المپیک ۲۰۲۰ توکیو را کسب کند از دست رفته و بدون تردید او در این المپیک غایب است، ضمن اینکه خارج شدن از زیر پرچم ایران و مبارزه برای کشور دیگر دو سال محرومیت برای علیزاده به همراه دارد و به همین دلیل او برای کشور دیگری مبارزه نمی‌کند.

نکته مهمی که به آن توجه نمی‌شود، این است که علیزاده با آگاهی از این موارد تصمیم به مهاجرت گرفته، چون می‌داند فرصتی برای حضور در المپیک ندارد اما با پیگیری تمرینات و با اتمام زمان محرومیت از ۲۳ سالگی می‌تواند برای کشور دیگری مبارزه کند. علیزاده تصمیم گرفته تا پس از سعید ملایی قهرمان جودو و علیرضا فیروزجا استاد بزرگ شطرنج، سومین ورزشکار نامداری باشد که از ایران مهاجرت کرده است.

**** واکنش‌های منفعلانه مسئولان!
علیرضا پولادگر، رئیس فدراسیون تکواندو در واکنش به خبر مهاجرت کیمیا به هلند گفته: «برخلاف برخی جوسازی‌ها، علیزاده نه‌تنها به مربی خود حتی به پدرش هم هدف از این سفر را تفریح و استراحت عنوان کرده. علیزاده سه ماه پیش جزو تیم ترکیبی ما در مسابقات کسب سهمیه المپیک بود، تیمی که موفق به کسب سهمیه شد و قرار است در المپیک توکیو حضور داشته باشد.

علاوه بر این هنوز در گروه بانوان در مسابقات کسب سهمیه قاره‌ای شرکت نکرده‌ایم و این رقابت‌ها فروردین ماه سال آینده در چین قرار است برگزار شود، بنابراین لزومی ندارد ورزشکار با این شرایط به کشور دیگر برود.» مدیرکل ورزش و جوانان استان البرز هم می‌گوید: «در پیام‌رسان‌ها برای کیمیا پیام گذاشته‌ام و پرسیده‌ام که آیا این خبر درست است یا نه که هنوز پاسخی دریافت نکرده‌ام!»

کدخبر: ۳۰۲۹۴۹
تاریخ خبر:
ارسال نظر