کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۰۸۱۳
تاریخ خبر:

همه‌ چیز درباره سردترین نقطه ایران با دمای منفی ۲۰

روزنامه هفت صبح، سارا سبزی| نام «سراب» همیشه کنار یخبندان می‌نشیند و امسال حداقل چهار بار سردترین نقطه کشور شد و دمای هوایش به منفی 27 درجه هم رسید. امسال رقیب این شهرستان، شهرکرد بود که پا به پای هم رکورد سردترین شهرها را می‌زدند.سراب بین دو رشته کوه «بزقوش» در جنوب و کوه‌های سبلان در شمال قرار دارد و آب‌وهوایی سرد و خشک دارد؛ آنقدر سرد که در فصل زمستان‌ همیشه بین سردترین شهرهای ایران جای می‌گیرد و دو سال قبل تا منفی 30 درجه هم سرد شد.

این شهرستان در مجموع هرسال حدود 150 روز یخبندان و حدود 250 تا 480 میلی‌متر بارندگی دارد. قرار گرفتن آن بین رشته‌ کوه‌های شمالی، جنوبی و شرقی‌اش که همیشه پر از برفند، آن را به دشتی تبدیل کرده که از سمت غرب به شهرهای دیگر راه پیدا می‌کند. با وجود اینکه رتبه اول سرمای کشور فعلا در دست این شهرستان است، مرداد امسال دمای آن به 39.5 درجه هم رسید !

سراب دومین شهرستان بزرگ آذربایجان شرقی است و در شرق آن قرار دارد. مرکز آن هم شهر سراب است و در مجموع حدود 112 هزار نفر جمعیت برای آن ثبت شده. همه اهالی این شهرستان به خصوص کشاورزها هرسال قبل از شروع زمستان خودشان را برای فصلی سخت آماده می‌کنند. امسال از چند هفته قبل از شروع ماه دی، مدام خبرهایی از رسیدن موج سرمای شدید به این شهرستان منتشر می‌شد.

با وجود اینکه دمای هوا در بعضی روزها به منفی 26 درجه و مصرف گاز هم در این شرایط به 45 میلیون مترمکعب رسید، غیر از بسته شدن راه‌های روستایی که همیشه اتفاق می‌افتد، خبری از قطع گاز خانگی نبود. فقط گاز جایگاه‌های سی.ان.جی قطع شد و صف‌های طولانی ماشین‌ها دم این جایگاها به راه افتاد.

مثل هر شهر سرد دیگر که درگیر برف و سرما می‌شود، رسانه‌های محلی مدام به این تیتر می‌رسیدند: «آخرین خبر از تعطیلی مدارس و اداره‌ها»سرمای سراب گاهی می‌تواند بی‌رحم هم باشد؛ مثل دو سال پیش که جسد جوانی که به علت برف و سرما یخ زده بود در کوه‌های مشرف به روستای «دمیرچی» پیدا شد.

تبدیل آب جوش به بخار آب در هوای سرد!
« وضعیت کوچه و خیابان‌های شهر چنان تعریفی ندارد. لودرهای شهرداری فقط برف وسط خیابان‌ها را هدایت می‌کنند به حاشیه خیابان یا پیاده‌روها. وضعیت کوچه‌ها و خیابان‌های فرعی هم که اصلاً قابل توصیف نیست»؛ این توصیفی از وضعیت این روزهای سراب است. یخ‌زدگی محصولات کشاورزی و مرگ حیوانات بی‌پناه هم در این شهرستان اتفاق نادری نیست و در این فصل زیاد اتفاق می‌افتد.

حتما ویدئوی «تبدیل آب‌جوش به بخار آب در هوای سرد» را در روزهای سرد دی دیده‌اید. این ویدئو مربوط به شهر سراب بود که در دمای منفی 20 درجه این شهر ضبط شده بود و فقط یک شب از وضعیت سرمای این شهرستان را نشان داد. همین سرمای شدید هوا هرسال باعث می‌شود که تعداد آتش‌سوزی‌های ناشی از استفاده وسایل گرمایشی غیر استاندارد در این شهرستان افزایش پیدا کند .سگ سرابی هم معروف است و جمعیت سگ‌های مبتلا به هاری هم در این شهرستان بالاست؛ اوضاع زمانی خطرناک می‌شود که در روزهای سرد این سگ‌ها به سمت مرکزشهرمی‌روند و دنبال غذا می‌گردند.

در زمستان پربرف، در تابستان بی‌آبیم!
با اینکه میزان بارش‌ها در کل کشور امسال اوضاع بهتری نسبت به سال گذشته داشت، ولی آذربایجان شرقی هنوز هم در خشک‌ترین روزهای خود نسبت به 50سال گذشته قرار دارد. در شرایطی که مردم این شهرستان سالی حدود 150روز را در یخبندان می‌گذرانند و برف هم در آن کم نمی‌بارد، هرسال تابستان مشکل تامین آب پیدا می‌کنند.

مرداد امسال در این شهرستان آب آشامیدنی پیدا نمی‌شد و تانکرها آن را بین مردم توزیع می‌کردند. دلیل کمبود آب این شهرستان هم این اعلام شده که سد ندارد و در تابستان که جمعیت زیاد می‌شود، تامین آب به مشکل می‌خورد. تابستان امسال کار آنقدر بالا گرفت که یکی از شهروندان هادی‌شهری به دلیل قطعی آب، به اداره آب و فاضلاب شهرستان رفت و وقتی دید که این اداره مشکل تامین آب ندارد، در محوطه اداره حمام کرد.

در سراب می‌توانید دنبال زیر خاکی هم بگردید چون تاریخی طولانی دارد و به داشتن تمدن شهری معروف است. همیشه هم خبرهایی از دستگیر کردن چند نفر به دلیل حفاری غیرمجاز و پیدا کردن سکه و عتیقه از این شهرستان می‌شنوید. کتیبه‌های قدیمی، قلعه باستانی، تپه تاریخی و معابد سنگی بخش‎هایی از تاریخ این شهرستان است که تا سال 1324 از توابع اردبیل بود و در کتاب‌های تاریخی به نام «سرآو» و «سراره» معرفی شده.

سراب در مسیر جاده ابریشم قرار داشته و در تاریخ معروف است با 163 روستا، مهاجرت فصلی هم در آن رایج است چون بسیاری از اهالی روستاهای آن شش ماه اول سال را در روستا و شش ماه دوم هم در شهر زندگی می‌کنند. در اوایل دهه 90 هم در اتفاقی نادر روند مهاجرت در این شهرستان برعکس شد و مردم از شهرها به روستا برمی‌گشتند. پرافتخارترین چهره ورزشی این روزهای سراب هم «مظاهرتابانی» است که نامش را غول سرابی گذاشته‌اند. او بدنساز است و دو ماه پیش قهرمان مسابقات بین‌المللی فجیره در امارات شد و حالا بین مردم شهرستانش طرفداران زیادی دارد.

کدخبر: ۵۰۰۸۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر