کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۲۵۵۶۶
تاریخ خبر:

همه چیز درباره تارا اتومات و‌ رقبای خارجی‌اش!

روزنامه هفت صبح، گروه خودرو| این روزها شاهین و تارا، دو سدان تازه‌وارد و پرچمدار سایپا و آیکو را بیشتر در خیابان‌ها می‌بینیم. البته هر دو خودرو فعلاً در نسخه دنده‌ای وارد بازار شده‌اند و برای ورود نسخه اتومات باید صبر کنیم.اما اعلام قیمت ۴۱۵ میلیون تومانی تارای اتومات از سوی ایران‌خودرو نشان داد که با خودروی ارزان‌قیمتی طرف نیستیم.

ایران‌خودرو می‌خواهد در کلاس قیمتی فراتر از الباقی محصولاتش، البته به جز دناپلاس توربوی اتومات، در بازار حضور داشته باشد. قیمت تارای اتومات به دلار حدود ۱۵ هزار و ۱۰۰ دلار می‌شود که با آن خودروهای جذابی در بازار خودروی دیگر کشورها قابل خریداری هستند. در این گزارش رقبای صفر کیلومتر تارا را بررسی کرده‌ایم که همه در کلاس ساب‌کامپکت و دیفرانسیل جلو هستند.

‌هیوندای اکسنت
با ۱۵ هزار و ۳۹۵ دلار می‌توان آخرین مدل هیوندای اکسنت را خرید که اگرچه به کندی مشهور است و سبک رانندگی جذابی هم ارائه نمی‌دهد اما امتیازاتش کم نیست: کابین جادار و راحت، سیستم اطلاعات و سرگرمی کاربردی و کاربرپسند، مصرف سوخت پایین (که البته به لطف گیربکس CVT حاصل شده) و سطح ایمنی بالا. طراحی اکسنت جدید به گونه‌ای است که احساس نمی‌کنید خودرویی اقتصادی خریده‌اید. پیشرانه اکسنت با ۱۲۰ اسب بخار نیرو قوی‌تر از تارای ۱۱۳ اسبی است.

نیسان ورسا
ورسا حتی از تارا هم ارزان‌تر می‌افتد و برای خریدش به بیشتر از ۱۴ هزار و ۹۸۰ دلار نیاز ندارید. اگرچه تاچ‌اسکرین این خودرو به خوبی هیوندای نیست و کمی کند عمل می‌کند اما کابین زیبا و سواری نرم ورسا آنقدر خوب هست که آن را در صدر لیست ساب‌کامپکت‌ها از نظر فروش قرار دهد. صندوق عقب جادار ورسا نویدبخش مسافرت‌های طولانی با خیال راحت است. قدرت پیشرانه ۱٫۶ لیتری این سدان شهری ژاپنی در مدل ۲۰۲۱ افزایش یافته و به ۱۲۲ اسب بخار رسیده است.

‌تویوتا یاریس
یاریس به اندازه کرولا خیلی سروصدا به پا نمی‌کند و همیشه در آرامش کار خود را به پیش برده است. بیشتر افراد به خاطر فضای تنگ محور عقب یاریس قید خرید آن را می‌زنند و ما هم اگر قرار باشد بین تارا و یاریس یکی را برای یک خانواده پرجمعیت انتخاب کنیم، بی‌تردید تارا را برمی‌گزینیم اما به جز این ویژگی یاریس ویژگی‌های خوب زیادی برای شکست دادن تارا دارد:

هندلینگ چابک، فرمان پاسخگو، کیفیت ساخت عالی (کافی است به درزهای باز شده تارا و کیفیت مونتاژ افتضاح آن فکر کنید!) و مصرف سوخت پایین. یاریس در مدل ۲۰۲۱ تغییراتی اساسی را تجربه کرده و به خصوص طراحی اسپرتی پیدا کرده که تارا در برابرش حرف چندانی برای گفتن ندارد. اگرچه پیشرانه ۱٫۵ لیتری ۱۰۷ اسبی یاریس ضعیف‌تر از پیشرانه TU5 پلاس تاراست، عملکرد آن در رانندگی عملی بهتر است.

‌کیا ریو
ما ایرانی‌ها با ریو خاطرات خوبی داریم و هنوز هم نسخه‌های کارکرده نمونه مونتاژی آن در سایپا با قیمت‌های بالا در بازار کارکرده‌ها خرید و فروش می‌شوند. اگرچه دوران خوش ریو در برخی از بازارها مثل آمریکا گذشته و کیا کم‌کم در حال بازنشسته‌ کردن آن است، ریوی ۲۰۲۱ از خیلی از جهات خودروی بهتری هم نسبت به تارا و هم نسبت به پسرعموی خود اکسنت است.

طراحی و هندلینگ به مراتب اسپرت‌تر از اکسنت است؛ کابین جادار و مجللی ارائه می‌دهد، مصرف سوختش پایین‌تر است و البته سیستم اطلاعاتی و سرگرمی‌اش با نمایشگر بزرگ‌تر و قابلیت‌های بیشتر عرضه می‌شود. پیشرانه ریو قادر به تولید ۱۲۰ اسب بخار نیروست.

کدخبر: ۴۲۵۵۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر