کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۹۱۰۲
تاریخ خبر:

همه چیز درباره افزایش پایه حقوق سال ۹۹

روزنامه هفت صبح| بررسی قدرت خرید کارگران در پنج‌ سال گذشته با توجه به تغییرات قیمت گوشت و برنج. شورای‌عالی کار آخر وقت چهارشنبه میزان افزایش حقوق برای سال ۹۹ را ۲۱درصد اعلام کرد. بر این اساس پایه حقوق امسال حداقل یک‌میلیون و ۸۳۵هزار تومان در ماه تعیین شده است. البته دریافتی کارگران رقمی بالاتر از این حدود است. چراکه بر اساس قانون کار، مبالغی مثل حق اولاد، حق مسکن و بن کارگری به پایه حقوق اضافه می‌شود و میزان دریافتی کارگران را به حداقل دومیلیون و ۳۳۵هزار تومان می‌رساند که نسبت به سال قبل ۲۹درصد افزایش داشته است.

همچنین بر اساس مصوبه شورای عالی کار، میزان افزایش حقوق برای کسانی که بیشتر از حداقلی‌بگیران حقوق می‌گیرند، ۱۵درصد به اضافه ۹۱هزار تومان در نظر گرفته شده است. بررسی حداقل دریافتی در پنج‌سال اخیر نشان می‌دهد، قدرت خرید کارگران از سال ۹۴ تا ۹۷ کاهش پیدا کرده اما در دوسال اخیر شاهد بهبود نسبی قدرت خرید هستیم. پنج‌سال پیش با حقوق کارگری می‌شد ۱۰۹کیلو برنج یا ۲۶کیلو گوشت خرید که این ارقام امسال ۱۰۰کیلو برنج و ۲۸کیلو گوشت محاسبه می‌شود.

*** مبلغ دریافتی کارگران چقدر افزایش پیدا کرده است؟
پایه حقوق ۲۱درصد زیاد شده اما مبلغ دریافتی افزایش بیشتری تجربه کرده است. اگر مزایای کارگری را هم به پایه حقوق اضافه کنیم، مجموع دریافتی کارگران برای سال ۹۹ به حداقل دومیلیون و ۳۳۵هزار تومان می‌رسد که نسبت به سال گذشته ۲۹٫۲درصد افزایش پیدا کرده است. بخش عمده‌ای از این تفاوت به بن کارگری اختصاص دارد. پارسال بن کارگری ۱۹۰هزار تومان بود و این رقم امسال با افزایش بیش از دوبرابری به ۴۰۰هزار تومان رسیده است.

در طرف مقابل حق مسکن نسبت به پارسال تغییری نکرده و همچنان ۱۰۰هزار تومان باقی مانده است. با این حساب حداقل دریافتی کارگران برای سال ۹۹ به دومیلیون و ۳۳۵هزار تومان می‌رسد. باید توجه داشته باشید که پایه سنوات کارگران امسال از ۷۰هزار تومان به ۱۷۵هزار تومان افزایش پیدا کرده که در سنوات سالانه برای کسانی که حداقل یک‌سال سابقه کار دارند، محاسبه می‌شود.

در این بین مبلغی به عنوان حق اولاد در قانون در نظر گرفته شده که مخصوص کارگرانی است که دست کم یک فرزند دارند. چنین کارگرانی به ازای یک فرزند ۱۰درصد حقوق بیشتری دریافت می‌کنند. این رقم برای کسانی که دو فرزند دارند ۲۰درصد محاسبه می‌شود. با این حساب کارگران به ازای هر فرزند ۱۸۳هزار تومان بیشتر حقوق می‌گیرند.

*** قدرت خرید کارگران در پنج‌سال اخیر چه تغییری کرده است؟
اگر به پنج‌سال گذشته برگردیم، می‌بینیم مبلغ دریافتی کارگران در سال ۹۴ حداقل ۸۶۲هزار تومان بود. آن زمان یک‌کیلو برنج تقریبا هفت‌هزار و ۹۰۰تومان و قیمت گوشت قرمز کیلویی ۳۳هزار و ۵۰۰تومان بود. با این حساب آن زمان می‌توانستیم با حداقل حقوق کارگری، ۱۰۹کیلو برنج یا ۲۶کیلو گوشت بخریم.

سال ۹۵ کارگران در ماه حداقل ۹۴۲هزار تومان حقوق می‌گرفتند. آن زمان قیمت گوشت ۳۷هزار تومان بود و برنج ۹هزار و ۵۰۰تومان قیمت داشت. با این حساب در آن سال کارگران با حقوق ماهانه‌شان می‌توانستند ۹۹کیلو برنج یا ۲۵کیلوگرم گوشت بخرند. سال ۹۶ میزان گوشتی که کارگران می‌توانستند با حقوق یک‌میلیون و ۸۰هزار تومانی خود بخرند، تغییری نکرد و همچنان ۲۵کیلوگرم باقی ماند.

چراکه میزان افزایش حقوق با میزان افزایش قیمت گوشت که به ۴۲هزار تومان رسیده بود، یکسان بود اما با توجه به افزایش قیمت برنج به کیلویی ۱۳هزار تومان در سال ۹۶، کارگران با حقوق ماهانه‌شان می‌توانستند ۸۵کیلوگرم برنج بخرند.سال ۹۷ با پایه حقوق یک‌میلیون و ۱۱۴هزار تومان، هر کارگر در کنار مزایا دست کم یک‌میلیون و ۲۶۰هزار تومان دریافتی داشت.

در این سال قدرت خرید کمی نسبت به سال ۹۶ بهبود پیدا کرده بود. چراکه ابتدای این سال هر کیلو برنج ۱۳هزار تومان باقی مانده بود و قیمت گوشت ۴۲هزار تومان بود. این یعنی در ابتدای سال ۹۷ هر کارگر با دریافتی ماهانه‌اش می‌توانست ۹۹کیلو برنج یا ۲۶کیلوگرم گوشت بخرد که نسبت به سال قبل کمی افزایش پیدا کرد بود.

سال ۹۸ پایه حقوق یک‌میلیون و ۵۱۶هزار تومان تعیین شد و حداقل دریافتی کارگران به یک‌میلیون و ۸۰۰هزار تومان رسید. در ابتدای این سال هر کیلو برنج ۱۷هزار تومان و هر کیلو گوشت قرمز ۹۲هزار تومان قیمت داشت. ابتدای سال گذشته با حداقل دریافتی کارگری می‌شد ۱۰۸کیلو برنج یا ۲۰کیلوگرم گوشت خرید.

امسال که حداقل دریافتی کارگران حدود دو‌میلیون و ۳۳۰هزار تومان است، قدرت خرید نسبت به ابتدای پارسال کمی بهتر شده است. در حال حاضر هر کیلوگرم گوشت بر اساس آخرین داده‌های مرکز آمار ۸۴هزار تومان است و برنج به طور میانگین ۲۳هزار تومان قیمت دارد. این یعنی با حداقل دریافتی در سال ۹۹ می‌توان ۱۰۰کیلو برنج یا ۲۸کیلوگرم گوشت خرید. قدرت خرید برنج کمی کاهش پیدا کرده اما قدرت خرید گوشت افزایش چشمگیری دارد.

کدخبر: ۳۱۹۱۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • arsha1360

    یعنی شما الان دارید مزایا رو نسبت به پای ه پارسال حساب میکنید. تو گویی پارسال کار گران مزایا نمی‌گرفتند امسال می‌گیرند. جا لب بود