کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۴۷۲۳
تاریخ خبر:

همه نکته‌های ‌مغفول مرگ ‌غلامرضا منصوری

روزنامه هفت صبح، علی رستگار | گمانه‌زنی‌ها و حواشی در مورد مرگ مشکوک قاضی منصوری در رومانی ادامه دارد. پلیس بخارست هنوز جزئیات دقیقی در مورد این اتفاق ارائه نداده و هنوز با قطعیت نمی‌توان گفت قتل صورت گرفته یا خودکشی. در این مورد رسانه‌ها پرسش‌هایی مطرح کردند از جمله اینکه این مرگ چه ارتباطی با پرونده طبری دارد؟ منصوری به‌رغم متهم بودن در این پرونده چطور مجوز خروج از کشور گرفته؟‌

خبرگزاری ایسنا پرسیده چه کسانی از قتل احتمالی او سود می‌بردند و اگر زنده مانده بود چه اطلاعاتی می‌توانست فاش کند؟ چرا پلیس رومانی اصلا او را آزاد کرده بود؟ تکلیف ۵۰۰ هزار یورو رشوه و پول‌های نامشروعی که او گرفته بود چه می‌شود؟ و پرسش‌هایی از این جنس که بین افکار عمومی هم این روزها در جریان است. اینجا اخبار و اظهارنظر‌های تازه‌ای را که در رابطه با این ماجرا مطرح شده مرور می‌کنیم:‌

* یک: جسد قاضی منصوری کجا پیدا شد؟
اولین نکته مبهمی که ساعاتی بعد از انتشار خبر اولیه پیش آمد این بود که جسد این متهم متواری بالاخره کجا پیدا شده؟ چون در خبرهای ابتدایی از قول پلیس بخارست نوشتند که او از پنجره به بیرون پرتاب شده و جسد او بیرون هتل دوک پیدا شده. بعد اما تصاویری منتشر شد که نشان می‌داد جسد او در حال انتقال از داخل هتل به بیرون است.

این بار رسانه‌ها به نقل از سخنگوی پلیس بخارست نوشتند که جسد داخل هتل و در مقابل ورودی لابی پیدا شده. با این اظهارنظر فرضیه پرتاب شدن از پنجره زیر سوال رفت. هرچند که تصاویر داخل هتل نشان می‌دهد که امکان پرتاب شدن از درون حفره پلکان داخلی این هتل هم وجود دارد. غلامرضا منصوری هم در طبقه ششم این هتل اقامت داشته که البته پنجره‌ای مشرف به این قسمت وجود ندارد. خبرنگاران نوشتند که کارکنان هتل دوک هیچ‌کدام حاضر به صحبت درباره این حادثه نیستند اما طبعا تصاویر ضبط شده در دوربین این هتل می‌تواند سرنخ حل این معما باشد. هتل دوک در نزدیکی سفارت ایران در بخارست واقع شده و هزینه یک شب اقامت در آن از ۴۵ یورو به بالا است .

* دو: آخرین مکالمه با چه کسی بود؟
امیرحسین نجف‌پور ثانی وکیل قاضی منصوری دیروز گفت‌و‌گویی با باشگاه خبرنگاران جوان انجام داد و گفت آخرین نفری که از ایران با قاضی منصوری تماس تلفنی برقرار کرده برادرش بود که ساعت ۱۱ قبل از ظهر جویای احوال او شده. وکیل منصوری گفته که بعد از حادثه احتمالا واتساپ موکلش را شخص دیگری چک کرده اما این فرضیه او نمی‌تواند درست باشد و به نظر می‌رسد نجف‌پور ثانی در محاسباتش دچار اشتباه شده.

وکیل می‌گوید ساعت آخرین حضور منصوری در واتساپ ۱۵:۵۴ به وقت ایران بوده. بنابراین با توجه به اینکه ساعت وقوع حادثه را پلیس بخارست ۱۴:۳۰ به وقت محلی گزارش کرده و به ساعت ما می‌شود ۴ بعدازظهر، قاضی منصوری ۶دقیقه قبل از مرگ واتساپش را چک کرده. بعد از آن هم که به گفته خود وکیل منصوری ساعت آخرین بازدید ۱۵:۵۴ تغییری نداشته. نجف‌پور ثانی آخرین تماس با موکلش را هم اینطور شرح داده:‌«پنجشنبه شب هفته گذشته موکل بنده به سفارت مراجعه کرد و هنگام مراجعه بنده با او صحبت می‌کردم و شنیدم که او خودش را معرفی کرد و خواست سفیر را ببیند.

منصوری پس از مراجعه به سفارت از من خواست به دادستانی تهران مراجعه کنم و از آقای دادستان بخواهم که روند انتقال او به کشور سریع‌تر انجام شود. صبح جمعه موکلم با بنده تماس گرفت و گفت در سفارت حالم بد شده و مأموران سفارت مرا به بیمارستان برده‌اند و سپس در بیمارستان توسط پلیس بازداشت شدم.» او درباره برخی از شایعات مبنی بر اینکه منصوری همراه با همسر دومش در رومانی بوده است، گفت:«خیر این موضوع صحت ندارد و آن را تکذیب می‌کنم.»

* سه: به منصوری پیشنهاد پناهندگی داده بودند
وکیل قاضی منصوری دیروز در گفت‌وگوی جداگانه‌ای با سایت انصاف‌نیوز هم توضیح داد:‌ «پلیس اینترپل می‌گوید خودکشی بوده اما به نظر ما ایشان آدمی نبود که خودکشی کند؛ سه‌شنبه یا چهارشنبه با ایشان صحبت کردم، او تاکید کرد حتما می‌خواهد به ایران بازگردد و از حق خود دفاع کند. حال او طوری نبود که بتوان از آن استنباط کرد که خسته شده و مشکل روحی و روانی داشته است، کلا هم انسان پر انرژی‌ای بود.

من حداقل با ایشان هرروز در تماس بودم و باهم چت می‌کردیم، ایشان بسیار پر انرژی بود و مشکلی نداشت… جمعه هفته‌ پیش که توسط پلیس رومانی بازداشت شد، در آنجا به ایشان پیشنهاد شد که می‌تواند در رومانی پناهنده شود اما او این پیشنهاد را قویا رد کرد… قبل از عید قاضی منصوری از اتهام‌هایی که به او وارد شد، خبردار بود. آن زمان خیلی ماجرا رسانه‌ای نبود. همان زمان تلاش کردند، به ایران بازگردند و یک مسیری را با قطار و اتوبوس آمدند. مدارک آن هم موجود است و وقتی به ایران آمد قرار بود اینها را نشان دهد تا ثابت شود اما از یک جاهایی به بعد بیماری او دوباره تشدید شد و سردرد شدیدی می‌گیرد و ضمن اینکه مرزها نیز بسته بود و ناچار شد دوباره بازگردد و تحت درمان قرار گیرد.

بیماری ایشان سرطان بود و در رومانی و آلمان تحت درمان بود. همان اوایل گفتند چندین بار در مرحله‌ تحقیقات اولیه‌ پرونده، نهاد پیگیر از طریق واتساپ با من تماس گرفتند و سوال‌هایی را پرسیدند و تماس تصویری هم با آنها برقرار کرده است تا مطمئن شوند تحت درمان است و اطلاعاتی که داشته را به آنها گفته است وحتی گفتند گاهی نیمه شب هم از طریق همان نهادی که پیگیر پرونده بود، با او تماس تصویری گرفتند و آن زمان در تخت بیمارستان بوده است.

قاضی منصوری در آلمان تحت درمان بوده و اینکه چقدر در آلمان بوده، اینها را نمی‌دانم اما در سه ماه اخیر رومانی بودند… آقای منصوری درباره‌ بازگشت خود زمان‌های متفاوتی را می‌گفت؛ یکبار گفتند تا دو ماه آینده در رومانی باید باشند و از طرفی اخیرا یعنی روز سه‌شنبه گفتند من ۱۰ ماه دیگر اینجا در رومانی هستم، مشخص بود خبر قطعی درباره‌ استرداد به ایشان ندادند.» وکیل منصوری در گفت‌وگوی دیگری با خبرگزاری ایلنا هم در مورد بیماری او گفته:‌ «بیماری وی سرطان و شاید هموروئید بود که جزئیات آن را نمی‌دانم.»

* چهار: واکنش مسئولان کشور
درگذشت غلامرضا منصوری بین مسئولان کشور هم واکنش‌های گسترده‌ای داشته. از جمله محسن رضایی، دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام که توئیت کرده:‌ «دولت رومانی باید مسئولیت قتل منصوری را بپذیرد و عاملان آشکار و پشت صحنه آن را به ایران معرفی کند.» همینطور حسام‌الدین آشنا مشاور رئیس جمهور هم در حساب توئیتری خود نوشت:‌ «به‌نظر می‌رسد پرونده موسوم به طبری دارای ابعادی غیر اقتصادی هم هست.

بدون وجود شبکه‌هایی فعال در هر سه قوه و چه بسا نهادهای دیگر بعید است فسادی شکل بگیرد که یک متهمش در رومانی از دنیا رانده شود. نکند سر و ته پرونده زده شود. لطفا مراقب داروی نظافت باشید.» او همچنین در توئیت دیگری نوشت:‌ «چه سعید امامی باشد یا سید امامی. چه منصوری باشد یا طبری. در هر حال حفاظت از سلامت متهمان، وظیفه ضابطان است و برخورداری از محاکمه عادلانه، حق متهمان است.»

* پنج: تکلیف پرونده طبری چه می‌شود؟
علی باقری، معاون امور بین‌الملل و حقوق بشر قوه‌قضائیه در یک گفت‌وگوی تلویزیونی درباره ارتباط مرگ منصوری با سرنوشت پرونده اکبر طبری توضیح داد:‌«پرونده‌ای که او درگیر آن بود، الان در دادگاه جاری است و ابعاد مختلف موضوع به دلیل اینکه طرف‌های دیگر پرونده در اختیار قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران هستند، روشن است یعنی نبود این فرد صدمه‌ای به ابعاد پرونده وارد نمی‌کند و فقط استرداد می‌توانست به بازگشت وجوه و اموالی که او در این پرونده اختلاس کرده بود و همچنین مجازات وی کمک کند اما پرونده ابعادش روشن است و بعید است رفتن وی ایرادی را به اتمام روشن پرونده وارد کند.»

* شش: نکته مبهم مرگ منصوری از دید قوه‌قضائیه
شنبه صبح هم علی باقری در یک گفت‌وگوی رادیویی درباره مرگ قاضی منصوری اینطور توضیح داد:‌«چرا وقتی آقای منصوری در یک کشور اروپایی بود که با جمهوری اسلامی ایران برای استرداد وی همکاری نمی‌کرد، هیچ خطری متوجه او نبود اما در یک کشور اروپایی دیگر که درباره مراحل استرداد وی با ایران همکاری می‌کند چنین اتفاقی برایش رقم می‌خورد و این یک شبهه‌ جدی برای دستگاه قضایی ما است.

در حالی که مراحل مقدماتی استرداد در حال انجام بود و طرف رومانیایی او را به درخواست ایران تحت نظر قرار داده بود. این قضیه مبهم و مشکوک است و باید طرف رومانیایی مدارک و مستندات لازم را هم برای علت فوت و هم اینکه چرا از وی به گونه‌ای صیانت و حفاظت نشده که این اتفاق نیفتد، پاسخگو باشند.»

کدخبر: ۳۳۴۷۲۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر