کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۵۶۵۸۷
تاریخ خبر:

همه مربیان سرشناس‌ غایب در لیگ بیستم

روزنامه هفت صبح، نادر نامدار | تکلیف تمام نیمکت‌های لیگ‌برتری مشخص شده است. البته گفته می‌شود عبدالله ویسی با مدیران پیکان به مشکل خورده و ممکن است از این تیم جدا شود، اما درحال‌حاضر غیبت چند مربی بزرگ در لیگ برتر به‌شدت به چشم می‌آید. نام این غایبان و دلایل احتمالی غیبت آنها در لیگ بیستم را بررسی می‌کنیم.

*** فرهاد مجیدی: مربی نایب‌قهرمان را نمی‌خواهند؟
او در نیم‌فصل لیگ نوزدهم و بعد از رفتن آندره‌آ استراماچونی جانشین او در استقلال شد. مجیدی در استقلال روزهای پرفرازونشیبی را گذراند. او شروع خوبی نداشت و با چند نتیجه غیرمنتظره هواداران تیمش را ناامید کرد، اما به تدریج اوضاع تغییر کرد و در نهایت استقلال توانست در لیگ نوزدهم بعد از پرسپولیس به مقام نایب‌قهرمانی رسید.

او توانست در جام حذفی هم استقلال را با شکست دادن سپاهان و پرسپولیس به فینال جام حذفی برساند، اما اختلاف با احمد سعادتمند و حاشیه‌هایی که سفر بی‌موقع او به ایتالیا قبل از دربی جام حذفی ایجاد کرد باعث شد تا استقلال در فینال ناکام شود و مجیدی برخلاف قولی که به هواداران استقلال داده بود، نتواند قهرمانی جام حذفی را به آنها هدیه دهد.

در نهایت هم پس از این اتفاق استعفا داد و از استقلال رفت. او در بخش مهمی از دو نایب‌قهرمانی استقلال در لیگ نوزدهم و جام حذفی روی نیمکت این تیم حضور داشت و نباید نقشش را در این دو عنوان نادیده گرفت، اما عجیب اینکه مجیدی بعد از رفتن از استقلال، هیچ پیشنهاد دیگری از هیچ تیمی نداشت و ندارد.

البته در مقطعی شایعه شد که یکی، دو تیم لیگ‌برتری او را می‌خواهند، اما در نهایت همه تیم‌ها مربیان خود را انتخاب کردند و حالا دیگر هیچ نیمکت خالی‌ای در لیگ برتر برای مجیدی وجود ندارد. تنها راهی که ممکن است باعث بازگشت او به لیگ برتر شود، ناکامی احتمالی محمود فکری در استقلال است. البته او در این راه رقبایی مانند پرویز مظلومی و صمد مرفاوی را هم در پیش‌رو دارد.

*** علی دایی: ممنوع‌الفعالیت یا محدود‌الفعالیت؟
اسطوره فوتبال ایران و آقای‌گل جهان، آخرین‌بار در لیگ هجدهم در لیگ برتر حضور داشت. در آن مقطع دایی سرمربی سایپا بود و نتایج نسبتا خوبی هم با تیم جوانش گرفته بود، اما در اواخر فصل و درحالی‌که سایپا در رده هفتم قرار داشت، با مدیران باشگاه و کارخانه سایپا اختلاف پیدا کرد و برکنار شد.

احمد مددی، سرپرست فعلی و موقت باشگاه استقلال، در آن روزها معاون و سخنگوی سایپا بود و مصاحبه عجیبی علیه دایی انجام داد و گفت: «چرا باید ۵ نفر، فقط ماساژور در تیم حضور داشته باشه که از قرار اطلاع، یک نفر هم ماساژور شخصی ایشون (علی دایی) باید باشه؟ ایشون (علی دایی) از پنج جلسه تمرینی، عمده جلسات رو تشریف نمی‌آوردن.»

دایی البته پاسخ ادعاهای مددی را داد، اما مشکل اصلی او با مدبر، مدیرعامل وقت سایپا بود. دایی درباره او گفت: «دفعه اولی که ایشان را در برنامه نود با اسم آقای مصطفی مدبر رئیس سازمان تجهیز توسعه شنیدم. اصلا تلویزیون را در آن لحظه نگاه نمی‌کردم و از تن صدای ایشان شناختم. بعد تلویزیون را نگاه کردم و گفتم عه! سردار غفور خودمان است، اردبیلی است و چطور مصطفی مدبر؟»

همین مصاحبه و البته یک نشست خبری جنجالی که در آن صحبت‌های سیاسی عجیبی هم مطرح شد باعث شد تا شایعات زیادی درباره دایی شنیده شود. گفته می‌شود او به دلیل همین صحبت‌ها ممنوع‌الفعالیت شده است و تیم‌ها از جذب او نهی شده‌اند! البته خود او هم تمایلی به کار در خارج از تهران ندارد و ممکن است خودش به بعضی از پیشنهادها پاسخ منفی داده باشد.

*** مجید جلالی: آقا معلم در اواخر راه!
آقا معلم فوتبال ایران هم به شکل عجیبی در لیگ بیستم غایب خواهد بود. غیبت او البته خیلی طولانی نیست. او در لیگ نوزدهم و از هفته هفتم جانشین وینکو بگوویچ در گل‌گهر سیرجان شد. در این تیم نتایج پرنوسانی گرفت و تیمش تا هفته‌های پایانی جزو کاندیداهای سقوط به لیگ یک بود. سه، چهار هفته به پایان لیگ نوزدهم، جلالی ناگهان از هدایت گل‌گهر استعفا داد و به تهران آمد، اما یکی، دو روز بعد دوباره به سیرجان برگشت و هدایت این تیم را برعهده گرفت.

تیم او در این چند هفته پایانی نتایج بهتری گرفت و جلالی اجازه نداد بقای تیمش در لیگ نوزدهم به هفته پایانی کشیده شود. در نهایت می‌شود به کارنامه جلالی در گل‌گهر نمره قبولی داد. پیش‌بینی می‌شد او در لیگ بیستم هم در سیرجان بماند، اما این اتفاق نیفتاد و بلندپروازی‌‌های مسئولان باشگاه باعث شد تا آنها قید جلالی را بزنند و به مربی پرافتخاری مثل قلعه‌نویی روی بیاورند.

بااین‌حال پیش‌بینی می‌شد جلالی در لیگ بیستم بدون تیم نماند، اما این اتفاق رخ داد و آقا معلم هم مثل دایی و مجیدی یکی از غایبان بزرگ لیگ بیستم خواهد بود. او البته در هر شرایطی یکی از مربیان خوب فوتبال ایران محسوب می‌شود که می‌تواند آلترناتیو بیش از نیمی از نیمکت‌های لیگ‌برتری باشد. با توجه به جوانی تعداد زیادی از مربیان لیگ بیستم، این احتمال وجود دارد که او در میانه‌های راه، جانشین یکی از این مربیان شود. او برخلاف دایی مشکلی با کار در شهرهای دیگر ندارد و می‌توان از همین حالا او را در اواسط فصل در لیگ بیستم روی یکی از نیمکت‌ها دید.

*** حسین فرکی: دوره او هم تمام شده؟
یکی از پرافتخارترین مربیان لیگ برتر حسین فرکی است. او با فولاد خوزستان و سپاهان اصفهان قهرمان لیگ برتر شده و قاعدتا باید همچنان در سطح اول فوتبال ایران حضور داشته باشد. سن‌وسالش هم چندان زیاد نیست و به همین دلیل غیبتش در لیگ برتر در نگاه اول کمی عجیب به نظر می‌رسد. اما اگر کارنامه فرکی در چندسال اخیر را مرور کنیم، متوجه می‌شویم که چرا او دیگر پیشنهادی از لیگ برتر ندارد.

فرکی بعد از قهرمانی در لیگ چهاردهم با سپاهان، در لیگ پانزدهم نتایج خوبی با این تیم نگرفت و کنار گذاشته شد. فصل بعد سرمربی سایپا شد و با این تیم هم انتظارات را برآورده نکرد. یک فصل بیکار بود، اما در لیگ هجدهم هدایت پیکان را برعهده گرفت و فوق‌العاده ضعیف کار کرد و نتوانست نتایج خوبی با این تیم بگیرد. او در لیگ نوزدهم هم پیشنهادی از لیگ برتر نداشت و حالا کم‌کم به نظر می‌رسد که فرکی از سطح اول مربیان فوتبال ایران خارج شده است.

او هم مثل جلالی محدودیتی برای خود ایجاد نکرده و قطعا اگر پیشنهادی از شهرهای دیگر داشته باشد پاسخ مثبت خواهد داد، اما ظاهرا دوره او خیلی زودتر از چیزی که پیش‌بینی می‌شد به پایان رسیده است. می‌شود پیش‌بینی کرد که فرکی آلترناتیو جدی و خطرناکی برای نیمکت‌های لیگ‌برتری به حساب نمی‌آید و بعید است تیمی در لیگ بیستم پس از کنار گذاشتن مربی خود به سراغ فرکی برود. شاید کمی بدبینانه باشد، اگر بگوییم که در سال‌های آینده خبری از فرکی در سطح اول فوتبال ایران نخواهد بود.

*** علی کریمی: قید مربیگری را زده است؟
او مربیگری را با دستیاری کارلوس کی‌روش در تیم ملی شروع کرد، اما مدتی بعد با او به مشکل خورد و کناره‌گیری کرد. در سال ۱۳۹۶ اولین تجربه سرمربیگری را در تیم نفت تهران آغاز کرد، اما فقط بعد از چند هفته، با مالک جنجالی و عجیب‌وغریب این باشگاه به مشکل خورد و از این تیم جدا شد. در نیم‌فصل دوم پیشنهاد سپیدرود رشت را قبول کرد و توانست این تیم را در لیگ برتر حفظ کند.

او نتایج نسبتا خوبی گرفت و دوستدارانش را به آینده مربیگری خودش امیدوار کرد، اما در پایان فصل با مالک باشگاه اختلاف پیدا کرد و از این تیم هم رفت! در فصل بعد و با تغییرات مدیریتی در سپیدرود دوباره به این تیم برگشت، اما پس از چند هفته و با گرفتن نتایجی نه‌چندان خوب، از سرمربیگری این تیم کناره‌گیری کرد. در این مدت یکی، دوبار صحبت از حضور او در تیم‌های لیگ‌برتری شده، اما هیچکدام به نتیجه نرسیده است.

ضمن اینکه شایعاتی درباره مهاجرت او به خارج از کشور هم شنیده شده که هرگز توسط خود او تکذیب رسمی نشده است. به نظر می‌رسد کریمی انگیزه زیادی برای مربیگری ندارد و ترجیح می‌دهد در حاشیه فوتبال باقی بماند و به بیزینس‌های خودش بپردازد. او البته همچنان در فضای مجازی حضور پررنگی دارد و پست‌های جنجالی زیادی منتشر می‌کند، اما حقیقت تلخ این است که نباید به بازگشت او به عرصه مربیگری خوشبین باشیم. کریمی خصوصیات اخلاقی خاصی دارد که همکاری با او را برای هر مدیری سخت می‌کند و به همین دلیل نباید منتظر حضور احتمالی او در لیگ بیستم باشیم.

کدخبر: ۳۵۶۵۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر