کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۰۰۲۸۴
تاریخ خبر:

همه سریال‌های با کارگردان‌ جدید در فصل‌‌های بعد

روزنامه هفت صبح، مرجان فاطمی | دنباله‌سازی در سراسر دنیا اتفاق مرسومی است. درحال حاضر اکثر سریال‌های مهم دنیا توسط کارگردان‌های مختلف ساخته می‌شوند. در ایران اما بیشتر کارگردان‌ها ترجیح می‌دهند خودشان ادامه سریال‌های‌شان را بسازند یا به جای ساختن ادامه سریال‌های کارگردان‌های دیگر، خودشان پیشرو باشند. با این حال این اواخر اما بر تعداد سریال‌هایی که فصل دوم‌شان توسط کارگردان‌های دیگری ساخته می‌شود، اضافه شده.

همین حالا فصل سوم «دودکش» به کارگردانی برزو نیک‌نژاد درحال پخش است. سریالی که فصل دومش با نام «پادری» به کارگردانی محمدحسین لطیفی ساخته شده بود و حالا تهیه‌کننده فصل سومش را با نام «دودکش۲» روی آنتن برده است. از طرف دیگر تهیه‌کننده سریال «سیاوش» در شبکه نمایش خانگی اعلام کرده فصل دوم آن را کارگردان دیگری می‌سازد. «بچه مهندس»، «از سرنوشت» و «بیگانه‌ای با من است» هم که این اواخر روی آنتن رفته‌اند، ازجمله سریال‌هایی بودند که توسط چند کارگردان ساخته شده‌اند.

دودکش / ۳ فصل
محمدحسین لطیفی سال ۱۳۹۲ فصل اول سریال «دودکش» را براساس فیلمنامه برزو نیک‌نژاد و تهیه‌کنندگی زینب تقوایی برای شبکه یک ساخت. سه سال بعد فصل دوم این سریال را به تهیه‌کنندگی محمود رضوی کارگردانی کرد و نام آن را به «پادری» تغییر داد. حالا برزو نیک‌نژاد به تهیه‌کنندگی زینب تقوایی فصل دوم «دودکش» را ساخته و روی آنتن برده است.

جایگاه کارگردان: محمدحسین لطیفی تا اوایل دهه نود جزو کارگردان‌های موفق سریال‌های تلویزیون و شبکه نمایش خانگی شناخته می‌شد. سریال‌های «همسایه‌ها»، «سفر سبز»، «وفا»، «صاحبدلان» و … از جمله موفقیت‌های او در عرصه سریال‌سازی بود. «دودکش» جزو آخرین موفقیت‌های این کارگردان به حساب می‌آید و البته عمر این موفقیت کوتاه بود و در «پادری» تکرار نشد. برزو نیک‌نژاد در فصل اول «دودکش» همراه گروه بود و درواقع «دودکش» در مسیر او مثل سکوی پرتابی عمل کرد و بعد از آن بود که رفته رفته در ساخت فیلم و سریال موفقیت‌هایی به دست آورد.

اهمیت فصل قبل: «دودکش» بعد از موفقیت «ساختمان پزشکان» و «دزد و پلیس» آن هم در شرایطی ساخته شد که زوج بهنام تشکر و هومن برق‌نورد بسیار مورد توجه قرار گرفته بودند و در کمدی به امضای مطلوبی رسیده بودند. درواقع محمدحسین لطیفی از جذابیت این زوج برای سریالش استفاده کرد و تاحدودی هم موفق شد. بده بستان‌های نقش فیروز و نصرت بامزه از آب درآمده بود و تکیه‌کلام‌های شخصیت فیروز مشتاق از جمله آمپاس و قمپز در کردن و لغز خواندن و بلدم بلدم و … تا مدت‌ها استفاده می‌شد.

کیفیت فصل جدید: «پادری» با اینکه به کارگردانی لطیفی ساخته شد اما اثر ماندگار و جذابی نبود. همه معتقد بودند عمر «دودکش» سر رسیده و بهتر است دیگر ادامه پیدا نکند. تا اینکه اعلام شد برزو نیک‌نژاد می‌خواهد فصل دوم این سریال را بسازد. درواقع تهیه‌کننده تصمیم گرفت فصل دومی که توسط کارگردان ساخته شده بود را انکار کند و این سریال را در مسیر دیگری با کارگردانی دیگر پیش ببرد. در سه قسمتی که روی آنتن رفته، با اثری متوسط روبه‌رو هستیم که شوخی‌های معمولی و بعضا تکراری دارد. البته هنوز نمی‌شود درباره‌اش قضاوت کرد.

نکته: بعد از ساخت فصل دوم سریال «ساخت ایران» این دومین بار است که برزو نیک‌نژاد تصمیم می‌گیرد پا جای پای محمدحسین لطیفی بگذارد و دنباله سریال‌هایش را بسازد. نیک‌نژاد هم زمان تولید «ساخت ایران» و هم در «دودکش» جزو عوامل موثر سریال بود. در یکی دستیار کارگردان بود و در دیگری به عنوان فیلمنامه‌نویس و دستیار با لطیفی همکاری می‌کرد.

بچه مهندس: ۴ فصل
‌فصل اول سریال «بچه‌مهندس»، سال ۱۳۹۷ به کارگردانی علی غفاری روی آنتن رفت و با استقبال خوبی مواجه شد. این سریال به فصل‌های دوم و سوم رسید و نهایتا با انصراف غفاری، سال ۱۴۰۰ فصل چهارم سریال به کارگردانی احمد کاوری ساخته شد.

جایگاه کارگردان: دو فیلم «استرداد» و «تک‌تیرانداز» به کارگردانی علی غفاری با استقبال خوبی مواجه شدند. «استرداد» سال ۱۳۹۱ برنده بهترین فیلم جشنواره فجر شد و «تک‌تیرانداز» هم سال گذشته جایزه بهترین فیلم از نگاه ملی را به دست آورد و جزو پنج فیلم اول از نگاه تماشاچیان بود. احمد کاوری سال ۱۳۸۸ اولین فیلمش «نفوذی» را ساخت و توانست سیمرغ بهترین فیلم اول را به دست آورد. سریال «بیدار باش» به کارگردانی او جزو سریال‌های متوسط تلویزیون بود و با ساخت سریال «وارش» و «شرم» تا حدودی توانسته بود توجه مخاطبان را جلب کند.

اهمیت فصل قبل: سه فصل اول «بچه مهندس» به کارگردانی علی غفاری ساخته شده. این سریال در فصل اول به خاطر تمرکز روی زندگی و عواطف پسربچه‌ا‌ی بامزه به نام جواد جوادی در پرورشگاه، آنهم در حال و هوای اوایل دهه هفتاد، مورد توجه قرار گرفت. فصل دوم در ادامه‌ اتفاق‌های فصل اول پیش رفت. احساسات و ناکامی‌های جواد جوادی در ماجرای عاشقانه‌اش با دختری که از کودکی به او علاقه‌مند بوده بخش مهمی از جذابیت‌های این فصل را رقم زد. سریال در فصل سوم به سمت‌وسوی دیگری رفت و موفقیت چندانی نداشت.

کیفیت فصل جدید: بعد از ناکامی فصل سوم، به نظر می‌رسید پرونده‌ ‌بچه‌مهندس به طور کامل بسته شده اما اعلام شد کارگردانی سریال به احمد کاوری رسیده است. فصل چهارم نه تنها نتوانست این برند را احیا کند که حتی نسبت به فصل سوم هم چند درجه‌ای ضعیف‌تر بود. ضعف ساختار فیلمنامه، دیالوگ‌های شعاری، بازی‌ ناملموس بازیگران و ورود سریال به ماجراهایی نامرتبط و فاصله گرفتن از فضای اصلی و … همگی باعث شد نتواند مخاطبان را با خودش همراه کند. در پایان فصل چهارم با خداحافظی حسن وارسته، نویسنده فیلمنامه سریال، عمر بچه مهندس هم به پایان رسید.

نکته: بچه‌مهندس در فصل اول تا سوم به دلیل تمرکز روی سه بخش از زندگی جواد جوادی، با سه بازیگر مختلف در سنین کودک، نوجوان و بزرگسال پیش رفت. روزبه حصاری بازیگر فصل سوم این سریال از حضور در فصل چهارم سر باز زد و این فصل با اینکه در بازه زمانی کوتاه بعد از اتفاق‌های فصل سوم روایت می‌شد با حضور بازیگر دیگری یعنی محمدرضا رهبری ساخته شد.

دانلود PDF

کدخبر: ۴۰۰۲۸۴
تاریخ خبر:
ارسال نظر