کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۲۴۱
تاریخ خبر:

همه خاطرات پرسپولیسی‌ها از یک پیراهن جذاب

روزنامه هفت صبح | شماره ۸ پرسپولیس شماره خاصی است. بازیکنانی که این پیراهن را در پرسپولیس برتن کرده‌اند، بازیکن معمولی نبوده‌اند. البته در سال‌های اخیر چند بار این پیراهن بر تن بازیکنانی رفت که به هر دلیلی نتوانستند به‌اندازه ارزش و اعتبار آن برایش تلاش کنند. آخرین بازیکنی که قرار است این پیراهن را در پرسپولیس بپوشد، رضا اسدی است. به همین بهانه، مهم‌ترین بازیکنان و مهم‌ترین اتفاقات رخ داده برای پیراهن شماره ۸ پرسپولیس را مرور می‌کنیم.

یکی مثل کلانی، یکی مثل محمدخانی
در میان کسانی که این پیراهن را در پرسپولیس بر تن کرده‌اند، نام‌های بسیار بزرگی دیده می‌شود. اولین و مهم‌ترین این نام‌ها حسین کلانی است. او که جزو معدود فوتبالیست‌های تحصیلکرده ایران است، با پیراهن شماره ۸ پرسپولیس افتخارات زیادی به دست آورد. با ۵ گل دومین گلزن برتر تاریخ شهرآورد است و آقای گلی جام منطقه‌ای ایران را هم به دست آورد. در زندگی شخصی‌اش هم هیچ حاشیه‌ای وجود نداشته و به همین دلیل یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ پرسپولیس و ایران است.

یکی دیگر از شماره ۸‌های محبوب و به‌یادماندنی تاریخ پرسپولیس ناصر محمدخانی است. او یکی از بازیکنانی بود که لقب غزال تیزپا را در فوتبال ایران به دست آورد. فرارهایش با دریبل‌هایی که می‌زد مدافعان حریف را عاصی می‌کرد. با پیراهن شماره ۸ پرسپولیس، قهرمان جام حذفی ایران و جام در جام آسیا شد اما برعکس کلانی، زندگی شخصی او مملو از جنجال و حاشیه است. ماجرای قتل همسرش تبدیل به یکی از مهم‌ترین پرونده‌های جنایی ایران شد و هنوز هم حرف و حدیث پیرامون آن وجود دارد. حواشی زندگی شخصی او هنوز هم ادامه دارد. همین چند سال پیش و در آستانه ۶۰ سالگی، مدعی شد که اقوام همسر جدیدش او را ربوده بودند!

وارثان جنجالی
برای مدت‌ها و تا همین دهه اخیر، پیراهن شماره ۸ با نام افرادی گره خورده بود که اگر چه از نظر کیفی و فنی بازیکنانی سطح بالا بودند اما جنجال و حاشیه، بخش بزرگی از زندگی شخصی و فوتبالی آنها بود. یکی از آنها مرتضی کرمانی مقدم بود. او در دهه ۶۰ عضو پرسپولیس بود و اگرچه بازیکن گلزنی بود اما بیشتر با رفتارهایش در داخل زمین به یاد آورده می‌شود.

البته مهم‌ترین جنجالی که آفرید در تیم ملی بود. جایی که در بازی ژاپن و ایران، به جمال شریف داوری سوری از پشت لگد زد و باعث محرومیت فرشاد پرسپولیس توسط کنفدراسیون فوتبال آسیا شد. بعد از او نوبت به مجتبی محرمی رسید. به عقیده بسیاری او بهترین مدافع چپ تاریخ فوتبال ایران است. محرمی هم حواشی زیادی داشت. در همان بازی معروف ایران و ژاپن با داور درگیر و به مدت یک سال محروم شد. یک بار هم پس از اتفاقات دربی جنجالی دی ماه ۱۳۷۳ با رای فدراسیون فوتبال ایران ۳ سال از بازی کردن محروم شد.

او حواشی ریز و درشت دیگری هم در خارج از فوتبال ایران داشت. نفر بعدی مهدی هاشمی‌نسب است. مدافعی که در گمنامی مطلق از کوپتداق ترکمنستان به پرسپولیس پیوست و خیلی زود تبدیل به یکی از محبوب‌ترین بازیکنان تاریخ این تیم شد و تا آنجا پیش رفت که بارها با علی پروین سرشاخ شد. گلزنی‌های پیاپی در دربی مهم‌ترین چیزی است که از هاشمی‌نسب به یادگار مانده است. او بعد از چند سال از پرسپولیس به استقلال رفت و بزرگ‌ترین باغی تاریخ فوتبال ایران هم شد. در استقلال هم به پرسپولیس گل زد و غش کرد و منفور پرسپولیسی‌ها شد.

و اما جادوگر
درباره کیفیت فنی او حرف خاصی نمی‌توان زد. احتمالا تکنیکی‌ترین بازیکن تاریخ فوتبال ایران است. با پیراهن شماره ۸ پرسپولیس لحظات به یادماندنی زیادی خلق کرد. چند بار در دربی گلزنی کرد و البته گل‌های خاص و منحصر به فردش مثل گل به سایپا از نیمه زمین را هم با همین پیراهن به ثمر رساند. او در بایرن مونیخ هم همین شماره را بر تن کرد.

متوسط‌ها
چند بازیکن دیگر شماره ۸ پرسپولیس را برتن کردند که ضعیف نبودند اما نتوانستند به اندازه قبلی‌ها بدرخشند. حامد کاویانپور در بیشتر زمان حضورش در پرسپولیس شماره‌های دیگری برتن می‌کرد اما گلش در دربی را با پیراهن شماره ۸ به استقلال زد. حسین بادامکی در دو مقطع بازیکن پرسپولیس بود و اگرچه ثبات نداشت اما درخشش او در دربی ۳بر۲ و پاس گل سوم به ایمون زاید کافی است تا هواداران از او به عنوان یک شماره ۸ مهم در تاریخ این تیم یاد کنند. اشپیتیم آرفی بازیکن آلبانیایی تبار پرسپولیس هم همین شماره را برتن می‌کرد. او هم دوران نسبتا خوبی در این تیم داشت و چند گل حساس و زیبا با این پیراهن به ثمر رساند.

۸‌های اشتباهی
مارکو سپانوویچ و مهدی دغاغله دو بازیکنی بودند که به پیراهن شماره ۸ پرسپولیس رسیدند. دغاغله با درخشش در ملوان به پرسپولیس آمد اما خیلی زود مصدوم شد و بعد از مصدومیت هم نتوانست کار خاصی بکند و خیلی زود از این تیم جدا شد. ستپانوویچ صرب هم در سال ۹۲ به پرسپولیس پیوست اما فقط یک بار برای این تیم به میدان رفت.

و سرانجام احمد نور!
آخرین شماره ۸ پرسپولیس احمد نورالهی بود. او حدود ۶ سال برای این تیم به میدان رفت و مدت‌ها این پیراهن را پوشید. گل‌های زیادی برای پرسپولیس زد و این تیم را بعد از مدت‌ها صاحب یک شماره ۸ مهم و موثر کرد. حاشیه خاصی هم نداشت و فقط در آخرین لحظه جدایی‌اش از پرسپولیس را به گردن مدیران باشگاه انداخت که زیاد به مذاق هواداران خوش نیامد.

یک شماره ۸ خاص
از این فهرست، تنها شماره ۸ پرسپولیس که حالا در میان ما نیست علی انصاریان است. او از فجرسپاسی به پرسپولیس پیوست و به خاطر نمایش‌های جسورانه و متعصبانه‌اش و زخم‌هایی که برداشت، لقب سلطان بخیه را به خود اختصاص داد. او هم کم حاشیه نداشت و مثل هاشمی‌نسب یک روز به استقلال پیوست، هر چند بعدها اعتراف کرد که این کارش اشتباه بود. انصاریان بعد از بازنشستگی رو به اجرا در رسانه‌ها و بازیگری در سینما و تلویزیون آورد و در تاریخ ۱۵ بهمن ۱۳۹۹ به علت ابتلا به کرونا از دنیا رفت.

کدخبر: ۴۱۱۲۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر
 
  • arsha1360

    یعنی یه مطلب می‌خواهید بنویسید،یه جوری ت وی هم می‌پیچید که خودتونم نمی‌فهمید چی ش ده، کی از پشت لقد زد به جمال شریف؟ کرمان ی مقدم؟خوبی؟؟؟؟محرمی کیه؟