کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۱۵۱۳
تاریخ خبر:

همه حواشی خروج نظامیان ایالات متحده از کابل

روزنامه هفت صبح، مهسا مژدهی | یک: آخرین سرباز آمریکایی هم در فضای وهم آلود فرودگاه کابل، افغانستان را ترک کرد تا پازل شکست ایالات متحده در این کشور کامل شود. آخرین هواپیمای نظامی آمریکا که ساعت ۲۴ روز دوشنبه به وقت افغانستان فرودگاه کابل را ترک کرد، ژنرال «کریس دوناهو» و «راس ویلسون» به‌عنوان آخرین نظامی و سفیر و دیپلمات آمریکایی در هواپیمای «C ۱۷» از این کشور خارج شدند.

دو: آمریکا پس از ۲۰ سال حضور در افغانستان که به گفته مکنزی ۲ هزار و ۴۶۱ نظامی این کشور در مناطق مختلف افغانستان کشته و ۲۰ هزار نفر دیگر زخمی شدند، کابل را ترک کرد. طالبان با پرواز این هواپیما از باند فرودگاه وارد آن شده با شلیک تیرهای هوایی شادمانی کردند و برخی از آنها مقابل دوربین خبرنگاران سجده شکر به جا آوردند. افراد گروه طالبان با ورود به فرودگاه کابل و تیراندازی‌های ممتد خواب را از چشمان پایتخت نشینان گرفتند، آنها غرق در شادی و تبریک به یکدیگر برای پیروزی بر آمریکایی‌ها بودند.

سه: همزمان سخنگویان طالبان از حضور ملاهبت‌الله رهبر این گروه در قندهار خبر داده و گفته‌اند که رهبر این گروه دیدارهایی با مردم برای تشکیل دولت آینده انجام داده است.تصاویری هم از او منتشر شده که هر چند کیفیت بسیار بدی دارند اما این رهبر طالبان را که تاپیش از این در پاکستان ساکن بود، در حال گفت‌وگوی صمیمانه با برخی از ریش سفیدان محلی نشان می‌دهد.

چهار: اما همه ماجرا به همین آمد و رفت‌ها خلاصه نمی‌شود. پیش‌بینی می‌شود که اقتصاد افغانستان تنها چند هفته با فروپاشی فاصله دارد. بانک‌ها بسته‌اند و اقتصاد منجمد شده است و رئیس بانک مرکزی افغانستان کسی است که قبلا پول‌های رهبر طالبان را پنهان می‌کرده است و بعید به نظر می‌رسد که برنامه مدونی برای خروج از بحران داشته باشد.

پنج: دولت چین روز سه‌شنبه در واکنش به پایان حضور ۲۰ ساله نظامیان آمریکا در افغانستان گفت که این رویداد فصل جدیدی را برای این کشور رقم خواهد زد. وانگ ونبین، سخنگوی وزارت خارجه چین گفت: «افغانستان موفق شده است همه اشغالگری‌های نظامی را پشت سر بگذارد.» پیش از این هم چینی‌ها تمایل خود را برای همکاری با طالبان اعلام کرده بودند. اما حالا طالبان می‌گویند که می‌خواهند با آمریکایی‌ها ارتباط برقرار کنند.

آنتونی بلینکن، وزیر امور خارجه آمریکا روز دوشنبه ساعاتی پس از خروج آخرین سربازان آمریکایی از افغانستان گفت که ایالات متحده اگر طالبان به تعهدات خود پایبند باشند، «با آنها همکاری خواهد کرد». بلینکن با تأکید بر اینکه مسئولان جدید افغانستان برای تقاضای مشروعیت و حمایت جامعه بین‌المللی باید «استحقاق» داشته باشند، گفت: «هر گامی که ما برمی‌داریم نه بر اساس آنچه دولت طالبان می‌گوید، بلکه بر اساس آنچه این گروه برای انجام تعهدات خود انجام می‌دهد، انجام می‌شود.»

شش: در تصاویر ماهواره‌ای که روز سه‌شنبه پس از خروج نظامیان آمریکا از فرودگاه کابل منتشر شد خودروها و هواپیماها رهاشده در فرودگاه دیده می‌شوند. اعضای گروه طالبان پس از خروج نظامیان ایالات متحده وارد فرودگاه کابل شدند. نگرانی‌ها بابت اینکه این ادوات نظامی به دست چه کسانی و کدام گروه برسد بسیار شدید است. داعش شاخه خراسان که هفته پیش در فرودگاه کابل فاجعه آفرید، در این کشور فعال است وشاخه‌هایی از طالبان هم که به خشونت و عدم مدارا معتقدند هنوز طرفدارانی دارند.

با این حساب آخرین نمونه‌ها از سلاح‌های آمریکایی حالا در دست کسانی قرار گرفته که می‌توانند از آنها علیه دیگران استفاده کنند. با این حال ژنرال فرانک مکنزی، فرمانده سنتکام اعلام کرد بخشی از تسلیحات نیروهای ایالات متحده آمریکا در افغانستان، پیش از خروج آخرین نفرات نابود شده است. این کار به‌منظور جلوگیری از افتادن این سلاح‌ها به دست طالبان انجام شده است.

کدخبر: ۴۱۱۵۱۳
تاریخ خبر:
ارسال نظر