کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۹۷۴۱
تاریخ خبر:

همه برزیلی‌های به درد بخور تاریخ لیگ‌برتر

روزنامه هفت صبح | ‌تراکتور در فصل نقل و انتقالات یک مهاجم برزیلی جذب کرده و ظاهرا قصد دارد یک بازیکن دیگر را از این کشور به خدمت بگیرد. پرسپولیس هم به اصرار گل‌محمدی به دنبال جذب یک مهاجم برزیلی است. به بهانه حضور پررنگ برزیلی‌ها در این فصل از لیگ‌برتر،‌ عملکرد بهترین بازیکنان برزیلی تاریخ لیگ برتر را مرور می‌کنیم.

لوسیانو ادینیو: او در مس کرمان بود که در فوتبال ایران شناخته شد. حرکات تکنیکی و گل‌های زیبا و شادی گل‌های به یادماندنی، او را تبدیل به چهره‌ای دوست‌داشتنی در فوتبال ایران کرد. دو بار با مس تا آستانه آقای گلی لیگ‌برتر پیش رفت اما ناکام ماند. در یک مقطع به امارات رفت اما دوران بدی را پشت سر گذاشت و دوباره به کرمان آمد و احیا شد. سرانجام در تراکتور بود که توانست به عنوان آقای گلی لیگ برتر برسد. او بارها در فصل نقل و انتقالات به پرسپولیس و استقلال لینک شد اما این دو تیم هرگز شانس جذب او را به دست نیاوردند. او از پذیرفتن تابعیت ایرانی هم استقبال کرد تا با تیم ملی ایران به جام جهانی برود ولی این اتفاق نیفتاد.

فابیو جانواریو: این هافبک خوش‌چهره با فولاد خوزستان در فوتبال ایران مطرح شد. خیلی زود توجه تیم‌های مطرح را به خود جلب کرد و به استقلال پیوست و در هفته آخر لیگ هشتم، با شوت دیدنی خود مقابل پیام مشهد، باعث قهرمانی باورنکردنی استقلال شد. او به همراه امیر قلعه‌نویی به سپاهان رفت و دو قهرمانی لیگ برتر را هم در این تیم به دست آورد و دوباره به استقلال برگشت. او محبوب‌ترین بازیکن برزیلی تاریخ باشگاه استقلال است که هنوز هم با این باشگاه در ارتباط است و همین چند هفته پیش به ایران آمده بود. جانواریو سال‌هاست فوتبال را کنار گذاشته اما استقلال را رها نکرده و هنوز هم گاهی تصاویری از خودش را با پیراهن استقلال در برزیل منتشر می‌کند.

نیلسون جونیور: دروازه‌بان برزیلی پرسپولیس یکی از بهترین خریدهای خارجی تاریخ این باشگاه محسوب می‌شود. او دو فصل و نیم در پرسپولیس حضور داشت و عملکردی فوق‌العاده از خود به نمایش گذاشت. او در ۳۰ بازی لیگ سیزدهم ۱۸ بار کلین‌شیت کرد و ۱۵ گل خورد. با آمدن حمید درخشان، او به نیمکت منتقل شد و سرمربی جدید، با شعار حمایت از نیروهای داخلی، سوشا مکانی پراشتباه را به او ترجیح داد و سرانجام باشگاه قرارداد او را فسخ کرد. نیلسون موفق‌ترین گلر در شهرآورد پایتخت است به‌طوری که در پنج بازی که مقابل استقلال بازی کرد چهار بار کلین‌شیت کرد. او که سال‌هاست از فوتبال خداحافظی کرده هنوز از پرسپولیس طلبکار است!

لوسیانو پریرا: بیش از ۱۰ سال است که در فوتبال ایران حضور دارد. او از نظر تکنیکی شباهتی به برزیلی‌ها ندارد اما یک گلزن مادرزاد است. در تیم‌های فولاد خوزستان، سپاهان، گسترش فولاد تبریز و صنعت‌نفت آبادان بازی کرد و در لیگ هجدهم با پیراهن فولاد به همراه کی‌روش استنلی هموطنش، با ۱۶ گل آقای گل شد. او فصل گذشته در ۳۷ سالگی گزینه اول استقلال و فرهاد مجیدی بود اما فولادی‌ها او را حفظ کردند. شیمبا فصل گذشته هم بهترین گلزن فولاد بود اما جواد نکونام برای جوانگرایی در تیمش او را مازاد اعلام کرد و پریرای ۳۸ ساله هم به تیم مس رفسنجان پیوست. او با ۹۵ گل زده، بهترین گلزن خارجی تاریخ لیگ برتر ایران است.

لئاندرو پادوانی: او هم با فولاد خوزستان در فوتبال ایران برای خودش نامی دست و پا کرد و بعد از چند فصل بازی در نفت تهران و سپاهان اصفهان، در لیگ شانزدهم به استقلال آمد. او از معدود مدافعان خوب برزیلی بود که در ایران گل کرد. روزهای خوبی را در استقلال گذراند اما در بازی مقابل فولاد خوزستان، پس از برخورد با آرمین سهرابیان مصدوم و به بیمارستان منتقل شد و مشخص شد که به دلیل ضایعه نخاعی دیگر توان ایستادن و راه رفتن را هم ندارد. او سال‌هاست روی ویلچر است و به دلیل نگرفتن مطالباتش از استقلال به دادگاه CAS شکایت کرده است. پادوانی اگر مصدوم نمی‌شد شاید هنوز در حال بازی در لیگ برتر ایران بود.

فرناندو ده‌خسوس: یک دروازه‌بان خوب و مطمئن برزیلی دیگر! در لیگ پانزدهم به استقلال خوزستان پیوست و با نمایش‌های خوب و کلین‌شیت‌های رکوردشکنش، از عوامل اصلی قهرمانی غیرمنتظره این تیم بود. او کسی بود که باعث شد جمله ویسی یعنی «دروازه‌بان خوب از پدر و مادر خوب هم بالاتر است» در ایران تبدیل به یک ضرب‌المثل فوتبالی شود. ده‌خسوس در همان فصل به عنوان بهترین دروازه‌بان لیگ برتر هم انتخاب شد. او در تیم‌های گسترش فولاد، ماشین‌سازی تبریز و پارس جنوبی جم هم بازی کرد. او یکی از کم‌اشتباه‌ترین دروازه‌بان‌های تاریخ لیگ برتر است و کمتر کسی از او اشتباه مرگبار یا گافی بزرگ به خاطر دارد.

کدخبر: ۴۶۹۷۴۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر