کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۱۰۶۱۰
تاریخ خبر:

همه اشاره‌های سینمایی رهبر انقلاب

روزنامه هفت صبح | رهبری دیروز در سخنرانی خود آمریکا را به تایتانیک تشبیه کردند. رهبر انقلاب روز گذشته و در سخنان خود در چارچوب دیدار هزاران نفر از مردم آذربایجان شرقی با ایشان با اشاره به آمارها و واقعیت‌های تکان‌دهنده از تبعیض، فاصله طبقاتی فقر و جنایت در آمریکا که مانند خوره به جان این کشور افتاده است، گفتند: همچنانکه شکوه و جلال کشتی معروف تایتانیک مانع از غرق شدن آن نشد، تلاش برای آرایش ظاهر آمریکا و شکوه و جلال آن نیز مانع از غرق شدنش نیست و آمریکا غرق خواهد شد.

این سخنان دیروز از حیث رسانه‌ای به شدت مورد توجه قرار گرفت چرا که تایتانیک، نمادی مهم در فرهنگ آمریکایی است مخصوصا با توجه به اینکه تصاویر این کشتی بیش از هر چیز با تصاویر فیلم سینمایی معروف تایتانیک جیمز کامرون در سال ۱۹۹۷ و حتی پیش از آن با تصاویر فیلم یک شب به یادماندنی (A Night to Remember) مربوط به سال ۱۹۵۸ با کارگردانی روی وارد بیکر در ذهن باقی مانده است. به همین خاطر، بد نیست که نگاهی داشته باشیم به همه ارجاعاتی که در سخنان رهبر انقلاب می‌توان به فیلم‌های معروف آمریکایی و یکی دو سریال شرقی پیدا کرد:

* یک: سریال سال‌های دور از خانه - اوشین: این سریال «سال‌های دور از خانه»ای که نشان می‌دادند، که همه را جذب کرد، حتّی امام را - حاج احمد آقا می‌گفت که امام مرتب این سریال را نگاه می‌کردند - علتش چیست؟ چون زندگی‌‌ای که آن شخص در فیلم دارد، و آن کاری که او دارد می‌کند، درست مطابق با واقع است؛ یعنی همانی است که واقعیت دارد. ( بیانات در دیدار اعضای مجمع نویسندگان مسلمان، ۲۸ مهر ۱۳۷۰)

* دو: جومونگ: «دیگران با این کارهای هنرمندانه‌‌‌‌‌‌‌ای که بعضاً دارند، دارند یک باطل‌هایی را تبلیغ می‌کنند؛ شگفت اینکه ما هم همان حرف ها را قبول می‌کنیم! همین سریال کره‌‌‌‌‌‌‌ای که دارد پخش می‌شود و همه دارند آن را می‌بینند، یک تاریخ‌‌‌‌‌‌‌سازی و افسانه‌‌‌‌‌ باطل است؛ آدم اگر بخواهد توی شاهنامه بگردد و اینجور داستانی را پیدا کند، ده پانزده تا از این داستان‌ها می‌شود پیدا کرد.

منتها طرف هنر به کار برده؛ وقتی کسی هنرمندانه کار می‌کند، پاداشش همین است که جنابعالی هم که هیچ علاقه‌‌‌‌‌‌‌ای به آن تاریخ و به آن فرهنگ ندارید، می‌نشینید و با کمال علاقه گوش می‌کنید و خواهی نخواهی آن فرهنگ را جذب می‌کنید! این خاصیت هنر خوب است.» (دیدار جمعی از شعرا، ۱۴ شهریور ۱۳۸۸)

* سه: سیصد و بدون دخترم هرگز: «همان کسانی که سی سال با این ملت مبارزه کردند، معارضه کردند، عناد ورزیدند…همین‌ها در زمینه‌های سیاسی، فیلم «بدون دخترم هرگز» را، فیلم «۳۰۰» را می‌سازند که علیه حیثیت ایرانی است و سر تا پا دروغ و خباثت است؛ همان آدم‌ها ادعا می‌کنند که با ایران دشمنی ندارند، با ملت ایران دشمنی ندارند، اما شب و روز دشمنی می‌کنند…خوب، در یک چنین شرایطی، وظیفه‌ ماست که در زمینه‌ کار سیاسی، جهت سیاسی، طعم سیاسىِ فیلم بدانیم چه کار داریم می‌کنیم.» (بیانات در دیدار هنرمندان و دست اندرکاران صداوسیما، ۱۲ تیر ۱۳۸۹)

* چهار: آرگو و لینکلن: در گزارشی که سایتی اصولگرا به نام «رقص شیطان» در خصوص اسکار ۲۰۱۳ تهیه کرده، محسن اسلام‌زاده، مستندساز اصولگرا گفته است: مقام معظم رهبری در مورد فیلم‌های هالیوودی آرگو نیز فرموده‌اند: من تعجب می‌کنم که فیلم «آرگو» دیر ساخته شده. ایشان درباره فیلم لینکلن نیز گفته‌اند: من فیلم لینکلن را ندیده‌ام و هرگز نخواهم دید. چون معتقدم لینکلن ضعیف‌ترین رئیس جمهور آمریکا بوده و بدون شک در فیلم لینکلن، از او یک قهرمان ساخته‌اند.

* پنج: بتمن و اسپایدرمن: «دوستان ما آمدند در یکی از دستگاه‌های فعال و مسئول، عروسک‌های خوبی درست کردند؛ خوب هم بود؛ اول هم حساسیت طرف مقابل را - یعنی مخالفین را، خارجی‌ها را - برانگیخت که اینها آمدند در مقابل باربی و مانند اینها، این [عروسک‌ها] را درست کردند؛ ولی نگرفت.

من به اینها گفتم که اشکال کار شما این است که شما آمدید به فلان نام، یک پسری را، یک دختری را آوردید در بازار، این عروسک شما را بچه‌ ما اصلا نمی‌شناسد - ببینید، پیوست فرهنگی که می‌گوییم اینها است - خب، یک عروسک است فقط، در حالی که مرد عنکبوتی را بچه‌ ما می‌شناسد، بتمن را بچه‌ ما می‌شناسد. ده بیست فیلم درست کرده‌اند، این فیلم را آنجا دیده، بعد که می‌بیند همان عروسکی که در فیلم داشت کار می‌کرد، در مغازه هست، به پدر و مادرش می‌گوید این را برای من بخرید.» (دیدار اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، ۱۹ آذر ۱۳۹۲)

* شش: تک تیرانداز آمریکایی (به کارگردانی کلینت ایستوود): همین فیلم «تک‌تیرانداز» که حالا سروصدایش بلند شده و هالیوود آن را درست کرده، تشویق می‌کند یک جوانِ مثلاً فرض کنید مسیحی یا غیرمسلمان را که تا آنجایی که می‌تواند و از دستش برمی‌آید، مسلمان را اذیت بکند، اصلاً تشویق می‌کند این معنا را؛ آن‌طور که نقل کردند، ما که این فیلم را ندیدیم. این روش روشِ مورد پسند اسلام نیست؛ اسلام معتقد است به انصاف. (بیانات در دیدار نمایندگان اقلیت‌های مذهبی کشور در مجلس، ۶ بهمن ۱۳۹۳)

* هفت: تام و جری: خب در همه‌ این قضایا هم مهم این است و جالب اینجا است که این‌همه علیه جمهوری اسلامی ضربه و حمله و نقشه و توطئه و مانند اینها [بود]، همه شکست خورده…مثل آن گربه‌ معروف داستان «تام و جری»،‌در همه‌ این تدابیر با حجم فراوان، بالاخره ناکام ماندند.‌ (بیانات در دیدار مسئولان نظام، ۲ خرداد ۱۳۹۷)

کدخبر: ۳۱۰۶۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر