کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۱۳۴۷۱
تاریخ خبر:

همه‌ جزئیات درباره‌ خبر تحریم دارندگان گوشی شیائومی

روزنامه هفت صبح | دیروز خبر عجیبی در فضای مجازی پیچید که خب سرمنشا شیوع آن یک شبکه فارسی زبان لندنی بود که خبر می‌داد شیائومی برند بزرگ موبایل چین، ایران و چند کشور دیگر را مورد تحریم قرار داده.پیگیری صحت و سقم این خبر ما را به یک کانال تخصصی دیجیتالی رساند که در آن، این خبر به شکلی پرآب و تاب گسترش پیدا کرده است و بر این نکته تاکید کرده که دارندگان گوشی شیائومی در چند کشور مثل ایران و کره شمالی و کوبا و جزیره کریمه (!) در استفاده از این گوشی دچار مشکل خواهند شد. این درحالی است که شیائومی در یکی دو سال گذشته سهم خود از بازار موبایل ایران را به بیش از ۲۵درصد رسانده و میزان رضایت از این برند مدام درحال افزایش بوده.حالا این خبر با این پیش‌زمینه‌ها کاملا مشکوک است.

خب به صرافت افتادیم که پشت پرده ماجرا را راستی‌آزمایی کنیم اما در جست‌وجوهایمان به یک توئیت برخوردیم که از سوی فردی به نام …. منتشر شده بود. پیگیری‌های بعدی ما خب مشخص کرد که شیائومی هیچ نماینده رسمی و غیررسمی در ایران ندارد و واردکنندگان مجاز و غیرمجاز گوشی‌های این برند پرطرفدار را شخصا در محموله‌های بزرگ وارد ایران می‌سازند و در صورت لزوم خودشان گارانتی‌های لازم را اجرا می‌کنند. با توجه به عدم دارا بودن نمایندگی طبیعتا امکان استفاده رسمی از نرم‌افزارهای شیائومی (مثل نرم افزارهای آیفون) به شکل نرمال وجود ندارد و قاعدتا خدمات رایج و رسمی به ایرانی‌ها ارائه نمی‌کند.

در واقع مسئله شیائومی در ایران به شکل بنیادین با سامسونگ،هوآوی و ال جی فرق می‌کند و به شدت شبیه ماجرای اپل و آیفون است. اما برپاکننده‌های شایعه و یا خبر تحریم‌های شیائومی علیه ایران، داستان را به شکلی غیرمنتظره پیش برده‌اند. طبق این خبرها:« آن دسته از گوشی‌های شیائومی که در این کشورهای تحت تحریم فعال شوند بعد از چند هفته استفاده به طور ناگهانی قفل شده و امکان استفاده از آنها وجود ندارد.» طبیعتا این شایعه را سخت می‌توان باور کرد چرا که اگر امکان‌پذیر بود مثلا گوشی‌های آیفون از این خصیصه علیه کاربران ایرانی استفاده می‌کردند اما هرگز چنین اتفاقی نیافتاده است. در واقع تحریم شیائومی به شکل اتوماتیک همیشه علیه ایران وجود داشته است!

در این کانال این خبر این گونه ادامه یافته است:‌«در صفحه‌ای که در هنگام قفل شدن گوشی ظاهر میشه، شیائومی نوشته که سیاست شیائومی اجازه فروش یا فعال شدن این گوشی در منطقه شما رو نمیده. در نتیجه با نمایندگی فروش تماس بگیرین .این قضیه ظاهرا محدود به گوشی‌هایی هست که در کشورهای تحت تحریم فعال بشن.یعنی در این کشورها برای اولین‌بار روشن بشن و روی اونها سیمکارت قرار بگیره. در این صورت شیائومی بعد از چند هفته استفاده از گوشی رو مسدود میکنه.

اما اگر گوشی در جایی که خریده شده، مثلا دوبی، فعال بشه و همونجا برای چند هفته استفاده بشه و بعد توسط کاربران کشورهای تحت تحریم استفاده بشه، چنین مشکلی برای اون به وجود نمیاد.علاوه بر این، این مشکل مختص گوشی‌های تازه خریداری شده هست و گوشی‌های شیائومی که در حال حاضر کار می‌کنن و استفاده میشن، چنین مشکلی برای اونها به وجود نمیاد.»یعنی سیستم عامل‌های اندرویدی چنین قابلیتی داشتند و ما نمی‌دانستیم؟‌ با چه چیزی روبه‌رو هستیم. توطئه علیه شیائومی و یا توطئه علیه کاربران؟

کدخبر: ۴۱۳۴۷۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر