کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۷۹۵۰۲
تاریخ خبر:

همه‌‎ چیز درباره خرید مرغ از بازار

روزنامه هفت صبح | مرغ ۳۰هزار تومانی و صف‌های پرحاشیه‌اش باعث شده نگاه خیلی‌ها نسبت به مرغ منجمد ۱۵هزار تومانی تغییر کند. به خصوص که مرغ منجمد خیلی سالم‌تر از مرغ گرم است. همچنین آنهایی که سراغ مرغ گرم می‌روند هم حالا بیشتر از قبل وسواس به‌خرج می‌دهند و از فروشنده‌ها می‌خواهند برایشان مرغ خوب بکشد اما مرغ خوب یعنی چی؟

*** مرغ لاغر یا مرغ چاق؛ کدام بهتر است؟
اگر شما هم به مرغ درست و چاق و چله می‌گویید مرغ خوب بهتر است بدانید طرز فکرتان به‌خاطر یک باور قدیمی و اشتباه نیاز به تغییر دارد. عده‌ای به لحاظ اقتصادی منافعی در تولید و فروش مرغ سنگین وزن دارند. مرغ سنگین برای کشتارگاه‌ها به دلیل کاهش ضایعات، سود بیشتری دارد. تازه این یک طرف ماجرا است.

مرغ‌های سنگین برای مصرف‌کننده هم می‌تواند مضر باشد. چراکه آنها علاوه بر ضایعات و چربی دارای باقیمانده آنتی‌بیوتیک است. همچنین مدت زمان نگهداری مرغ‌های سنگین به دلیل داشتن چربی در بافت گوشت و ماهیچه‌ها کمتر است و آنها زودتر خراب یا فاسد می‌شوند. گوشت مرغی که از فریزر خارج می‌شود اگر دارای لکه‌های گرد سفیدرنگ باشد، نشانه اکسیده شدن است.

*** مرغ گرم یا مرغ منجمد؛ کدام بهتر است؟
گوشت مرغ منجمد به دلیل طی مراحل بهداشتی و استاندارد در مرحله پیش از کشتار تا انجماد و توزیع در سطح شهر، از نظر کیفی و بهداشتی بسیار بهتر از گوشت مرغ گرم و تازه‌ است. به خصوص اینکه کشتار مرغ تازه در بخش خصوصی و بدون نظارت خاص انجام می‌شود. هر ساله، شرکت پشتیبانی امور دام، مرغ‌هایی را می‌خرد و بعد از فرآیند کشتار، انجماد، بسته‌بندی و نگهداری در سطح شهر به عنوان مرغ منجمد و با قیمتی پایین‌تر از مرغ گرم تازه کشتار شده یعنی حدود ۱۵هزار تومان در بازار عرضه می‌کند.

مسئولان وزارت جهاد کشاورزی نظارت سختگیرانه‌تری روی کشتار، ذخیره‌سازی و عرضه مرغ منجمد می‌کنند و برای همین این نوع مرغ سالم‌تر و به خاطر کوچک‌تر بودنش، کیفیت بالاتری دارد. مرغ‌هایی که برای کشتار و انجماد انتخاب می‌شوند حداقل ۱۰روز قبل از کشتار نباید هیچ دارو و آنتی‌بیوتیکی مصرف کرده باشند. مرغ منجمد شرایط کشتار خاصی دارد. ابتدا همه مرغ‌ها را داخل یک استخر می‌گذارند که این کار باعث می‌شود در زمان کشتار شوک کمتری به مرغ وارد شود و در زمان بسیار کوتاهی این کار انجام خواهد شد.

بعد از کشتار خون مرغ کامل گرفته می‌شود و سپس مرغ‌ها داخل آب گرم با دمای ۶۰درجه وارد می‌شوند تا پوست و پر آنها کنده شود. بعد از جداکردن پنجه و ساق، مرغ کامل شستشو داده می‌شود و و بلافاصله خنک شده و بعد از بسته‌بندی با دمای منفی ۴۰درجه سانتی‌گراد به سرعت منجمد می‌شود. این کارها باعث می‌شود باکتری در مرغ باقی نماند و مرغی سالم نصیب مشتری‌ها شود.

کدخبر: ۳۷۹۵۰۲
تاریخ خبر:
ارسال نظر