کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۶۳۶۸
تاریخ خبر:

همه‌چیز درباره خبر ۷۲هزار تومانی شدن یارانه

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه کل کشور امروز در یک نشست خبری از تغییر نحوه پرداخت یارانه در سال ۹۹ خبر داده است.

این اتفاق باعث شد بعضی‌ها درباره افزایش مبلغ یارانه نقدی به ۷۲هزار تومان در سال آینده حرف بزنند غافل از اینکه اظهارت هادی قوامی در نشست خبری امروز می‌تواند طور دیگری هم تفسیر شود. به‌گفته سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه قرار است دولت در سال آینده تنها یک یارانه که ترکیبی از یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین محسوب می‌شود به‌مردم پرداخت کند. پس چیزی که او گفته الزاما به معنی افزایش رقم یارانه نقدی از ۴۵هزار و ۵۰۰تومان به ۷۲هزار تومان نیست.

اگرچه هنوز می‌توان دنباله خبر را گرفت تا به‌جزییات بیشتری رسید اما با توجه به‌اینکه قوامی گفته یارانه در سال جدید، ترکیبی از یارانه نقدی و یارانه معیشتی بنزین است می‌توان نتیجه گرفت ۷۲هزار تومان پرداختی جمع همان یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی نقدی و یارانه معیشتی است. اگر در همان دقایق اولیه شنیدن خبر افزایش یارانه از ۴۵هزار و ۵۰۰تومان به ۷۲هزار تومان قند توی دلتان آب شده و لبخند روی لبانتان نشسته، ممکن است کمی عجله کرده‌ باشید. بیایید با هم حساب کنیم و ببینیم در صورتی که حق با ما باشد، اوضاع برایمان چطور پیش می‌رود؛ یک خانواده پنج نفره را در نظر بگیرید که بابت هر نفر ۴۵هزار و ۵۰۰تومان یارانه نقدی می‌گیرد. این پول روی هم می‌شود ۲۲۷هزار و ۵۰۰تومان. دولت از ابتدای آذر مبلغ دیگری به‌عنوان یارانه معیشتی می‌پردازند که رقم آن برای همین خانواده پنج‌نفره ۲۰۵هزار تومان است. یعنی کل خانواده روی هم ماهی ۴۳۲هزار و ۵۰۰تومان یارانه می‌گرفتند.

حالا با فرض درست بودن خبر تجمیع یارانه‌ها و پرداخت ماهیانه ۷۲هزار تومان به‌ هر نفر، مبلغ دریافتی آنها کاهش پیدا می‌کند و به ۳۶۰هزار تومان می‌رسد. یادتان هست وقتی خبر اول را شنیدید و خیال کردید یارانه ۴۵هزار و ۵۰۰تومانی شده ۷۲هزار تومان چه حالی داشتید؟ خوشحال بودید؟ امیدواریم برداشت ما از خبر غلط باشد…

کدخبر: ۳۰۶۳۶۸
تاریخ خبر:
ارسال نظر