کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۳۷۴۸۶
تاریخ خبر:

همنوایی مرموز ‌بورس ‌با دلار

روزنامه هفت صبح | سکه امامی وارد ابر کانال ۱۰ میلیون تومانی شده و دلار هم از مرز ۲۱ هزار تومان عبور کرده. این اتفاق عجیب نیست؟ یعنی وقتی ماه‌هاست شاهد رشد چشمگیر شاخص بورس هستیم چطور به موازات آن دلار و سکه هم رشد می‌کند؟ چون پیش‌بینی این بود که با هدایت نقدینگی به سمت بورس شاهد فروکش کردن سفته‌بازی در بازارهایی مثل دلار و سکه باشیم.

دولت که با هر روشی توانسته از بورس حمایت کرده و به طور میانگین روزانه هزار میلیارد تومان پول جدید وارد بورس می‌شود. حتی خوشحال بودیم که رونق بورس یعنی کنترل بازارهای موازی مالی. پس چطور باز هم بازار طلا و ارز از کنترل خارج شده؟ آیا در محاسبات‌مان اشتباه کردیم و پارامترهای دیگری را نادیده گرفتیم؟

دقیق‌تر اگر بررسی کنیم انگار بازار طلا و سکه نه‌تنها با بورس نسبت عکس ندارد بلکه نسبت مستقیم دارد. از ابتدای تیر‌ماه بود که رشد قیمت سکه سرعت سرسام‌آوری گرفت و از مرز روانی هشت میلیون تومان عبور کرد. از آن روز تا الان فقط دو روز قیمت سکه نزولی بوده که در حد یک تا دو درصد ریزش داشت و در مابقی روزها قیمت سکه رو به بالا بود تا همین دیروز که قیمت سکه امامی به ۱۰ میلیون و ۱۰۰ هزار تومان رسید.

یعنی بیش از ۲۶ درصد رشد فقط در دو هفته. اوضاع قیمت دلار هم تقریبا مشابه است. موتو رقیمت دلار البته کمی زودتر راه افتاد. در حالی که یک روز مانده به شروع سال ۹۹ دلار پشت خاکریز کانال ۱۵ هزار تومانی گیر کرده بود و در فروردین و اردیبهشت هم همین حوالی نوسان داشت، در ۲۰ اردیبهشت وارد کانال ۱۶ هزار تومان شد.

بعد یک ماه طول کشید تا دلار از این کانال عبور کند و چند روز مانده به شروع تابستان از ۱۸ هزار تومان هم عبور کرد. روز سوم تیرماه دلار روی قله ۱۹ هزار تومانی نشست و بعد با یک عقبگرد تا کانال ۱۸ هزار تومانی کوتاه آمد. یک هفته بعد دوباره دلار به بالای ۱۹ هزار تومان برگشت و همین ریتم ادامه داشت تا رسیدیم به دیروز که قله ۲۱۵۰۰ تومان هم فتح شد.

صرافی ملی هم که تا آخر هفته پیش نرخ دلار را ۱۸۹۰۰ تومان ثبت کرده بود، دیروز قیمت ۲۰۹۰۰ تومان را به رسمیت شناخت. یعنی دلار از اول تابستان تا الان بیش از ۱۴ درصد گران شده. حالا شاخص بورس را بررسی کنیم ببینیم چطور پیشروی کرده. شاخص بورس دقیقا در روز اول تیرماه از مرز یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد عبور کرد و دیروز هم هرچند رشد اندکی داشت اما یک میلیون و ۶۲۱ هزار واحد را ثبت کرد.

به عبارت دیگر شاخص بورس هم بیش از ۲۳ درصد در همین دو هفته اخیر رشد داشته. تازه شاخص بورس در این مدت یک مرتبه پشت خاکریز یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحد اصلاح خورد وگرنه الان ارقام کلان‌تری هم در دسترس بود. خب این اعداد و ارقام نشان می‌دهد حداقل روی کاغذ و در این بازه زمانی بازار سکه و ارز با شاخص بورس نسبت مستقیم داشته.

البته در مورد قیمت سکه باید این نکته را هم لحاظ کنیم که افزایش قیمت جهانی طلا در ماه‌های اخیر روی رشد آن تاثیر پررنگ‌تری داشته اما قیمت دلار که حسابش روشن است. از این قیاس می‌توانیم اینطور نتیجه گیری کنیم که حرکت تند و تیز شاخص بورس نه تنها باعث خالی شدن بازارهای مالی دیگر نشده بلکه باعث خلق پدیده‌ای به نام تورم دارایی‌های سرمایه‌ای شده.

مجید شاکری اقتصاددان چند روز پیش در گفت‌و‌گو با هفت صبح هشدار داده بود که این رشد شاخص بورس باعث انتظار تورمی در سایر بازارها‌ می‌شود. به زبان ساده‌تر وقتی سرمایه‌گذاران رشد بورس را می‌بینند می‌گویند خب حتما بازارهای دیگر هم باید به ما همین سود را بدهد.

این نکته را هم قبلا نوشته بودیم که حرکت سرمایه‌ها در بازارهای مالی ایران چیزی شبیه سبک فوتبال شناور شده. یعنی بالا بودن نقدینگی باعث شده هیچ‌وقت هیچ بازاری خالی از بازیگر نماند‌ و در نهایت به نظر می‌رسد باید اعتراف کنیم اینکه بورس بتواند فتیله رشد قیمت در بازارهای دیگر را پایین بکشد انتظار بیهوده‌ای است.

کدخبر: ۳۳۷۴۸۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر