کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۶۱۶۱۰
تاریخ خبر:

همسایه از پنجره پاسیو خانه ما را دید می‌زند؛ چه‌ کنم؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | این هفته به دو سوال مطرح شده توسط مخاطبین روزنامه و سه سوال مطرح شده توسط مخاطبین سایت دادراه پاسخ خواهیم داد:
سوال یک: منزلی داریم به اسم پدرمان که فوت شده و مادرمان در آن زندگی می‌کند. برادرم مدعی شده که به علت نیاز مالی، بدون اینکه مادر بفهمد می‌خواهد سهم خود را به شخصی به صورت وکالتی بفروشد و گفته آن شخص تا مادر زنده است، ادعایی ندارد. آیا می‌توان چنین کاری کرد؟ آیا برای باقی وراث دردسرساز نمی‌شود؟

پاسخ: اولا، سهم ملک مشاع که چند نفر در آن سهیم هستند مثل همین ملکی که از آن یاد کردید را بدون رضایت همه شرکا نمی‌توان فروخت. بنابراین فروش سهم در این منزل بدون رضایت مادر عملا ممکن نیست یا به تعبیر حقوقی غیرنافذ است. ثانیا در صورت فروش یک ملک به دیگری نمی‌توان گفت آن فرد هیچ ادعایی نخواهد داشت چون بالاخره مال خود اوست و روی آن تصرف دارد و فقط می‌توان در قرارداد دیگری از او تعهد گرفت که تا زمان (بلا به‌دور) مرگ مادر در این ملک تصرف نکند که آن هم با توجه به مشخص نبودن زمان مرگ مادر، شبهه‌ناک است و قطعا برای شما دردسر خواهد داشت.

سوال دو: پدرم بیماری سختی دارد و قدرت حرکت ندارد که جهت دریافت وام یا برای تغییر مالکیت برای بنده به بانک یا دفترخانه بیاید. لطفا بفرمایید که بنده چه کنم.

پاسخ: موضوع را با یک دفترخانه مطرح کنید تا دفتردار اسناد رسمی (احتمالا با اخذ هزینه بیشتری) به منزل بیاید و در آنجا امضا و اثر انگشت را بگیرد و بعدا در دفترخانه اسناد را تنظیم کند.

سوال سه: پنجره‌های پاسیوی آپارتمان پشتی ما دارای حفاظ با شیشه مشجر است. چند روزی است که طبقه اول ساختمان اقدام به برداشتن شیشه کرده و پنجره‌اش را باز می‌کند و به خانه ما دید می‌زند. آیا می‌توانیم به شهرداری شکایت کنیم؟

پاسخ: شکایت خود را باید به شورای حل اختلاف تحت‌عنوان مزاحمت ارائه کنید. کاری که همسایه شما کرده خلاف مقررات شهرسازی است.

سوال چهار: ۲۲ ماه پیش از یک فروشنده دوم که مشاور املاک بوده و بنگاه معاملاتی دارد یک واحد آپارتمان تک‌واحدی در استان آذربایجان غربی شهر ارومیه خریداری نمودم و در مبایعه‌نامه قید گردیده این واحد به‌صورت تک‌واحدی و دارای پارکینگ اختصاصی بوده و جلو پارکینگ هم متعلق به این واحد است که هم فروشنده امضا کرده و هم مالک و سازنده آپارتمان به‌عنوان شاهد اول. اکنون بیش از ۴ ماه از تحویل آپارتمان گذشته و سازنده ضمن عدم رعایت سایر تعهدات قید شده در مبایعه‌نامه، اعلام کرده که پارکینگ اختصاصی هم تحویل نمی‌دهم در صورتی‌که سازنده هم اکنون ۳ واحد پارکینگ اختصاصی دارد. لازم به ذکر است که سازنده آپارتمان با فروشنده که بنگاه دارد آشنا و یا فامیل هستند.

پاسخ: دادخواست « الزام به تحویل پارکینگ» را به دادگاه ارائه کنید. در فرضی که مطرح کردید، شما برنده این دعوا خواهید بود.

سوال پنج: من ۳ سال در یک شرکت تجهیزات پزشکی کار می‌کردم. بعد از اتمام قراردادم، ۱۸ ماه بیمه بیکاری شامل حالم شد و حدود ۶ ماه واریز می‌شد ولی این ماه به شعبه رفتم که گفتند چون عضو هیات‌مدیره یک شرکت هستی بیمه قطع می‌شود در حالی‌که این شرکت ۵ سال پیش تاسیس شده و از بدو تاسیس تا به‌حال هیچ‌گونه فعالیتی نداشته است. حالا می‌خواستم ببینم من چطور می‌توانم شکایت کنم تا بیمه، مقرری را دوباره پرداخت کند؟

پاسخ: از این تصمیم می‌توانید به دیوان عدالت اداری شکایت کنید و از طریق اداره ثبت شرکت‌ها نیز می‌توانید نسبت به خروج از هیات مدیره یا انحلال شرکت اقدام کنید.

‌هر هفته در روزهای دوشنبه ‌ آخرین تحولات حقوقی که شهروندان به آن نیاز دارند را گزارش می‌کنیم و به پرسش‌های حقوقی شما پاسخ می‌دهیم. شما هم می‌توانید سوالات خود را به ایمیل‌های زیر یا پیامک ۰۹۲۰۲۰۰۱۷۰۷ ارسال کنید: PR@7Sobh.com / mo.masjedi@gmail.com

کدخبر: ۴۶۱۶۱۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر