کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۸۰۲۸۱
تاریخ خبر:

همتی یکی از گزینه‌های ریاست‌جمهوری است؟

روزنامه هفت صبح، مصطفی آرانی | شنبه، یکی دیگر از جلسات شورای عالی هماهنگی اقتصادی سران قوا به ریاست رئیس جمهور برگزار شد. یکی از دستور جلسات این جلسه مربوط به اختیارات بانک مرکزی برای تنظیم بازار ارز بود. آن طور که در خبر تنظیمی نهاد ریاست جمهوری از این جلسه آمده است: «در سی و نهمین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی، مقرر شد با توجه به ثبات قابل قبول در بازار ارز و موثر بودن این روند، اختیارات بانک مرکزی در خصوص مدیریت بازار ارز تمدید گردد.»

یکی از پیام‌های این مصوبه آن است که مجموعه نظام از اقداماتی که عبدالناصر همتی ظرف یک سال اخیر در بانک مرکزی صورت داده است راضی است و این در شرایطی است که به نظر می‌رسد در سطح عمومی نیز رضایتی از عملکرد او وجود داشته باشد. روزی که همتی به عنوان رئیس کل بانک مرکزی منصوب شد دلار حول و حوش ۱۱ هزار و ۴۰۰ تومان می‌گشت.

با این حال طبق یک گزارش که در سایت اقتصادی اقتصادنیوز منتشر شده است، او اگرچه با بحرانی ارزی کار خود را آغاز کرد و حتی قیمت‌ها به مرز روانی ۲۰ هزار تومان هم رسیدند؛ اما در نهایت توانست وضعیت را به جایی برساند که در سالگرد ریاست او بر بانک مرکزی، قیمت دست‌کم همان‌جایی باشد که او کار را در آنجا آغاز کرده است. این وضعیت البته محصول دو مسئله بود: نخست اختیاراتی که از طریق این شورا به او واگذار شد و دوم ارتباطات خاصی که همتی در ساختار حاکمیت داشت.

این ارتباطات محصول سابقه خاص همتی در سمت‌های اجرایی است. همتی به طور مشخص سه دوره کاری جدی داشته است. در سال‌های ۱۳۵۹ تا ۱۳۷۳ پله‌های ترقی را در سازمان صدا و سیما تا معاونت سیاسی این سازمان طی کرد و در دوران دفاع مقدس از مسئولین تبلیغات جنگ بود.

از سال ۱۳۷۳ تا ۱۳۸۵ طی سه دوره به عنوان رئیس کل بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران و رئیس شورای عالی بیمه بود. و بعد از آن به عنوان مدیرعامل دو بانک سینا (وابسته به بنیاد مستضعفان و ملی) فعالیت می‌کرد و در دولت اول روحانی هم مدیر بانک ملی بود. نباید فراموش کنیم که او در دوره مسئولیت حسن روحانی در شورای عالی امنیت ملی برای پنج سال، عضو کمیته اقتصادی این شورا هم بوده است.

همه این سمت‌ها نشان می‌دهد که حاکمیت نسبت به او، اعتمادی کافی دارد؛ اعتمادی که قبل از آغاز ریاست او بر بانک مرکزی، امضای حکم سفارت ایران در چین را هم برایش به ارمغان آورده بود. حالا همتی با سابقه مدیریتی کلان، اعتمادی که حاکمیت به او دارد و البته کارنامه نسبتا موفق در بانک مرکزی، شاید به جایگاه‌های بعدی فکر می‌کند.

برخی او را یکی از گزینه‌های کارگزاران سازندگی برای ریاست جمهوری می‌دانند و برخی دیگر معتقدند که باتوجه به آشنایی او با فضای صداوسیما خواهد توانست گزینه برای این سازمان بعد از علی عسگری باشد. البته شاید هم هیچ کدام از این اتفاقات نیفتد و او بعد از دولت حسن روحانی، به حدود ۴۰ سال مسئولیت کلان دولتی پایان بدهد و تصمیم بگیرد که در آستانه ۶۴ سالگی، بازنشسته شود.

کدخبر: ۲۸۰۲۸۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر