کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۰۴۴۱۶
تاریخ خبر:

هفت نکته از نماز جمعه ۲۷ دی

روزنامه هفت صبح | از ترک زودهنگام مراسم توسط رئیس‌جمهور تا همنشینی احمدی‌نژاد و محسن هاشمی .
* یک:‌حضور گسترده مردم تهران
مراسم نماز جمعه دیروز به امامت رهبر انقلاب برگزار شد. با توجه به حوادث دو هفته اخیر نگاه خیلی از رسانه‌های داخلی و خارجی به این مراسم دوخته شده بود و بیانات رهبری بازتاب گسترده‌ای هم داشت. نکته اصلی مراسم دیروز حضور گسترده مردم تهران در مصلای امام خمینی (ره) بود. جمعیت به حدی زیاد بود که عده‌ای از نمازگزاران مجبور شدند در خیابان‌های اطراف مصلی نماز را اقامه کنند.

* دو: آیا سلاح امام جمعه تغییر کرده بود؟
یکی از ابهاماتی که دیروز در فضای مجازی منتشر شد این بود که آیا سلاح امام جمعه دیروز عوض شده بود؟‌ وب‌سایت همشهری آنلاین نوشته:‌ «رهبر انقلاب در نماز جمعه تهران، قناصه تک تیرانداز دست گرفتند. این سلاح بیشتر در عملیات‌های تجسسی کاربرد دارد و برای از کار انداختن نفرات شاخص دشمن در حین عملیات کمین از فاصله‌ دور استفاده می‌شود.»

در واقع این تصور پیش آمده که برای اولین بار از این نوع سلاح در نماز جمعه استفاده شده که اینطور نیست. به طور مثال در نماز عید فطر خردادماه امسال هم سلاح دراگانوف SVD در نماز جمعه استفاده شد. یا بارها دیده شده ائمه جمعه دیگر هم از سلاح‌های برنو و ژ۳ و کلاشینکف استفاده کردند. یکی از مسائل مستحب در نماز جمعه این است که ائمه جمعه باید هنگام ایراد خطبه بر یک عصا یا اسلحه تکیه کنند. این رسم هم از ابتدای انقلاب اجرا می‌شود.

* سه: حضور فرزندان رهبر انقلاب در صفوف نماز
در مراسم نماز جمعه دیروز فرزندان رهبر انقلاب هم حاضر بودند. حجت الاسلام مسعود خامنه‌ای در کنار پیروز حناچی شهردار تهران نشسته بود و حجت الاسلام مصطفی خامنه‌ای و حجت‌الاسلام مجتبی خامنه‌ای هم کمی جلوتر در صفوف نماز حاضر بودند.

* چهار: احمدی‌نژاد کنار چه کسی نشست؟
یکی از نکات دیگر نماز جمعه دیروز که مورد توجه بعضی سایت‌های خبری و کاربران شبکه‌های اجتماعی قرار گرفت، همنشینی محمود احمدی نژاد با محسن هاشمی رفسنجانی بود. با توجه به اختلافات احمدی نژاد با مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی از این عکس هم تفسیرهای متعددی شد. در واقع اما مصافحه محسن هاشمی و احمدی نژاد اتفاق تازه‌ای نیست چون تیر پارسال این دو نفر در حاشیه مراسم ترحیم پدر وحید حقانیان (معاون امور ویژه دفتر مقام معظم رهبری) با هم روبوسی کرده بودند.

* پنج: حاشیه مداحی پیش از خطبه‌ها
پیش از ایراد خطبه‌ها در نماز جمعه دیروز سید رضا نریمانی به مداحی پرداخت که محتوای شعری که او خواند طعنه‌های سیاسی آشکاری داشت. جمله «زخم‌ها خورده‌ایم پی در پی، از مدیری که انقلابی نیست» و «انقلاب امام سالم بود،‌ انتخاب غلط فساد آورد» یادآور مداحی میثم مطیعی درمراسم عید فطر سال ۹۶ بود که آنجا هم طعنه‌های او به سیاست‌های دولت جنجالی شد. گفته می‌شود ممکن است یکی از دلایل ترک زودهنگام رئیس‌جمهور دلخوری بابت همین مداحی نریمانی در مراسم دیروز باشد. سیدرضا نریمانی متولد ۱۳۶۵ است و اغلب در هیات فدائیان حسین (ع) اصفهان به مداحی می‌پردازد.

* شش: غیبت وزیر ارتباطات در جایگاه مسئولان
محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات دیروز به جای حضور در جایگاه مسئولان ترجیح داده بود کنار اعضای خانواده در محوطه بیرونی مصلی در نماز جمعه حاضر باشد.

* هفت: چرا روحانی زود از مصلی رفت؟
رئیس‌جمهور بلافاصله بعد از اتمام نماز صف اول را ترک کرد. اینطور که در تصاویر مستقیم تلویزیونی مشخص بود او با علی لاریجانی رئیس مجلس هم خداحافظی کرد و از صف خارج شد. بعضی کاربران اصولگرا نسبت به این موضوع ابراز ناراحتی کردند و برای اولین‌بار کانال خبر فوری مشهد در تلگرام به این نکته اشاره کرد. البته ممکن است خروج زودهنگام رئیس‌جمهور از مراسم به علت ملاحظات امنیتی و توصیه تیم حفاظت رئیس‌جمهور باشد. روحانی در طول مراسم یکی دو مرتبه دیگر هم با علی لاریجانی چند کلمه‌ای صحبت کرد.

کدخبر: ۳۰۴۴۱۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر