کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۶۴۳۶۱
تاریخ خبر:

هفت روایت از ‌‌وضعیت بازار طلا و ارز در ماه آذر

روزنامه هفت صبح | هفته آخر آذرماه به شکلی عجیب برای سرمایه‌گذاران در بازارهای مختلف خوش‌یمن نبود؛ تقریبا همه بازار‌ها با کاهش ارزش همراه بودند و بیشترین زیان با منفی ۶٫۲درصد نصیب سرمایه‌گذاران بورس شد. در همین مدت قیمت دلار و یورو هرکدام ۲.۲درصد کاهش پیدا کرد. همچنین بازدهی طلا به منفی ۲.۴درصد و بازدهی سکه به منفی ۲.۸درصد رسید. با هم نگاهی به وضعیت تغییرات قیمت طلا شامل انواع سکه و طلای ۱۸عیار می‌اندازیم و وضعیت قیمت دلار و یورو را هم بررسی می‌کنیم.

* یک: نرخ دلار و یورو در چهارمین هفته از آذر ۹۹ کاهش پیدا کرد. دلار از قیمت ۲۶هزار و ۷۰تومان روز شنبه به ۲۵هزار و ۸۰۰ تومان در روز پنجشنبه رسید تا ۲۷۰تومان ارزان شود. یورو نیز در روز پنجشنبه به ۳۱هزار و ۵۵۰تومان رسید که ۵۰تومان کمتر از نرخ شروع هفته است.

* دو: طلا و سکه نیز در آخرین هفته آذر ۹۹ کاهش قیمت را تجربه کردند. هر قطعه سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با کاهش ۶۵۰هزار تومانی همراه بود به طوری که سکه در اولین روز هفته با قیمت ۱۲میلیون و ۶۰۰هزار تومان داد و ستد می‌شد که این رقم در پایان هفته به ۱۱میلیون و ۹۵۰هزار تومان رسید. طلای ۱۸عیار نیز از کاهش قیمت بی نصیب نماند و از قیمت یک میلیون و ۱۵۸هزار تومان به نرخ یک میلیون و ۱۴۱هزار تومان کاهش یافت که این اعداد بیانگر افت ۱۷هزار تومانی قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار است.

* سه: در آذر ماه قیمت طلا نوسان زیادی داشت که این اتفاق در برخی روز‌ها متاثر از ریزش نرخ ارز و اونس جهانی با افت چشمگیری روبرو بود. در ۱۰روز ابتدایی ماه ارزش طلا به پایین‌ترین قیمت در طول حدود پنج ماه گذشته رسید. هر گرم طلای ۱۸عیار که معاملات اولین روز آذر ماه را با قیمت یک میلیون و ۱۲۲آغاز کرده بود پس از گذشت ۱۰روز به یک میلیون و ۲۵هزار تومان رسید.

* چهار: قیمت سکه بهار آزادی هم در اولین روز ماه ۱۱میلیون و ۵۰۰هزار تومان بود که در زمان ریزش، بهای آن با افت ۱۱درصدی به ۱۰میلیون و ۲۰۰هزار تومان رسید. قیمت انواع دیگر سکه هم در آن بازه زمانی با کاهش همراه بود؛ مثلا نیم سکه از شش میلیون و ۲۵۰هزار تومان به پنج میلیون و ۵۵۰هزار تومان، ربع سکه از چهار میلیون و ۲۰۰هزار تومان به سه میلیون و ۹۰۰هزار تومان و سکه یک گرمی از دو میلیون و ۴۰۰هزار تومان به دو میلیون و ۳۵۰هزار تومان رسید.

* پنج: سیر نزولی قیمت‌ها اما ادامه پیدا نکرد و در روز‌های پایانی هفته دوم ماه قیمت‌ها یکبار دیگر وارد فاز صعودی شد هرچند شیب آن زیاد نبود. بررسی‌ها نشان می‌دهد که در طول کل ماه آذر قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار نسبت به ابتدای ماه حدود دو درصد بیشتر شده امانرخ سکه تقریبا بدون تغییر باقی مانده است.

* شش: محمد کشتی‌آرای نایب رئیس دوم اتحادیه طلا و جواهر می‌گوید با توجه به اینکه روز‌های پایانی سال میلادی را سپری می‌کنیم، شاهد نوسانات قیمت جهانی اونس هستیم. او که با باشگاه خبرنگاران جوان مصاحبه کرده می‌گوید این موضوع در سال‌های گذشته هم تکرار شده است اما نوسانات در بازارهای جهانی افزایشی است چون در این وقت سال تقاضا برای خرید طلا افزایش پیدا می‌کند.

به‌عنوان مقال در آخرین هفته آذر قیمت اونس جهانی حدود ۴۱دلار افزایش پیدا کرد. شاید انتظار برود با افزایش قیمت جهانی طلا در بازار ایران هم شاهد رشد قیمت طلا و سکه باشیم اما واقعیت این است که کاهش نرخ ارز در بازار باعث می‌شود شاهد چنین اتفاقی نباشیم. اشاره او به عقب‌نشینی قیمت دلار از کانال ۲۶ هزار تومان به کانال ۲۵هزار تومان است اگرچه این عقب‌نشینی حدود ۲۰۰تومان باشد.

* هفت: ابراهیم محمدولی رئیس اتحادیه طلا هم به اقتصادآنلاین گفته اگر بهای اونس جهانی کاهش پیدا کند و نرخ ارز همچنان نزولی باشد شاهد افت بیشتر قیمت‌ها در بازار طلا خواهیم بود. به‌گفته او در بازار داخلی تقاضایی برای خرید طلا و سکه وجود ندارد و حتی برای شب یلدا هم مشتری نداشتیم، ضمن اینکه برخلاف گذشته فروشنده‌ای هم در بازار نیست و مردم فعلا نظاره‌گر روند قیمت‌ها هستند. به گفته این فعال بازار طلا، روند قیمت‌ها در روز‌های پیش‌رو به نرخ ارز و طلای جهانی بستگی دارد.

کدخبر: ۳۶۴۳۶۱
تاریخ خبر:
ارسال نظر