کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۲۷۹۸۴۰
تاریخ خبر:

هفت داستان ملتهب‌ زنان ایرانی

روزنامه هفت صبح | این روزها حوزه زنان با التهابات مختلفی رو‌به‌رو شده و بخش‌های مختلفی از جامعه را به خود مشغول کرده است. دومینویی از اتفاقات که با درگذشت «سحر خدایاری» آغاز شد تا به صف‌بندی‌های سیاسی انتقال پیدا کرد. ‌در این گزارش هفت داستان ملتهب از اوضاع این روزهای زنان ایران را روایت کردیم تا شاید کمی از سرگیجه‌مان کم شود. شاید!

* یک: سحر خدایاری و حاشیه‌های ناتمام

دلجویی و تشکر قوه قضائیه: مراسم هفتمین روز درگذشت «سحر خدایاری» در استان چهارمحال و بختیاری، شهرکرد، شهرستان کیار روستای سلم در روز پنجشنبه ۲۱ شهریورماه برگزار شد. خبرگزاری تسنیم در این باره نوشت: «جمعی از مسئولان قضایی با دستور و به نمایندگی از رئیس قوه قضائیه در مراسم ترحیم سحر خدایاری در شهرکرد حضور یافتند و مراتب دلجویی و تسلیت رئیس دستگاه قضایی را به خانواده این دختر جوان ابلاغ کردند.»

موضع‌گیری شبکه سه: شبکه سه برنامه «پرونده ویژه» را به «بررسی اتفاقی که برای سحر خدایاری رخ داد و حواشی آن» اختصاص داد. به نظر می‌رسد در این برنامه تلاش شد تا کمی منعطف‌تر به این ماجرا نگاه شود اما باز هم انتقاداتی را در پی داشت. سایت عصر ایران درباره این برنامه نوشت:

«این برنامه دو مهمان داشت: اولی آقای امامی که به عنوان جامعه‌شناس معرفی شد و دیگری آقای محسن مهدیان که از فعالان رسانه‌ای اصولگراست و یک ربع ساعت کامل هم به آقایی به عنوان حقوقدان وقت دادند منتها به جای بررسی ابعاد حقوقی ماجرا یک‌راست رفت سراغ اینکه نماینده مجلس حق دارد در این باره نظر بدهد یا نه. غرض از این یادداشت طرح این پرسش هم نیست که چرا برای این برنامه چهره‌های سرشناس‌تر دعوت نشده بودند که احتمالا به یادداشت‌های متعدد فعال رسانه‌ای اصولگرا یا کارهای دانشگاهی آقای امامی استناد خواهد شد. »

تک و پاتک به علی مطهری

در ویژه برنامه شبکه سه، به علی مطهری درباره موضع‌گیری‌هایش به ماجرای سحر خدایاری انتقاداتی وارد شده بود. علی مطهری نیز در واکنش به آن برنامه نوشت: «در شبکه سه اینجانب را به نشر اکاذیب درباره فوت مرحومه سحر خدایاری متهم کردند. ترتیبی اتخاذ کنید در همان زمان از شبانه روز در شبکه سه سیما از خود دفاع کنم. امیدوارم این درخواست به سرنوشت درخواست مرحوم آیت الله رفسنجانی بعد از مناظره کذایی انتخابات سال ۸۸ دچار نشود.»

ماجرا به همین جا ختم نشد. علی مطهری در توئیت دیگری نوشت: «در موضوع خانم سحر خدایاری می‌پذیریم که حکم دادگاه صادر نشده بود ولی این خبر قطعی است که در مراجعه سحر به دادگاه، شخص غیرمسئولی به او گفته به شش ماه حبس محکوم شده‌ای. اساسا چرا موضوعی به این کوچکی که با چند کلمه نصیحت قابل ختم بوده دادگاهی شده است. البته ما خودکشی را گناهی بزرگ می‌دانیم.»

* دو: صبا کمالی و پست اینستاگرامی

روز چهارشنبه خبرگزاری فارس خبر داد که در پی اهانت صبا کمالی هنرپیشه زن سینما به ساحت امام حسین(ع)، دستور جلب این بازیگر صادر شد.‌صبا کمالی پس از انتشار پست اولش، در پست دیگری توضیح داد که قصد توهین نداشته اما همان توضیحات نیز برای منتقدان قانع‌کننده نبود. پس از آنکه خبرگزاری فارس خبر دستور جلب این بازیگر را منتشر کرد، صبا کمالی ضمن پاک کردن آن پست جنجالی؛ پست سومی را منتشر و از مردم عذرخواهی کرد.

جلیل محبی دبیر ستاد امر به معروف در حساب توئیتری خود نوشت: «مطابق ماده ۲۶۳ قانون مجازات اسلامی هرگاه متهم به سب، ادعاء نماید که اظهارات وی از روی اکراه،غفلت،سهویادرحالت مستی یا غضب یا سبق لسان یا بدون توجه به معانی کلمات یا نقل قول از دیگری بوده است ساب‌النبی محسوب نمی‌شود. با بررسی همه پست‌های اینستاگرامی ‎ صبا کمالی هیچ یک از موارد فوق محتمل نیست.» در واقع منظور دبیر ستاد امر به معروف این است که عذرخواهی صبا کمالی مورد قبول نیست….

* سه: خواننده زن در ابیانه

ابتدا خبری در شبکه‌های اجتماعی با این مضمون منتشر شد:«دادستان عمومی و انقلاب کاشان خبر داده که حکم قطعی ۱۰سال حبس برای «نگار معظم» زن خواننده‌ای که در روستای ابیانه اقدام به خوانندگی کرده و فیلم آن به طور گسترده در شبکه‌های اجتماعی منتشر شده بود، صادر شده است.»

این مقام مسئول ادامه داد که «صدور رای ۱۰ سال حبس در دادگستری برای خانمی که قصد ترویج بی بند و باری در کاشان را داشت، صادر شد، نامبرده نیز به صورت قاچاقی از کشور خارج شده و هم اکنون مقیم کشور کاناداست.»
پس از چند ساعت ، دادستان کاشان اعلام کرد: «محکومیت فردی به جرم خوانندگی در کاشان صحت ندارد. در فضای مجازی مطالبی منتسب به بنده نشر شد که هم موجب شگفتی و هم تاثر است.»

* چهار: لیلا تهرانچیان و دعای ربنا

مدتی قبل پخش دعای ربنا با صدای لیلا تهرانچیان با حاشیه‌های زیادی همراه شده بود. محمدجواد حق‌شناس، عضو شورای شهر تهران آن را منتشر کرده بود اما با شکایت و دستور قوه‌قضائیه آن پست را حذف و عذرخواهی کرد. حالا صفحه این خواننده زن در اینستاگرام همه پست‌های قبلی خود را حذف کرده و فقط دو پست باقی مانده است.

در اولین پست نوشته شده: «با توجه به انتشار محتوای نامناسب در این صفحه شخصی اینجانب، مراتب عذرخواهی خود را اعلام داشته و از این به بعد خود را ملزم به رعایت «موازین شرعی و قانونی» می‌دانم.» در آخرین پست صفحه این خواننده نیز نوشته شده: «جهت جلوگیری از فعالیت‌های مجرمانه، با دستور قضایی فعالیت این صفحه متوقف شد.»

* پنج: معمای بلیت فروشی والیبال برای زنان

عصر چهارشنبه سامانه بلیت فروشی رقابت‌های والیبال قهرمانی آسیا شروع به کار کرد اما در آن هیچ بلیتی برای فروش به زنان نبود. به عبارت دیگر بلیت جایگاه زنان به فروش نمی‌رسید. بعد از اعتراضاتی که نسبت به این موضوع صورت گرفت، یک اتفاق عجیب‌تر رخ داد. جایگاه زنان به سایت بلیت فروشی اضافه شد.

اما زمانی که زنان می‌خواستند بلیت بخرند با پیام پایان بلیت جایگاه زنان روبه‌رو شدند. نکته جالب اینجاست وقتی گزینه زنان را در بخش جنسیت انتخاب کرده و برای خرید بلیت اقدام کنید، نه تنها برای بازی‌های اولین روز (دیروز) بلکه برای سه روز دیگر هم پیغامی روی صفحه نمایش داده می‌شود که جایگاه زنان پر شده است! ‌

* شش: محسن هاشمی و پدر و زنان

در این روزهای ملتهب زنانه، محسن هاشمی ویدئویی از مرحوم رفسنجانی که درباره زنان صحبت کرده بود را منتشر کرد و نوشت:‌« سخنان آیت‌اللّه هاشمی رفسنجانی درباره هیاهو و اعتراض نسبت به اعزام تیم تیراندازی زنان (۱۳۶۸): بیخود اینقدر به زن‌ها ظلم نکنیم، محدودشان نکنیم. اینها {مخالفان} خیال می‌کنند دارند خدمت می‌کنن … این چه خشکی بیجایی است؟ … واقعا کاسه از آش داغ‌ترند.»

* هفت: پناهیان و انتقاد از موضوعات زنان

روز گذشته حجت‌الاسلام پناهیان از پشت این تریبون به انتقاداتی از رئیس جمهور و خصوصا موضع‌گیری او درباره زنان پرداخت. پناهیان در بخشی از صحبت‌های خود گفت:«از آقای روحانی عجیب بود که در یک سخنرانی، هم علیه دوقطبی‌سازی سخن می‌گویند هم اینکه با طرح موضوع زن، یک دوقطبی را برای انتخابات آتی ایجاد می‌کنند و به تبلیغات‌چی‌ها گرا می‌دهند که از این موضوع برای ایجاد دوقطبی استفاده کنند. در موضوع زن، دوقطبی خاصی وجود ندارد. طرح این موضوع از سوی رئیس‌جمهور، عجیب است که البته اینطور سخن گفتن از سوی ایشان، زیاد رخ داده است.»

کدخبر: ۲۷۹۸۴۰
تاریخ خبر:
ارسال نظر