کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۳۴۴۲۶۶
تاریخ خبر:

هفت اتفاق عجیب در بازار دیروز ‌دلار و سکه‌

روزنامه هفت صبح، گروه بازار | صحبت‌های رئیس بانک مرکزی یا گمانه‌زنی‌ها از وعده رئیس جمهور برای گشایش اقتصادی یا هر دلیل دیگری، دیروز برای بازار ارز گران تمام شد. قیمت دلار در کمتر از یک روز دو هزار و ۱۰۰تومان ارزش خود را از دست داد و از ۲۳هزار و ۷۰۰تومان چهارشنبه تا ۲۱هزار و ۶۰۰تومان کاهش قیمت پیدا کرد. دیروز شرایط در بازار طلا و ارز نکات عجیبی داشت.

از جمله آنها می‌توان به قیمت طلا اشاره کرد که دیروز برخلاف جهت بازار جهانی حرکت کرد و نسبت به ارزش واقعی‌اش کمتر قیمت خورد. دیروز سکه دیگر حباب نداشت، دلار هرات کمتر از بازار آزاد خودمان قیمت خورد و اختلاف قیمت بازار آزاد و صرافی‌های بانکی معکوس شده بود. صرافی‌ها پنج‌بار قیمت تابلوهایشان را کاهش دادند ولی باز هم سرعت کاهش قیمت در بازار آزاد بیشتر بود. شرایط طوری پیش رفت که خریدارها از بازار رفته بودند و این مورد باعث اختلاف ۵۰۰هزار تومانی بین نرخ‌های خرید و فروش سکه تمام شد.

* یک: طلای ۱۸عیار، ۳۰هزار تومان زیرقیمت فروخته می‌شود
عجیب‌ترین اتفاق بازار طلا و ارز در روز گذشته شاید ریزش قیمت دلار باشد اما باید نیم‌نگاهی به قیمت طلا هم داشته باشیم. قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار دیروز حدود ۸۰هزار تومان نسبت به چهارشنبه هفته گذشته کاهش پیدا کرد. هفته پیش طلافروشی‌ها در آخرین روز کاری‌شان هر گرم طلای ۱۸عیار را یک میلیون و ۱۱۲هزار تومان می‌فروختند و دیروز کرکره‌ مغازه‌هایشان را با طلای یک میلیون و ۳۴هزار تومانی بالا زدند. ماجرا زمانی جذاب‌تر می‌شود که بدانید در حال حاضر ارزش واقعی طلا بیشتر از این حرف‌هاست.

حتی با وجود اینکه دلار تا لحظه نگارش این متن به محدوده ۲۱هزار و ۶۰۰تومان کاهش پیدا کرده ولی همچنان اونس جهانی در سقف تاریخی دو هزار و ۳۵دلار قرار دارد. همین اونس جهانی متهم ردیف اول در جلوگیری از کاهش قیمت طلاست. دفعه قبلی که دلار به روند کاهشی افتاده بود، اونس جهانی از هزار و ۸۰۰ به هزار و ۹۰۰ رسید و مانع از بازگشت قیمت طلا به کمتر از میلیون تومان شده بود. حالا اونس جهانی دو هزار و ۳۵دلار است و با احتساب دلار ۲۱هزار و ۶۰۰تومانی، قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار حدود یک میلیون و ۶۰هزار تومان محاسبه می‌شود. این یعنی طلا دیروز در بازار حدود ۳۰هزار تومان کمتر از ارزش واقعی‌اش فروخته می‌شد.

* دو: دلار در بازار آزاد کمتر از صرافی‌های بانکی قیمت خورد
عنوان بدشانس‌ترین سرمایه‌گذارهای بازار طلا و ارز به کسانی تعلق می‌گیرد که اول صبح دیروز پشت در صرافی‌ها برای خرید دلار ارزان‌تر صف کشیدند. حداقل روز چهارشنبه قیمت دلار در صرافی‌های بانکی با بازار آزاد حدود هزار تومان اختلاف داشت و کسانی که کل سهمیه دو هزارتایی خود را می‌خریدند می‌توانستند حدود دو میلیون تومان از اختلاف قیمت‌ها سود کنند. حالا خودتان را جای کسانی بگذارید که اول صبح دیروز بعد از کلی صف‌نشینی از در صرافی بیرون آمدند و با قیمت دلار در بازار آزاد روبه‌رو شدند.

به طرز عجیبی دیروز قیمت‌ها در بازار آزاد کمتر از صرافی‌های بانکی بود. در ساعات بعدازظهر دیروز صرافی‌ها دلار را ۲۲هزار تومان می‌فروختند و فعالان بازار آزاد قیمت فروش را ۲۱هزار و ۵۰۰تومان اعلام می‌کردند. تازه قیمت خرید آنها حدود ۴۰۰تومان کمتر بود و این یعنی کسانی که می‌خواستند از اختلاف قیمت دلار سود دو میلیونی به جیب بزنند، نهایتا با ضرر یک میلیون و ۲۰۰هزار تومانی روبه‌رو شدند. تقریبا در تمام ساعات کاری روز گذشته، دلار در بازار آزاد ارزان‌تر از تابلو صرافی‌های بانکی بود. حتی در ساعات پایانی که صرافی‌های بانکی قیمت‌هایشان را پنج مرتبه کاهش دادند.

* سه: سکه دیگر حباب ندارد
امان از این حباب سکه که هر اتفاقی می‌افتد همه مشکلات را گردن آن می‌اندازند. اتفاقات دیروز می‌تواند نقطه پایان ماجرای حباب سکه باشد چراکه دیروز سکه نه‌تنها حباب نداشت بلکه می‌توان گفت کمتر از ارزش واقعی‌اش در بازار معامله می‌شد. هر سکه تمام بهار آزادی از ۸٫۱۳گرم طلای ۲۱٫۴عیار با خلوص ۹۰۰ در هزار ضرب شده است. با توجه به قیمت یک میلیون و ۳۴هزار تومانی قیمت هر گرم طلای ۱۸عیار با خلوص ۷۵۰ در هزار، با یک نسبت و تناسب می‌توان نتیجه گرفت ارزش طلای به کار رفته در ضرب سکه با احتساب مالیات و هزینه‌های ضرب حدود ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان است.

یعنی درست مطابق با همان قیمتی که فروشنده‌ها برای هر سکه تمام در نظر می‌گیرند. از طرفی حتی می‌توان گفت سکه کمتر از ارزش واقعی‌اش فروخته می‌شود چراکه طلا با توجه به وضعیت اونس جهانی باید حدود یک میلیون و ۶۰هزار تومان باشد و در چنین شرایطی ارزش واقعی سکه حدود ۱۰میلیون و ۸۵۰هزار تومان محاسبه می‌شود که حدود ۲۵۰هزار تومان بالاتر از قیمت دیروز بازار است. جالب است بدانید اتحادیه طلا دیروز قیمت فروش هر سکه تمام را ۱۰میلیون و ۳۲۵هزار تومان اعلام می‌کرد و بررسی قیمت طلافروشی‌ها حاکی از سکه ۱۰میلیون و ۵۰۰هزار تومانی بود.

* چهار: پنج نرخ متفاوت روی تابلو صرافی‌ها
صرافی ملی دیروز پنج مرتبه قیمت تابلو خود را تغییر داد. عموما قیمت دلار روی تابلو صرافی ملی در طول روز تغییر چندانی ندارد و نهایتا دو مرتبه تغییر می‌کند. این تغییر پنج باره به خودی خود یکی از موارد عجیب بازار طلا و ارز روز گذشته بود. اول صبح این صرافی فعالیت خود را با دلار ۲۲هزار و ۲۰۰تومانی آغاز کرد که نسبت به روز کاری قبل یعنی چهارشنبه هفته گذشته نشان از کاهش ۸۰۰تومانی داشت. در ادامه روز قیمت تابلو صرافی ملی دوباره ۵۰۰تومان دیگر کاهش پیدا کرد.

دومین قیمت ساعت ۱۱ ظهر ۲۲هزار و ۱۰۰تومان بود و سومین قیمت ساعت یک بعدازظهر با نرخ ۲۲هزار تومانی رونمایی شد. با نزدیک شدن به پایان ساعت کاری فکر می‌کردیم این پایان ماجرا باشد ولی صرافی ملی یک مرتبه در ساعت دو و ۳۰دقیقه بعدازظهر قیمت تابلو خود را تا ۲۱هزار و ۸۰۰ و یک مرتبه دیگر در ساعت سه بعدازظهر قیمت را تا ۲۱هزار و ۷۰۰تومان کاهش داد.

* پنج: دلارهای خارجی ارزان‌تر از بازار داخل معامله می‌شوند
دلار هرات، سلیمانه و دوبی عموما پیشگام افزایش قیمت ارز در بازار به حساب می‌آیند. روزی نیست که دلار گران شود و نتوان رد و پای بازار ارز کشورهای همسایه را در آن پیدا کرد. طوری که خیلی‌ها عامل اصلی افزایش قیمت دلار در بازار آزاد را معاملات هرات و سلیمانیه می‌دانند. دیروز رابطه برعکس بود. در ساعات پایانی فعالیت بازار رسمی که دلار در بازار آزاد تا ۲۱هزار و ۶۰۰تومان ارزان شده بود، قیمت دلار هرات در محدوده ۲۱هزار و ۳۰۰تومان قرار داشت و تا حدودی در کاهش قیمت دلار تاثیرگذار بود.

* شش: اختلاف ۶۰۰هزار تومانی بین قیمت خرید و فروش
یکی از نشانه‌هایی که ما را به ادامه‌دار بودن روند کاهش قیمت دلار در روزهای آینده امیدوار می‌کند، اختلاف عجیبی است که بین نرخ‌های خرید و فروش افتاده. این مورد درباره بازار سکه کاملا مشهود بود. فعالان بازار سکه‌هایشان را ۱۰میلیون و ۶۰۰هزار تومان می‌فروختند اما وقتی صحبت از خرید به میان می‌آمد، حتی اگر می‌توانستید خریداری پیدا کنید، قیمتی بالاتر از ۱۰میلیون تومان پیشنهاد نمی‌داد.

قیمت‌های خرید و فروش سکه طرح قدیم هم ۵۰۰هزار تومان اختلاف داشتند. فعالان بازار سکه طرح قدیم را ۱۰میلیون و ۱۰۰هزار تومان می‌فروختند و ۹میلیون و ۶۰۰هزار تومان می‌خریدند. مشابه همین اتفاق را در بازار ارز هم شاهد بودیم. بعضی منابع قیمت خرید دلار در بازار آزاد را حدود ۳۰۰تومان کمتر از قیمت فروش اعلام می‌کردند. عموما قیمت خرید و فروش دلار در روزهای عادی نهایتا ۱۰۰تومان اختلاف دارد.

* هفت: ریزش تاریخی دو هزار تومانی در یک روز
دلار روز چهارشنبه ۲۳هزار و ۷۰۰تومان قیمت داشت و بعد از تعطیلات سه روزه، در اولین روز کاری هفته سقوط دو هزار و ۲۰۰تومانی را در کارنامه خود ثبت کرد و برای ساعاتی به ۲۱هزار و ۵۰۰تومان رسید. این ریزش دو هزار و ۲۰۰تومانی تاحدودی بی‌سابقه به نظر می‌رسد چراکه حتی در زمان ریزش دلار در هفته اول مهر سال ۹۷ هم چنین اتفاقی در یک روز نیفتاد.

آن زمان قیمت دلار نهایتا تا ۱۹هزار و ۳۰۰تومان پیش‌روی کرد و در یک روز صرفا توانست تا ۱۷هزار و ۵۰۰تومان یعنی رقمی حدود هزار و ۸۰۰تومان کاهش پیدا کند. این مورد ریزش دیروز دلار را به یک ریزش تاریخی تبدیل کرده است. هر چند در پایان روز قیمت دلار کمی افزایش پیدا کرد و به ۲۱هزار و ۶۰۰تومان برگشت تا نهایتا کاهش یک روزه دو هزار و ۱۰۰تومانی در کارنامه دلار ثبت شود.

کدخبر: ۳۴۴۲۶۶
تاریخ خبر:
ارسال نظر