کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۵۰۸۴۸۷
تاریخ خبر:

هشدار پلیس فتا درباره خریدها و تخفیف‌های نوروزی

ایسنا نوشت: معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتای فراجا نسبت به احتمال کلاهبرداری از شهروندان در پوشش خریدها و تخفیف‌های نوروزی هشدار داد.

سرهنگ رامین پاشایی با اشاره به افزایش خریدهای مردم در شب عید گفت:‌در سال‌های اخیر با توسعه فضای مجازی بخشی از خریدهای شب‌عید مردم به فضای مجازی منتقل شده و آنان مایحتاج خود را در این فضا تهیه می‌کنند، همین موضوع نیز سبب شده تا برخی از افراد سودجو و فرصت طلب بخواهند با ایجاد درگاه‌های جعلی یا کلاهبرداری از خریداران از آنان سوءاستفاده کنند.

وی با بیان اینکه فروشندگان اینترنتیِ محصولات که در بستر پیام رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی خارجی فعال هستند، هیچ مجوزی دریافت نکرده‌اند، گفت:‌ تجزیه و تحلیل پرونده‌های قضایی در دوره‌های گذشته نشان می‌دهد که خرید از فروشگاه‌های اینترنتی برای عده‌ای از مردم شکلی از سرگرمی به خود گرفته و در این زمینه عده‌ای فروشنده نما با تبلیغات جعلی و دروغین که عمدتا در بستر شبکه‌های اجتماعی خارجی مانند تلگرام، واتساپ، اینستاگرام و… انجام می‌شود، اقدام به کلاهبرداری از مردم می‌کنند.

پاشایی با اشاره به روش‌های کلاهبرداری افراد سودجو در فضای مجازی گفت: این افراد در بستر فضای مجازی فروش اجناسی را تبلیغ می‌کنند که در واقع آن را در اختیار ندارند. یا در مواردی کالایی را با قیمت بسیار پایین‌تر برای فروش آگهی کرده و از این طریق مشتری را جذب می‌کنند.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتای فراجا با بیان اینکه این افراد عمدتا در شبکه‌های اجتماعی خارجی حضور دارند، گفت:‌ دامنه تبلیغات این افراد از تهیه میوه، آجیل گرفته تا پکیج مسافرتی، رزرو بلیت هواپیما، هتل و… را نیز در بر می‌گیرد.

پاشایی با تاکید بر اینکه کسب‌وکارهایی که در بستر پیام‌رسان‌ها و شبکه‌های اجتماعی فعال هستند، به هیچ عنوان مجوزی دریافت نکرده‌اند، گفت:‌مجوز برای سایت‌های فروش صادر می‌شود و شهروندان اگر با صفحه فروشگاهی در فضای مجازی روبه‌رو شدند، حتما باید سایت آن را یافته از مرتبط بودن حساب شبکه‌های اجتماعی با سایت مذکور مطمئن شود.

معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتای فراجا ادامه داد:‌ به طورکلی شهروندان باید توجه داشته باشند که از پرداخت بیعانه برای خرید اجناس دست دومی که در برخی از سایت‌ها آگهی می‌شود، پرهیز کنند. همچنین حتما باید به داشتن اینماد برای کسب و کارهای آنلاین توجه شود.

وی افزود: گاهی افراد سودجو با طرح تبلیغات فریب‌دهنده اقدام به جذب افراد به سمت فروش محصولات کرده و از این طریق آنان را صفحات جعلی و فیشینگ هدایت می‌کنند. شهروندان بهتر است به آدرس‌های درگاه‌های پرداخت نیز دقت کنند. همچنین در مواردی دیگر نیز سودجویان با بهانه‌هایی مانند تخفیف و … لینک‌های آلوده را برای کاربران ارسال می‌کنند که لمس کردن و ورود به آن می‌تواند موجب آلوده شدن تلفن همراه یا رایانه کاربران به بدافزار شود.

به گفته معاون فرهنگی و اجتماعی پلیس فتای فراجا، بررسی سوابق فروشگاه‌های اینترنتی، داشتن تلفن ثابت و دفتر مشخص، بررسی نظرات دیگر مشتریان و … نیز در جلوگیری از افتادن به دام کلاهبرداران سایبری موثر است.

کدخبر: ۵۰۸۴۸۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر