کاربر گرامی

برای استفاده از محتوای اختصاصی و ویدئو ها باید در وب سایت هفت صبح ثبت نام نمایید

با ثبت نام و خرید اشتراک به نسخه PDF روزنامه، مطالب و ویدئو‌های اختصاصی و تمامی امکانات دسترسی خواهید داشت.

کدخبر: ۴۳۹۹۲۷
تاریخ خبر:

هشت سدان ‌‌بی‌دنگ‌و‌فنگ بازار خودروی ایران

‌روزنامه هفت صبح، سیدمحمدرضا دادگستر| اگرچه محبوبیت شاسی‌بلندها در سال‌های اخیر در همه جای دنیا رو به افزایش بوده، اما نمی‌توان منکر این واقعیت شد که پرفروش‌ترین خودروی جهان هنوز هم یک سدان کامپکت شهری بی‌آزار است: تویوتا کرولا. این کلاس برای کسانی که خودرو را چیزی جز یک وسیله نقلیه کاربردی نمی‌بینند ایده‌آل است.

فضای آن‌ها برای یک خانواده کوچک قابل قبول است، آپشن‌های ضروری را دارند و توان پیشرانه‌شان هم اگرچه به درد مسابقات رالی نمی‌خورد، اما برای ویراژ دادن در اتوبان‌های شهر کفایت می‌کند. اکثر خودروهای داخلی از این کلاس هستند. اما در بین خودروهای مونتاژی و وارداتی هم گزینه‌های جذابی پیدا می‌شوند. در این گزارش هشت مورد از این خودروها را زیر ذره‌بین برده‌ایم.


۵۸۵ میلیون / رنو سیمبل LE - مدل ۲۰۱۷


نسل جدید داچیا لوگان در ایران ارزان‌ترین خودرو در سبد محصولات نگین خودرو بود و پیش‌بینی می‌شد که به مدد نام نیک نسل اول آن، مردم برای خریدش صف بکشند! اما این اتفاق نیفتاد و سیمبل به یکی از نمایندگان شکست‌خورده رنو در بازار تبدیل شد. البته این به‌معنی کیفیت نازل آن نیست. سیمبل اگرچه ظاهر چندان زیبایی ندارد، اما می‌تواند تا سال‌ها برایتان با هزینه پایین کار کند و آخ هم نگوید! این مزیتی است که معمولاً در رقبای کره‌ای نمی‌بینیم. قیمت نسخه‌های کم‌کارکرد سیمبل در حال حاضر حتی از چری آریزو ۵ توربو و بسترن B30 هم کمتر است و بد نیست به آن هم فکر کنید. این خودرو در دو تیپ LE و PE به بازار ایران آمد که LE به‌عنوان نسخه فول به کامپیوتر سفری، دکمه‌های کنترلی فرمان، تهویه اتومات، نمایشگر ۷ اینچی، دوربین عقب و آینه برقی مجهز است. البته ایمنی سیمبل تعریف چندانی ندارد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۰۸۱ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۵۱۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۰۵ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۱ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری

۹۵۰ میلیون / اوپل آسترا - مدل ۲۰۱۴


پیش‌بینی‌ها حکایت از آن داشت که نسل چهارم آسترا بتواند موفقیت آسترای دهه ۷۰ شمسی را تکرار کند، اما با واردات محدود و حذف آپشن‌هایی مثل صفحه نمایشگر لمسی، استارت دکمه‌ای و رادارها، آسترا در برابر رقبای ژاپنی و کره‌ای در موضع ضعف قرار گرفت. این در حالیست که پیشرانه توربوی این خودرو در بین رقبایش قوی‌ترین پیشرانه است و حتی تویوتا کرولا هم دوام بالا و کیفیت فوق‌العاده ساخت آسترا را ندارد. در حال حاضر معدود نسخه‌های اوپل آسترا در بازار مدت‌های مدیدی منتظر پیداشدن خریدار هستند چون قطعات یدکی این خودرو نایاب است و توان خودروی جی به‌عنوان واردکننده اوپل به ایران، هیچ نوع خدمات پس از فروشی به مالکان این خودرو ارائه نمی‌دهد. اما مزیت‌های آسترا آنقدر بالاست که این ضعف را بتوان نادیده گرفت و روی آن به‌عنوان خودرویی برای استفاده طولانی‌مدت حساب باز کرد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۶ متر
وزن: ۱۴۰۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۶۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۸۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۳ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری توربو

۱ میلیارد و ۳۲۰ میلیون / تویوتا کرولا GLI - مدل ۲۰۱۵


تویوتا کرولا در بازار ایران قیمتی غیرمنطقی پیدا کرده و شاید بتوان تنها استهلاک پایین، ظاهر اسپرت و فراوانی قطعات یدکی را به‌عنوان نقاط قوت آن ذکر کرد. نسخه‌های کم‌کارکرد و سالم این سدان ژاپنی قیمتی میلیاردی در بازار خودروهای دست دوم دارند، اما پیشرانه‌ آن‌ها برتری خاصی نسبت به پیشرانه رقبایی با قیمت‌های پایین‌تر همچون کیا سراتوی سایپایی، مزدا ۳ نیو و میتسوبیشی لنسر ندارد. کرولای حاضر در ایران، حتی در نسخه فول یا GLI، از نظر ایمنی وضعیت چندان جالبی ندارد. یعنی تنها ۲ کیسه هوا دارد و از سیستم‌های کمکی راننده هم تویوتا لطف کرده و فقط کروز کنترل را قرار داده است؛ در حالی که تمام رقبای آن حداقل کنترل کشش و کنترل پایداری را دارند! نسخه لوآپشن یا XLI تویوتا کرولا فاقد معدود آپشن‌های رفاهی جذاب این خودروست: تهویه اتومات، سانروف، استارت دکمه‌ای و روکش چرم فرمان.

ظرفیت: ۵ نفر
طول:۴٫۶ متر
وزن:۱۲۹۵ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۵۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۳ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۷ لیتر
نوع موتور: ۲ لیتری

۱ میلیارد و ۱۵۰ میلیون / میتسوبیشی لنسر - مدل ۲۰۱۸


خودروهای میتسوبیشی در بین برندهای ژاپنی حاضر در ایران معمولاً قیمت پایین‌تری دارند و لنسر هم از این قاعده مستثنا نیست. این خودرو که تازه چند ماه است قیمتش میلیاردی شده، بیشتر به خاطر گیربکس CVTاش بدنام است و بیشتر خریداران به خاطر هم ویژگی که باعث رانندگی غیراسپرت لنسر شده، به سراغ رقیب آن یعنی مزدا ۳ نیو می‌روند. با این حال قابلیت تیونینگ و شخصی‌سازی لنسر را مزدا ۳ نیو ندارد و می‌‌توانید به‌راحتی به لنسر دلخواه‌تان با کمی گشت‌و‌گذار در سورنا برسید. اگرچه میتسوبیشی در فیس‌لیفت ۲۰۱۶ تغییرات زیادی بر روی ظاهر لنسر اعمال نکرد، اما هندلینگ ستایش‌شده آن را ارتقا داد و صندلی‌های راحت و بزرگی را برای آن در نظر گرفت. البته متریال ارزان‌قیمت کابین و نفوذ صدا به داخل ویژگی‌های منفی‌ای هستند که در تمام لنسرها دیده می‌شوند. متاسفانه نسخه چهار چرخ محرک لنسر هیچ وقت به ایران نیامد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۳۵۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۰۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۴۰ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۶ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری

۶۵۰ میلیون / کیا ریو صندوق‌دار - مدل ۲۰۱۶


کیا ریوی مونتاژی سایپا در دهه ۸۰ یکی از محبوب‌ترین سدان‌های بازار ایران بود و هنوز هم در بازار کارکرده خودرویی شاخص به شمار می‌رود. اما اطلس خودرو نتوانست آن طور که از سدان میدسایز کیا یعنی اپتیما سود کرد، از محل فروش ریوی نسل چهارم به عایدی چندانی برسد. کیا ریوی سدان در ایران بیشتر متحمل شکست از سمت رقیب هم‌وطنش یعنی هیوندای اکسنت شد که از نظر فنی مشخصات یکسانی با آن دارد. با این حال شبکه خدمات پس از فروش کرمان موتور امتیاز اکسنت بود که ریو آن را ندارد. ریوهای حاضر در ایران از نظر امکانات در سطح مناسبی قرار دارند: ۶ کیسه هوا، تهویه اتومات با سیستم یونیزه‌کننده هوا، استارت دکمه‌ای، سنسور جلو، سنسور باران، کی‌لس، کنترل پایداری و کروز کنترل. همچنین متریال کابین آن به‌مراتب باکیفیت‌تر از اکسنت و سیمبل است. نرمی سواری از دیگر نقاط قوت ریو است.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۱۹۸ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۲۴ لیتر
قدرت موتور: ۱۰۹ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۴ لیتر
نوع موتور: ۱٫۴ لیتری

۸۵۰ میلیون / هوندا سیویک - مدل ۲۰۱۳


سیویک که به همراه آکورد و CRV به ایران آمد، در حال حاضر تنها خودروی هونداست که می‌توانید با قیمت زیر یک میلیارد تومان به سراغش بروید. اما سیویک از یک منظر دیگر هم در این بازه قیمتی تک است و آن راحتی سواری است. حتی رقیبی مثل رنو فلوئنس که وارث مگان است نیز در این زمینه در برابر سیویک به پیروزی دست پیدا کند. همچنین کیفیت متریال به کاررفته و عایق‌بندی سیویک فراتر از دیگر رقباست و شاید به خاطر همین است که مالکان سیویک پس از استفاده طولانی‌مدت آن را می‌فروشند و خریداران هم دغدغه چندانی بابت این مورد ندارند. سیویک‌های حاضر در ایران از نوع میدآپشن این سدان کامپکت ژاپنی هستند. یعنی سانروف، کنترل ایستایی در سربالایی، کنترل کشش، کنترل پایداری، دوربین عقب و دوربین جانبی دارد اما سنسور عقب، سنسور باران، رادارهای کمکی، دوربین ۳۶۰ و ترمز پارک برقی ندارند.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۲۷۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۱۴ لیتر
قدرت موتور: ۱۳۹ اسب بخار
مصرف سوخت: ۷٫۱ لیتر
نوع موتور: ۱٫۸ لیتری

۸۹۰ میلیون / هیوندای اکسنت - مدل ۹۷


موفقیت اکسنت به‌عنوان یک سدان شهری مطمئن در بازار خودروهای وارداتی، کرمان موتور را در سال ۹۶ به صرافت انداخت تا مونتاژ آن را شروع کند. در حال حاضر نیز نسخه‌های صفر کیلومتر اکسنت از نوع مونتاژی آن هستند که در سال‌های ۹۶ و ۹۷ تولید شدند. نکته جالب در مورد هیوندای اکسنت این است که نسخه مونتاژی آن چیزی کم از نسخه فول وارداتی ندارد و هر سه آپشن تهویه اتومات، نویگیشن و ESP در آن دیده می‌شوند. تا چند ماه پیش، اکسنت به خاطر حضور در بازه قیمتی کیا سراتوی سایپایی و مزدا ۳ نیو که پیشرانه‌ای قوی‌تر از آن داشتند، چندان مورد توجه نبود. اما با افزایش قیمت آن دو رقیب و همچنین رسیدن چری آریزو ۶ به بازه قیمتی اکسنت، این خودرو بار دیگر در بازار مورد توجه واقع شده و بعید نیست که تا چند ماه آینده قیمتش به یک میلیارد تومان هم برسد.

ظرفیت: ۵ نفر
طول: ۴٫۳ متر
وزن: ۱۰۷۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۶۵ لیتر
قدرت موتور: ۱۲۲ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۴ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری

۴۳۰ میلیون / برلیانس H330 - مدل ۱۴۰۰


تنها خودروی چینی حاضر در این لیست، امسال ششمین سال حضورش در بازار خودروی ایران را جشن گرفت. برلیانس H330 در طول این سال‌ها به‌عنوان خودرویی قابل اطمینان، فروش خوبی را در بازار تجربه کرده و به خصوص ارزش خرید آن پس از مجهزشدنش به پیشرانه قوی‌تر ۱٫۶۵ لیتری بیشتر شده است. کابین جاداتر و راحت و صندوق عقب بزرگ از جمله نقاط قوت H330 هستند که باعث اقبال خانواده‌ها به این سدان چینی شده‌اند. به جز پیشرانه سرحال، از دیگر مشخصات فنی برلیانس H330 میتوان به مواردی نظیر فرمان نرم مجهز به سیستم کمکی برقی و سیستم تعلیق مک فرسون جلو و نیمه مستقل میل‌پیچشی عقب اشاره نمود که کیفیت سواری و هندلینگ قابل قبولی برای خودرو مهیا ساخته‌اند. دغدغه خریداران در خرید سدان‌های چینی معمولاً دو مورد است: خدمات پس از فروش و تامین خدمات مطمئن و موقعیت خوب خودرو در بازار خودروهای کارکرده. برلیانس H330 به‌خوبی توانسته به این دو دغدغه پاسخ دهد.

ظرفیت: نفر
طول: ۴٫۵ متر
وزن: ۱۲۴۰ کیلوگرم
حجم صندوق عقب: ۴۲۰ لیتر
قدرت موتور: ۱۱۴ اسب بخار
مصرف سوخت: ۶٫۳ لیتر
نوع موتور: ۱٫۶ لیتری

کدخبر: ۴۳۹۹۲۷
تاریخ خبر:
ارسال نظر